به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۸، ۱۴۰۳

انفجار پیجرها برای حزب‌الله نابودکننده است

  

به سختی می‌توان به حمله‌ای فکر کرد که بیش از این بتواند ترس و سردرگمی ایجاد کند. حزب‌الله برای ارتباطات گروهی خود به شدت به پیجرها متکی است. تلفن‌های همراه مدت‌ها پیش کنار گذاشته شد چون بسیار آسیب‌پذیر بود، و ترور یکی از بمب‌سازان حماس به دست اسرائیل در سال ۱۹۹۶ قدمت این مسئله را نشان می‌دهد. اما حملات روز سه‌شنبه از نظر وسعت و دامنه وحشتناک بود.

اعضای حزب‌الله در سوپرمارکت‌ها، در خیابان، در خودروهایشان، در خانه‌هایشان و کنار فرزندانشان دچار انفجار شدند.

گزارش‌هایی از این حوادث در سراسر لبنان، از بیروت تا دره بقاع، و حتی در سوریه گزارش شده است.

تلویزیون دولتی ایران تایید کرد که سفیر تهران در لبنان نیز در میان مجروحان بوده است.

هر یک از این انفجارها ممکن است کوچک بوده باشد، اما بعضی از آنها منجر به جراحات فاجعه‌بار شدند.

یکی از تصاویر مرد جوانی را نشان می‌داد که بی‌جان در صندلی آرایشگاه افتاده و صورتش خون‌آلود است.

در حالی که حزب‌الله و اسرائیل تقریبا یک سال است که درگیر جنگی کنترل‌شده هستند، این حملات پیامدهای ویرانگری برای نیروی انسانی، ارتباطات و روحیه حزب‌الله خواهد داشت.

اسرائیل هنوز اظهار نظری نکرده، اما بدون شک این انفجارها کار اسرائیل بوده است. هیچ گروه یا کشور دیگری انگیزه یا توانایی انجام چنین کاری را ندارد.

این جدیدترین مورد از مجموعه عملیات‌های نظامی و مخفی پیچیده‌ای است که از اواسط ماه ژوئیه تا الان صورت گرفته و شامل حمله هوایی دوربرد در یمن و همچنین ترورهایی در بیروت و تهران بوده است.

آیا حملات پیجری نشانه‌ای از قصد اسرائیل برای انجام عملیاتی بزرگتر است؟

با در نظر گرفتن این واقعیت که تعداد زیادی از نیروهای حزب‌الله در این انفجارها زخمی شده‌اند و شبکه ارتباطی حیاتی آنها هم به شدت -و به‌ شکل تحقیرکننده‌ای- مختل شده است، این موقعیت به وضوح برای اسرائیل لحظه‌ای وسوسه‌کننده خواهد بود تا از آن به نفع خود بهره‌برداری کند.

رهبران اسرائیل در روزهای اخیر تمایل خود را برای تغییر وضعیت نظامی در امتداد مرز لبنان نشان داده‌اند.

روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که اسرائیل به «تغییر در توازن قدرت در مرز شمالی» نیاز دارد.

ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی بیشتر یک سال گذشته را دور از خانه‌های خود سپری کرده‌اند. اسرائیل زمانی که حزب‌الله هم‌زمان با آغاز جنگ غزه، شروع به شلیک موشک به سوی شمال اسرائیل کرد، دستور تخلیه جوامع آسیب‌پذیر شمالی را صادر کرد.

ماه‌ها حملات هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل نیز باعث شده است که تعداد زیادی از غیرنظامیان لبنانی خانه‌های خود را ترک کنند.

روز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به یک مقام آمریکایی که به دیدار آن‌ها رفته بود، هشدار دادند که اسرائیل آماده است برای تضمین امنیت خود، هر کاری را که لازم باشد انجام دهد.

برای اولین بار، دولت اسرائیل اعلام کرد که اهداف جنگ غزه، شامل فراهم کردن امکان بازگشت اسرائیلی‌ها به خانه‌هایشان هم می‌شود. اعلام چنین هدفی احتمال یک درگیری گسترده‌تر را افزایش می‌دهد که ممکن است شامل یک تهاجم محدود زمینی برای ایجاد منطقه‌ای حائل در جنوب لبنان باشد.

هنوز هیچ نشانه‌ای از تجمع نیرو و زره‌پوش‌ لازم برای یک تهاجم نظامی بزرگ دیده نمی‌شود، اما حملات امروز نشان‌دهنده تشدید تنش خطرناک دیگری است.

سخت است تصور کنیم حزب‌الله در واکنش به این انفجارها دست روی دست بگذارد و به دنبال تلافی‌جویی نباشد.

بی‌بی‌سی فارسی