به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۱۰، ۱۳۹۲

ژیلا مهرجویی درگذشت


 وداع با «بانوی طراح سینمای ایران»
  ژیلا مهرجویی «بانوی طراح سینمای ایران» از میان ما رفت.
ظهر روز گذشته خبر درگذشت این طراح قدیمی و باسابقه لباس و صحنه که برای فیلم‌های «بوی‌کافور عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب»، از هجدهمین و بیستمین جشنواره فیلم فجر جایزه دریافت کرده بود، در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شد. او خواهر داریوش مهرجویی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران بود که در ۶۸ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران  درگذشت.

مهرجویی از مدتی قبل دچار مشکلات قلبی بود و به همین دلیل در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما به گفته امیرحسین قدسی، یکی از دستیاران داریوش مهرجویی، با وجود موفقیت‌آمیزبودن جراحی، مشکل قلبی باعث درگذشت او شد. قدسی درباره جزییات درگذشت این بانوی طراح به «شرق» گفت: «ژیلا مهرجویی به‌دلیل عارضه قلبی از مدتی قبل در بیمارستان لاله بستری شده بود. حدود چهار روز قبل نیز جراحی قلب او انجام شد که به گفته پزشکان موفق بوده اما در نهایت مشکلات قلبی منجر به فوت او شد.» او ادامه داد: «مراسم تشییع پیکر ژیلا مهرجویی ساعت 10 صبح امروز  از مقابل خانه سینما به سمت بهشت‌زهرای تهران برگزار می‌شود. پیکر ایشان در شهر طالقان به خاک سپرده خواهد شد.» قدسی همچنین به وضعیت کاری مهرجویی در سال‌های اخیر اشاره کرد: «او با کارگردان‌های بزرگی کار کرده بود اما در سه، چهارسال اخیر به گفته خودش، بازنشسته شده بود و دوست داشت در طبیعت زندگی کند، به همین دلیل هم در طالقان ساکن شده بود. تنها کاری که این اواخر برعهده گرفت، طراحی هنری پروژه عکاسی آزاده اخلاقی بود، چون این پروژه عکس بود و برایش جذابیت داشت، همکاری در آن را پذیرفت.»

مهرجویی فعالیت خود را در سینما با فیلم «چشمه» آربی آوانسیان به‌عنوان منشی صحنه آغاز کرد. او متولد 1324 و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی در مدرسه عالی تلویزیون و سینما در سال 1351 بود. این طراح صحنه و لباس کارشناسی‌ارشد خود را در رشته جامعه‌شناسی سینما از دانشگاه اوت اتور پاریس گرفت و در ادامه فعالیت‌هایش در فیلم‌های شیرک، اجاره‌نشین‌ها و چشمه به‌عنوان منشی صحنه، در فیلم آزار سرخ تدوین، در فیلم‌ گیلانه طراح هنری و در فیلم آتش سبز مدیریت هنری را تجربه کرد. در کارنامه ‌او ساخت 15فیلم کوتاه و مستند، داستانی و تبلیغاتی ثبت شده است. از دیگر کارهای او می‌توان به نوشتن حدود 20 سناریوی بلند و سریالی و ترجمه دو کتاب از زبان‌های فرانسه و انگلیسی اشاره کرد. مهرجویی در یک سریال تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی نیز به‌عنوان طراح صحنه و لباس بازی کرد. با اینکه مهرجویی در حوزه‌های مختلف سینما کار کرد اما آنچه به عنوان مشخصه کار او مطرح می‌شود، طراحی صحنه و لباس است. او برای فیلم‌های «بوی‌کافور عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب»، از هجدهمین و بیستمین جشنواره فیلم فجر جایزه گرفت و در این راه دوبار نمایشگاهی را در زمینه نمایش لباس‌های سنتی ایرانی در کشور فرانسه برگزار کرد. همچنین کار با کارگردان‌های معتبری همچون داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا، عباس کیارستمی و رخشان بنی‌اعتماد در فیلم‌های دایره مینا، اجاره‌نشین‌ها، فیل در تاریکی‌، هامون‌، بانو‌، سارا‌، لیلا‌، باد ما را خواهد برد‌، بوی کافور عطر یاس‌، مارال‌، چتری برای دو نفر‌، خانه‌ای روی آب‌، این زن حرف نمی‌زند، تارا و تب توت‌فرنگی‌، روایت سوم ننه گیلانه و صبحانه برای دو نفر از دیگر فعالیت‌های او بود. مهرجویی در سال1381 فیلم «چناران» را ساخت و آن را به‌عنوان تز دانشگاهی خود تهیه کرد. رییس انجمن طراحان فیلم سینمای ایران درگذشت ژیلا مهرجویی را به خانواده داریوش مهرجویی تسلیت گفت. در این پیام تسلیت به نقل از پروین صفری آمده است: «دوست و همکار هنرمندمان ژیلا مهرجویی صبح هشتم آذرماه ما را ترک کرد و به دیار حق شتافت. دوستان و همکارانش در انجمن طراحان فیلم این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم و هنرمند مهرجویی تسلیت می‌گویند.»
شرق