به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۷، ۱۴۰۳

گزارش «دیلی میل» درباره «رایان روث» مظنون سوء قصد علیه ترامپ که جمهوری اسلامی را تشویق به ترور ترامپ کرده است

 

- «دیلی میل» می‌نویسد، رایان روث در شبکه‌های اجتماعی خود را به عنوان مردی که برای افراد بی‌خانمان در هاوایی مسکن ساخته و سعی کرده نیروهایی را برای جبهه اوکراین در دفاع از کشور خود در برابر روسیه استخدام کند، معرفی کرده و توضیحاتی از حمایت ابتدایی خود از ترامپ و ناامیدی که بعدها دچار آن شده داده است بطوری که حتا از جمهوری اسلامی ایران خواسته که او را به قتل برساند.
- خبرگزاری آسوشیتد پرس با مروری بر کتاب روث که در فهرست کتاب‌های «آمازون» آمده است، به نقل از آن نوشت: «از اینکه مردم دائما از من سوال می‌کنند که آیا دموکرات هستم یا جمهوریخواه خسته و بیزار بوده و از قرار گرفتن در یک دسته امتناع می‌کنم.»
- یک مقام مسئول از از اداره هماهنگی اتباع خارجی فرماندهی نیروی زمینی اوکراین به آسوشیتدپرس گفت، روث هرگز نه در ارتش اوکراین خدمت کرده و نه با ارتش آن همکاری داشته است. او گاهی با لژیون بین‌المللی اوکراین برای آنچه به گفته‌ی این مقام اوکراینی، «ارائه ایده‌های بی‌معنا» بود، تماس‌هایی داشته که در بهترین حالت می توان آنها را «توهم» نامید.

سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴

رایان روث در شبکه‌های اجتماعی خود را به عنوان مردی که برای افراد بی‌خانمان در هاوایی مسکن ساخته و سعی کرده نیروهایی را برای جبهه اوکراین در دفاع از کشور خود در برابر روسیه استخدام کند، معرفی کرده و توضیحاتی از حمایت ابتدایی خود از ترامپ و ناامیدی که بعدها دچار آن شده داده است بطوری که حتا از جمهوری اسلامی ایران خواسته که او را به قتل برساند.

روث در کتابی که در سال ۲۰۲۳ با عنوان «جنگ پیروز نشدنی اوکراین» منتشر کرده و در آن رئیس جمهور سابق آمریکا را به دلیل حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱  «احمق» و «ابله» خطاب کرده و خروج ایالات متحده آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرده، نوشته است: «شما آزاد هستید که ترامپ را ترور کنید!»

او نوشته زمانی به دونالد ترامپ رأی داده و باید بخشی از مسئولیت انتخاب دوران «کودکی» خود را که زمانی به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب کرده و «فرد بی‌عقلی از آب درآمده» بپذیرد.

روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴ به دنبال تلاش روث ۵۸ ساله برای ترور نامزد جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا در نزدیکی باشگاه گلف در وست پالم‌بیچ فلوریدا با استفاده از یک تفنگ AK-۴۷ ، سرویس مخفی ایالات متحده از دستگیری او خبر داد.

سه تن از مقاماتی که روث را شناسایی کرده و نخواسته‌اند نام‌شان به دلیل در جریان بودن تحقیقات پرونده و انگیزه ضارب فاش شود با «آسوشیتد پرس» گفتگو کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات زیادی که روث در شبکه‌های اجتماعی از خود به اشتراک گذاشته و نیز سوابق عمومی او از قبیل مصاحبه‌های خبری و ویدئوهای منتشرشده، مشخص شده که او فردی با سابقه مجرمانه، یاغی و دارای چرخش‌های سیاسی بسیار بوده است.

بیش از ۵۰۰ پست او که در شبکه «ایکس» منتشر شده، نشان‌دهنده‌ی چرخش نظرات او از چپ به راست و برعکس است؛ از حمایت از برنی سندرز و تولسی گابارد گرفته تا نیکی هیلی و همچنین ترامپ.

سوابق نشان می‌دهد که او در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک رأی‌دهنده (غیروابسته) و مستقل در کارولینای شمالی ثبت نام کرده و اخیراً در ماه مارس بطور حضوری در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات رأی داده است.

بر اساس سوابق مالی فدرال، کمپین روث از سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۹ مرتبه به مبلغ ۱۴۰ دلار به «اکت بلو» (ActBlue) که یک کمیته اقدام سیاسی حامی نامزدهای دموکرات‌هاست کمک کرده است.

در ژوئن ۲۰۲۰، پس از قتل جرج فلوید توسط پلیس، روث در توئیتی نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا می تواند با صدور فرمان اجرایی برای پیگرد تخلفات پلیس، در انتخابات مجدد پیروز شود.

با این حال به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر سمت و سوی او در مخالفت با دونالد ترامپ و حمایت از جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی و معاونش کامالا هریس که نامزد کنونی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری است، تغییر کرده است.

او در ماه آوریل در حمایت از جو بایدن نوشت: «دموکراسی از صندوق رأی می‌گذرد و ما نمی‌توانیم ببازیم».

روث به دنبال سوء قصد ماه ژوئیه به ترامپ در تجمعی در پنسیلوانیا، در پستی در حساب کاربری «ایکس» از جو بایدن و کامالا هریس خواست تا با مجروحان تیراندازی دیدار کرده و در مراسم تشییع جنازه آتش‌نشان کشته شده شرکت کنند.

روث همچنین با بیان اینکه ترامپ هیچ کاری برای آنها کاری نخواهد کرد نوشت «معنی شفقت و انسانیت را به دنیا نشان بدهید.»

خبرگزاری آسوشیتد پرس با مروری بر کتاب روث که در فهرست کتاب‌های «آمازون» آمده است، به نقل از آن نوشت: «از اینکه مردم دائما از من سوال می‌کنند که آیا دموکرات هستم یا جمهوریخواه خسته و بیزار بوده و از قرار گرفتن در یک دسته امتناع می‌کنم.»

او در کتاب خود که لینک‌ آن در وبسایت و حساب کاربری «ایکس» خود  وی نیز موجود است می‌نویسد: «چه خوب می‌شد اگر دنیا توسط زنان اداره می‌شد زیرا به نظر می‌رسد که کل مشکلات جهان حول مردانی با حجم عظیمی از احساس ناامنی و با سطح هوش و رفتار کودکانه می‌چرخد.»

پست‌های متعددی از او در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با نبرد اوکراین و سایر منازعات منتشر شده و وبسایتی  نیز راه‌اندازی کرده که به واسطه آن به دنبال گردآوری پول برای استخدام نیروی داوطلب جنگی برای کی‌یف بوده است.

تصویری که روث از خود در این وبسایت منتشر کرده او را لبخند زنان با موهای پریشان و تی‌شرت و ژاکتی مزین به پرچم آمریکا نشان می‌دهد.

او در فوریه ۲۰۲۳ در پستی در حساب کاربری خود در ارتباط با جنگ اوکراین نوشته «بجنگ و بمیر تا تهاجم را متوقف کنی!» و همچنین «همه باید [از این تهاجم] خشمگین باشند و کمک کنند».

روث در ویدئویی که وایرال نیز شده می‌گوید: «این یک  نبرد بین خیر و شرّ است». وی در توییتی هم نوشته «من برای اوکراین می‌جنگم و می‌میرم.»

ویدوئی که توسط آسوشیتد پرس تهیه شده، روث را در یک تظاهرات کوچک در میدان استقلال کی‌یف در آوریل ۲۰۲۲  دو ماه پس از فرمان حمله پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین نشان می‌دهد.

روی پلاکاردی که او در دست داشت نوشته بود: «ما نمی‌توانیم ۵۰ سال دیگر فساد و شرارت را تحمل کنیم. به خاطر بچه‌های خود کار روسیه را یکسره کنیم.»

او یک جلیقه آبی مزین به پرچم آمریکا در پشت آن به تن داشت. در همان روز، او همچنین از یک بنای یادبود موقت برای اتباع خارجی که توسط پوتین کشته شدند بازدید کرد.

الکساندر شاهوری از اداره هماهنگی اتباع خارجی فرماندهی نیروی زمینی اوکراین گفت، روث هرگز نه در ارتش اوکراین خدمت کرده و نه با ارتش آن همکاری داشته است.

شاهوری به آسوشیتد پرس گفت که روث گاهی با لژیون بین‌المللی اوکراین برای آنچه به گفته او «ارائه ایده‌های بی‌معنا» بود، تماس‌هایی داشته که در بهترین حالت می توان آنها را «توهم» نامید.

در ویدئویی که از روث منتشر شده او را در حالی که در مقابل ساختمان کنگره ایالات متحده ایستاده و نارضایتی خود را از عدم پذیرش تکاورهای افغان برای اوکراین که او سعی در استخدام آنها داشته اعلام می‌کند.

وی در سال ۲۰۲۳ به وبسایت خبری سمافور Semafor گفت: «آنها می‌ترسند که مبادا این افراد جاسوس‌های روسیه باشند.»

اوایل امسال، او حتی در توییتی از برونو مارس و دیو ماتیوز خواست تا کنسرتی به سبک We Are The World برای کی‌یف سازماندهی کنند.

او نوشت: «برای ادای احترام به اوکراین و به عنوان نقطه پشتیبان به یک ترانه احساسی نیاز داریم. من شعر و موسیقی‌اش را دارم.»

روث همچنین در توئیتی خطاب به دنیس رادمن ستاره سابق بسکتبال خواستار کمک برای رفع تحریم‌ها علیه کره شمالی برای کاهش تنش با این کشور شد. او در توییت دیگری از صدها معترض هنگ‌کنگی دعوت می‌کند تا برای فرار از سرکوب چین در خانه‌هایی که در هاوایی ساخته سکونت گزینند.

روث بیشتر عمر خود را در گرینزبورو واقع در کارولینای شمالی گذرانده است؛ جایی که در سال ۲۰۰۲ به دلیل داشتن سلاح کشتار جمعی مجرم شناخته شد.

در حالی که سوابق دادگاه جزئیاتی در مورد این پرونده ارائه نمی‌دهد، گزارش یک روزنامه در آن زمان نشان می‌دهد که او طی درگیری سه ساعته با پلیس وقتی مشغول کار در بام یک ساختمان بوده دستگیر شده است. در اسناد دولتی از او به عنوان مالک یاد شده است. سوابق همچنین نشان می‌ دهد که روث در سال ۲۰۱۰ به جرائمی همچون نگهداشتن کالاهای مسروقه و همچنین حمل غیرقانونی سلاح مخفی، تصادف و فرار از صحنه، سرعت غیرمجاز و رانندگی با گواهینامه لغوشده محکوم شده است.

قاضی مربوطه در هر پرونده، روث را به حبس مشروط یا تعلیقی محکوم می‌کرده و به او فرصت فرار از محکومیت زندان را می‌داده است. هنوز مشخص نیست که روث چگونه توانسته اسلحه به دست آورد.

در اکثر ایالت‌های آمریکا خرید یا داشتن سلاح گرم برای شخصی که به جرائم جنایی محکوم شده، بطور کلی ممنوع است.

در سال ۲۰۱۸ روث به شهر کوچک کاوا در هاوایی که از هونولولو ۴۵ دقیقه فاصله دارد نقل مکان کرده و به همراه پسر بزرگ خود کسب و کار ساخت سوله‌های چوبی را راه‌اندازی می‌کند.

بر اساس آنچه در صفحه «لینکدین» او عنوان شده، این ساختمان‌ها مناسب کسانی هستند که به دلیل بزرگ شدن طبقه متوسط به میزان گسترده‌ای بی‌خانمان شده‌اند.

او در سال ۲۰۱۹ به «Star-Advertiser» رسانه‌ی هونولولو گفت که «همه ما از دیدن افراد بی‌خانمان در سراسر جزیره که جایی برای رفتن ندارند خسته شده‌ایم.»

روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر، روزی که وی به اتهام سوء قصد به ترامپ دستگیر شد، هیچکس در خانه گچی آبی‌رنگ، در نزدیکی ساحل، که با با نقش ماهی‌های چوبی رنگارنگ تزئین شده نبود. در حیاط خانه یک وانت سفید با برچسب «بایدن/ هریس» بر روی سپر و لاستیک پنچرش دیده می‌شد.

کریستوفر تام، همسایه‌ی روث، گفته که وی فردی خوددار، محترم، صمیمی و مهربان بوده است. تام از این اقدام همسایه‌اش بسیار تعجب کرده و گفته اگر ثابت شود که او قصد چنین کاری را داشته، برای ما بسیار باورنکردنی و تکان‌دهنده خواهد بود.

*ترجمه و تنظیم: الهام رفیع‌زاده
کیهان لندن