به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۹، ۱۴۰۳

افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی در ایران

 

رسانه‌های اقتصادی ایران، پنج‌شنبه از افزایش نرخ برخی از کالاهای اساسی در ایران خبر دادند. این در حالی است که معاون رئیس‌جمهور ایران می‌گوید هدف دولت جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است.

به گزارش «اقتصاد آنلاین» قیمت کالاهای اساسی نظیر نان، شیر، برنج و مرغ در دو هفته گذشته با افزایش چشمگیری روبرو شده است، به گونه‌ای که قیمت شیر از حدود ۱۵ هزار تومان به بیش از ۱۸ هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری «مهر» نیز گزارش داده قیمت محصولاتی که از ابتدای شهریور عرضه شده‌اند با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است. به عنوان نمونه قیمت رب گوجه ۸۰۰ گرمی که حدود ۵۵ هزار تومان بود، اکنون با قیمتی حدود ۶۷ هزار تومان بر روی آن برای فروش، به ثبت رسیده است.

این درحالی است که برخی از کالاها هم نظیر شکر کمیاب و گران شده‌اند. از سوی دیگر قیمت رسمی نان هم در استان تهران و برخی از شهرهای بزرگ افزایش یافته است و با افزایشی ۳۵ تا ۴۰ درصدی روبرو شد. قیمت رسمی یک عدد نان بربری با سهیه آرد دولتی از ۱۸۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهور ایران، روز پنج‌شنبه در جلسه کارگروه تخصیص ارز با تاکید بر مقابله با گرانی کالاهای اساسی گفت «صرفه‌جویی درکاهش مصارف ارز ترجیحی باید با حداقل آثار تورمی» و برای حمایت از اقشار محروم باشد.

سخنان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور و معاون او در روزهای اخیر درباره «جراحی اقتصادی» باعث نگرانی‌های بسیاری درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران شده است.

العربیه فارسی