به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۲، ۱۴۰۳

رونمایی از آیفون 16 / ما هیچ ، ما نگاه

 
گوشی آیفون 16 فقط یک گوشی موبایل برای مکالمه تلفنی یا گوشی هوشمند نیست بلکه پدیده نوین ارتباطی در جهان است که ما هم به مانند همه بخش های مردم جهان دوست داریم و باید با آن آشنا شویم.


عصرایران ؛ رضا غبیشاوی – سهم مردم ایران از رونمایی از آیفون 16 چیست؟ فقط نگاه کردن و حرص خوردن؟

به تازگی محصولات جدید شرکت اپل و در راس آنها آیفون 16 ، مدرن ترین گوشی هوشمند موبایل این ابرغول فناوری جهان رونمایی شد. حالا سهم ما در این داستان چیست؟ سهم ما "هیچ " و تنها "نگاه" از پشت شیشه مانیتور کامپیوترها و گوشی های موبایل است تا فقط بدانیم چنین چیزی هم در جهان ساخته شده بدون اینکه بتوانیم آن را بخریم یا در دست همشهریان و دوستان ببینیم.

آیفون 16، تنها یک گوشی موبایل نیست بلکه پدیده ای در عالم ارتباطات است و حالا یک جهان در انتظار آن است تا آن را لمس کند و به کار بگیرد و از یک گام رو به جلو در مسیر ترقی فناوری،‌ آگاه شود. با این حال، مردم ایران از داشتن و استفاده کردن از این ابزار مدرن ارتباطی محروم هستند. چرا؟ چون جلوی ورود گوشی های جدید اپل و از جمله ایفون 16 گرفته می شود.

در حال حاضر از ورود گوشی های آیفون 14 و 15 و همچنین 16 جلوگیری می شود و فعال سازی نمی‌شود.  هم اکنون آیفون 13 جدیدترین گوشی موجود در ایران است که به صورت قانونی وارد می شود و قابل ریجستری (فعال سازی) است.


آیفون 16

خبر جدیدی که اعلام شد این بود که شرکت اپل به تولید گوشی آیفون 13 هم پایان می دهد تا جدیدترین گوشی ایفون در دستان مردم ایران، در دسته بندی گوشی های منسوخ قرار بگیرد.

ممنوعیت واردات آیفون به کشور و دشمنی با این ابزار مدرن ارتباطی یادآور دشمنی دیرینه با ابزارهای ارتباطی در این کشور است. از محدودیت ها برای واردات دستگاه چاپ و فعالیت های چاپی در ایران که باعث شد ایران و ایرانیان در این زمینه با تاخیر چند صدساله از اختراع دستگاه چاپ،‌ آن را در کشور خود داشته باشند و بعد از ورود هم در دسته ابزارهای حساس و شبه ممنوعه  بود که استفاده از آن با اما و اگر و مجوزهای گوناگونی همراه بود. 

ستیز با ابزارهای ارتباطی به ممنوعیت واردات رادیو و سپس الزام به دریافت مجوز برای خرید و داشتن رادیو و گوش سپردن به برنامه های آن رسید تا گام به گام،‌ ابزارهای مختلف را پشت سرگذاشتیم و به ممنوعیت فکس و دستگاه ویدئو و ماهواره رسید. ممنوعیت هایی که گذشت زمان و پیشرفت فناوری هر کدام را بی اثر وبه طنز تلخ تبدیل کرد تا جایی که امروز و در سال 2024 میلادی و در عصر زوال دستگاه های تلویزیون ما همچنان در کشمکش پایان دادن به انحصار صداوسیما و درخواست راه اندازی شبکه های خصوصی رادیو – تلویزیونی هستیم.

 در عصر اینترنت ماهواره ایی و استارلینک ، تقریبا همه وب سایت،‌ شبکه های اجتماعی و پیام رسان های پرمخاطب جهان را فیلتر کرده ایم و مردم را با تجارت پرسود فیلترشکنان تنها گذاشته ایم تا آنچه در همه جهان، ‌تنها با یک کلیک یا دقیق تر با یک لمس، آسوده استفاده می کنند و لذت می برند اینجا به لطف فیلترسازان و فیلترفروشان،‌ به دردسری بزرگ تبدیل کرده ایم تا این مردم آزاری هم بخشی از زندگی ما  باشد.

بازگردیم به ممنوعیت واردات مدل های جدید آیفون به کشور.   نه مشخص است دقیقا کدام سازمان دولتی درباره این ممنوعیت، تصمیم گرفته است و نه مشخص است چرا و چگونه به این تصمیم رسیده اند. نه مشخص است این ممنوعیت در چه شرایطی گرفته شده و نه معلوم است چگونه رفع می شود و پایان می یابد. در ابهام غوطه وریم.

گوشی آیفون 16 فقط یک گوشی موبایل برای مکالمه تلفنی یا گوشی هوشمند نیست بلکه یک پدیده نوین ارتباطی در جهان است که ما هم به مانند همه بخش های مردم جهان دوست داریم و باید با آن آشنا شویم که اگر این گونه نشود آسیب خواهیم دید.

عجیب اینکه دولت ایران، مردم خود را از این آشنایی منع می کند و بر این منع خود پافشاری و اصرار هم دارد. آیا قابل تصور واردات جدیدترین دستگاه های چاپ از کشورهای دیگر،‌ ممنوع شود؟

آیا می توان تصور کرد کشوری واردات جدیدترین خودروهای جهان را ممنوع کند؟ (این یک مورد را با قدرت تمام انجام می دهیم) کافی است ببینیم کدام کشورهای جهان، واردات خودروهای روز جهان را منع می کنند تا به دسته ای از کشورهای خاص برسیم. آیا می توان تصور کرد کشوری واردات جدیدترین و مدرن ترین هواپیماها را ممنوع کرده است؟ آیا قابل تصور است کشوری واردات جدیدترین و مدرن ترین دستگاه های تلویزیون یا کامپیوتر را ممنوع می کند؟

این ممنوعیت یک خودزنی تمام عیار است و بازنده ای بزرگتر از مردم و دولت و کشور ندارد. باختی تمام عیار که هم به انزوای فیزیکی دامن می زند هم عقب افتادگی فکری را تقویت و ساختارمند می کند.

جالب اینکه در کشور برای تقویت و پیشرفت در حوزه "هوش مصنوعی"، شورای عالی و سازمان و تشکیلات مجزا ایجاد شده است در حالی که در بدیهیات ارتباطی یعنی اینترنت و گوشی موبایل متوقف شده ایم. اینترنت را فیلتر می کنیم و جلوی واردات مدرن ترین گوشی هوشمند جهان می شویم. نکته اینکه جدیدترین محصولات اپل و از جمله ایفون 16 با عنوان اپل اینتلجنس بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده اند و در این ابزارها به صورت ساختارمند از امکانات هوش مصنوعی استفاده می شود.

البته اگر واردات این نوع گوشی به ایران ممنوع نبود هم وضعیت اقتصادی کشور و گرانی و تورم بالا آنچنان است که اکثریت در حسرت استفاده از این گوشی مدرن باقی می مانند. اگر در بسیاری از کشورهای جهان با اقتصاد عادی ، تهیه مدل های مختلف آیفون 16 با قیمت 800 تا 1200 دلار، با حقوق و دستمزدهای طبقه متوسط قابل تصور است اینجا اما چنین خبری نیست. علاوه بر این،‌ در کشورهایی با اقتصاد عادی می توان این پدیده اپل را با اقساط مناسب و بدون پیش قسط تهیه کرد و اینگونه  دیگر آیفون 16 نه رمز تفاخر می شود نه نشانه ای از خرج و برج بالا.

در وب سایت اپل می توان مشاهده کرد گوشی ایفون 16 به قیمت 800 دلار را می توان با اقساط ماهانه 33 دلار از دم قسط به مدت 24 ماه و گوشی آیفون 16 پرومکس به قیمت 1200 دلار را با اقساط 24 ماهه و پرداخت ماهانه 50 دلار خریداری کرد. مثل ایران نیست که داشتن گوشی آیفون به دارایی ارزشمندی می ماند که به محل تفاخر و علامت طبقه اجتماعی نیز تبدیل شده است.

فیلترینگ اینترنت را بردارید و جلوی واردات گوشی های آیفون از جمله آیفون 16 را نگیرید حداقل بتوانیم در ویترین فروشگاه های شهر آن را ببینیم یا در دست دوستی،‌ آن را لمس کنیم و با این پدیده جدید ارتباطی،‌ آشنا شویم.