به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۲

«مهین امیرجاهد» درگذشت


وداع با یار «دکترمعین» 
همسر دکترمحمد معین، خالق فرهنگ معین، در شهرستان آستانه اشرفیه گیلان به دیار باقی شتافت. 
به گزارش ایرنا از رشت، مهین امیرجاهد، همسر دکتر محمد معین، استاد بنام زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه‌شب به‌دلیل کهولت سن درگذشت.
پیکر این بانو ظهر دیروز پس از نمازجمعه در شهرستان آستانه اشرفیه تشییع و در آرامگاه خانوادگی دکتر معین به خاک سپرده شد.
نماز میت این بانو در حرم مطهر آقا سیدجلال‌الدین اشرف اقامه شد و پس از نماز و طواف حرم، پیکر همسر دکتر معین توسط مردم فرهنگ‌دوست و مسوولان آستانه اشرفیه از جمله فرماندار این شهرستان تشییع شد. 

مرحوم «مهین پرنیان امیرجاهد» دختر استاد موسیقی محمدعلی امیرجاهد، موسس سالنامه پارس بوده که پس از ازدواج با دکتر معین در فیش‌کردن لغات فارسی و آماده‌کردن فضای خانه برای تحقیقات علمی وی همکاری داشته است.
دکتر محمد معین، استاد بنام زبان فارسی و خالق فرهنگ معروف به «فرهنگ معین» در تیرماه سال 1350 در تهران درگذشت. از این استاد ادبیات فارسی، فرهنگ فارسی معروف به فرهنگ معین، دوره کامل فرهنگ فارسی شامل لغات فارسی، لغات و ترکیبات عربی متداول در فارسی، لغات اروپایی که به‌تدریج در فارسی وارد شده و اعلام اشخاص و اعلام جغرافیایی در شش مجلد به چاپ رسیده است.
حدود 20اثر دیگر نیز از او به چاپ رسیده است. ضمن آنکه مقالات، ترجمه‌ها و کتاب‌های دیگری نیز که دکتر معین تصحیح کرده، در اختیار فرهنگ‌دوستان قرار دارد.
شرق