به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۹، ۱۴۰۳

منابع العربیه: محموله پیجرها دستکاری‌ شده بود تا نیروهای حزب الله را هدف قرار دهد

منابع نزدیک به حزب‌الله به «العربیه» گفتند که این حزب ماه‌ها پیش محموله‌ای دریافت کرد که شامل IC-V82 و دستگاه‌های پیجر بود، اما از دو منبع مختلف، ولی در اصل یک «تله انفجاری» بود.


به گفته این منابع، مقدار مواد منفجره کشف شده در داخل دستگاه‌های بی‌سیم بسیار بیشتر از دستگاه‌های پیجر بود.


به باور این منبع، به نظر می‌رسد که کیفیت این مواد انفجاری تا حدی پیشرفته باشد که دستگاه‌های سنجش و بازرسی مواد منفجره در فرودگاه یا بنادر توانایی کشف یا شناسایی آنها را نداشت.


تفاوت دستگاه‌ها

در همین زمینه، این منابع فاش که «دستگاه‌های بی‌سیم که روز چهارشنبه منفجر شد، برخلاف پیجرهایی که اعضا، کادرها و فرماندهان حزب‌الله در اختیار داشتند، و با بی‌سیم‌هایی که مأموران برگزاری مراسم مذهبی (عاشورا)، مراسم یادبود و ترحیم دارند متفاوت است.»


از سوی دیگر، منابع پزشکی به العربیه گفتند که «تعدادی از فرماندهان و کادرهای حزب‌الله جزو نخستین گروه از مجروحانی بودند که بر اور انفجار دستگاه‌های پیجر به بیمارستان‌های بیروت منتقل شدند و تعداد زیادی از آنان هنوز تحت معالجه هستند و جراحات آنها در چشم و دست بوده است.»


تحقیقات حزب‌الله

این منابع همچنین فاش کردند که «تحقیقات داخلی حزب‌الله درباره انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی آغاز شده و بر سه نکته استوار است: اول: این رخنه چگونه رخ داده است؟ دوم: واسطه محموله پیجرها و تجهیزات بی‌سیم کیست؟ سوم: اسرائیل چگونه از خرید محموله این تجهیزات مطلع شد؟».


این منابع خاطرنشان کردند که «هویت واسطه واردکننده محموله مشخص شده است» اما از فاش کردن هویتش خودداری کردند.


20 کشته حزب‌الله در انفجار بی‌سیم‌ها

حزب الله لبنان روز پنجشنبه، از طریق کانال تلگرامی منتسب به خود اعلام کرد که 20 تن از اعضا و فرماندهان این حزب در انفجارهای پیجر دیروز چهارشنبه کشته شدند، بدون اینکه جزئیاتی از مناطق کشته شدن آنان یا تعداد مجروحان ارائه کند.


این در حالی است که فراس الابیض، وزیر بهداشت دولت موقت لبنان اعلام کرد که تعداد قربانیان انفجارهای پیجر روز چهارشنبه در لبنان از 20 نفر به 32 نفر افزایش یافته است.


او بدون اشاره به تعداد مجروحان گفت در انفجار دستگاه‌های ارتباطی روزهای 17 و 18 سپتامبر، هزاران نفر همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند.


وزارت بهداشت لبنان پیشتر اعلام کرد که 2800 نفر مجروح به بیمارستان منتقل شدند.