به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۲

معافیت نه کشور از قانون تحریم نفت ایران توسط آمریکا

نه کشور از جمله چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان 
بار دیگر از قانون تحریم نفت ایران معافیت دریافت کرده اند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرده است که نه کشور از جمله چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان بار دیگر از قانون تحریم نفت ایران معافیت دریافت کرده اند.
او نوشت که این معافیت از بخش ۱۲۴۵ "قانون مجوز دفاع ملی" (ان دی اِی اِی) برای سال مالی ۲۰۱۲ به خاطر کاهش قابل توجه واردات نفت این کشورها از ایران اعطا می شود.
مالزی، آفریقای جنوبی، سنگاپور و سریلانکا چهار کشور دیگری هستند که بار دیگر معافیت می گیرند چون خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند.
این معافیت برای ۱۸۰ روز تمدید شده که امکان تکرار مجدد آن وجود دارد.
جان کری گفت این چهارمین بار است که این نه کشور به خاطر کاهش قابل توجه واردات نفت ایران معافیت دریافت می کنند.
وزیر خارجه آمریکا به توافق اخیر ژنو میان اعضای گروه پنج به علاوه یک (شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) با ایران اشاره کرد که براساس آن ایران پیشرفت برنامه اتمی اش را برای شش ماه متوقف می کند و برخی از بخش های مهم این برنامه را عقب می راند و در مقابل این کشورها برخی تخفیف های مالی در تحریم ها برای ایران قائل می شوند.
هدف این است که دو طرف ظرف شش ماه به یک راه حل جامع برای رفع نگرانی در مورد برنامه اتمی ایران دست پیدا کنند.
جان کری نوشت که آمریکا براساس آن توافق تلاش ها برای کاستن از صادرات نفت خام ایران را برای شش ماه معلق می کند.
اما او تاکید که آمریکا در این شش ماه همچنان با قوت اجرای تحریم هایی که از قبل وجود داشته را ادامه خواهد داد تا معلوم شود دست یافتن به یک راه حل جامع برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران ممکن است یه نه. ایران می گوید برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.
همزمان رضا نجفی فرستاده ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت که توقف پیشرفت برنامه اتمی ایران براساس توافق ژنو از ماه ژانویه شروع خواهد شد.
او به خبرنگاران گفت: "ما انتظار داریم که یا در پایان دسامبر یا در آغاز ژانویه اجرای تدابیر مورد توافق دو طرف را شروع کنیم."
پایبندی ایران به این تدابیر قرار است توسط بازرسان آژانس اتمی سازمان ملل تایید شود و به گفته آقای نجفی "بحث های اولیه" با آژانس در این باره انجام شده است.
بی بی سی