به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۲، ۱۴۰۳

شناسایی کشتی روسی مظنون به حمل موشک‌های بالستیک ساخت جمهوری اسلامی در دریای کاسپین

-سی‌ان‌ان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای شرکت Maxar Technologies چهارشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهریورماه) گزارش داد کشتی باری روسی که مظنون به حمل موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی برای جنگ روسیه علیه اوکراین بود، یک هفته پیش در بندر روسیه در دریای کاسپین (خزر) دیده شد.

-این کشتی به نام «پورت اولیا-۳» روز ۱۴ شهریور در «بندر اولیا» در آستراخان شناسایی شده است.

-بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی، این کشتی پیش از این در تاریخ هشتم شهریور در «بندر امیرآباد» استان مازندران مستقر بود و پس از مدتی دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرد.

-عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به تحریم‌های جدید وضع شده از جانب آمریکا و قدرت‌های اروپایی علیه ایران، در «ایکس» مدعی شد: «یکبار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند. ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

- موسسه مطالعات جنگ (ISW) ارزیابی کرده است که «نیروهای روسیه احتمالاً از موشک‌های عرضه‌شده توسط ایران برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی، نظامی و غیرنظامی اوکراین در ماه‌های آینده استفاده خواهند کرد».

سی‌ان‌ان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای شرکت Maxar Technologies چهارشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهریورماه) گزارش داد کشتی باری روسی که مظنون به حمل موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی برای جنگ روسیه علیه اوکراین بود، یک هفته پیش در بندر روسیه در دریای کاسپین (خزر) دیده شد.

بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی، این کشتی پیش از این در تاریخ هشتم شهریور در «بندر امیرآباد» استان مازندران مستقر بوده  و پس از مدتی دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در یک ارزیابی اعلام کرد که وزارت دفاع روسیه «از کشتی پورت اولیا-۳ برای انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد از ایران به روسیه استفاده کرده است.»

این وزارتخانه با اعلام تحریم این کشتی به همراه سایر کشتی‌ها و چند فرد ایرانی، گفت مسکو از اوایل سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۱ شهریورماه) نخستین محموله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را از تهران دریافت کرده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز جمعه ششم سپتامبر (۱۶ شهریورماه) گزارش داد، انتقال موشک‌های کوتاه‌برد از ایران به روسیه در شرایطی صورت گرفت که روس‌ها حمله به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را افزایش داده‌اند و در روزهای اخیر ده‌ها نفر از شهروندان این کشور کشته شده‌اند.

سی‌ان‌ان در این گزارش تأکید کرد، روابط نظامی جمهوری اسلامی و روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نزدیکتر شده است. حکومت ایران تا کنون هزاران فروند پهپاد انتحاری «شاهد» را به روسیه تحویل داده و به گفته مقامات آمریکایی، یک کارخانه تولید پهپاد در روسیه ساخته است.


این تصاویر ماهواره‌ای یک روز پس از آن منتشر شد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مشترک خبری با وزیر خارجه بریتانیا تأیید کرد که ارتش روسیه محموله‌هایی از موشک‌های بالستیک «فاتح-۳۶۰» از ایران دریافت کرده است.


موشک‌های «فاتح-۳۶۰» حدود ۱۲۰ کیلومتر بُرد دارد و می‌تواند کلاهک جنگی با وزن ۱۵۰ کیلوگرم را حمل کند. رهگیری این موشک‌ها نیز دشوار است.


عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به تحریم‌های جدید وضع شده از جانب آمریکا و قدرت‌های اروپایی علیه ایران، در «ایکس» مدعی شد: «یک‌بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند. ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»


وی افزود: «معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.»


آمریکا و سه قدرت اروپایی و همچنین تعدادی از متحدان‌شان در واکنش به ارسال موشک به روسیه فهرست طولانی از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشتند که یکی از مهمترین آنها تحریم شرکت هواپیمایی «ایران ایر» است.

موسسه مطالعات جنگ (ISW) ارزیابی کرده است که «نیروهای روسیه احتمالاً از موشک‌های عرضه‌شده توسط ایران برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی، نظامی و غیرنظامی اوکراین در ماه‌های آینده استفاده خواهند کرد.»

همزمان بریتانیا و هلند اعلام کردند که در واکنش به ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، کاردار جمهوری اسلامی در لندن و سفیر تهران در هلند را احضار کرده‌اند.

کیهان لندن