به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۱۱، ۱۴۰۳

ایران ده‌ها موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد

  

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای از پرتاب موشک به سوی اسرائیل خبر داد. سپاه گفته در پاسخ به کشته شدن اسماعیل هنیه، حسن نصرالله و  عباس نیلفروشان قلب سرزمین‌های اسرائيل را هدف گرفته است. بیاینه سپاه گفته این عملیات با تصویب شورای‌عالی امنیت ملی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، در بیانیه سپاه پاسداران آمده است:

«لحظاتی قبل و پس از یک دوره خویشتن‌داری در برابر نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی و برابر حق کشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشدید شرارت‌های رژیم با حمایت آمریکا در قتل‌عام مردم لبنان و غزه و به شهادت رساندن مجاهد کبیر رهبر محور مقاومت و دبیرکل سرافراز حزب‌الله سیدحسن نصرالله و شهادت فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان سرلشکر پاسدار سیدعباس نیلفروشان، نیروی هوافضای سپاه با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد که جزئیات آن متعاقباً به استحضار خواهد رسید.»

در بیانیه سپاه آمده است: «این عملیات با تصویب شورای‌عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفته است.»

سپاه تهدید کرده چنانچه اسرائيل «به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین‌المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.»

هم‌زمان دفتر نمایندگی ایران در نیویورک نیز در بیانیه‌ای پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائيل را «حقوقی، منطقی و مشروع» خواند که در برابر هدف قرار دادن اتباع و منافع ایران و تعرض به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی  صورت گرفت.

دفتر نمایندگی ایران همانند سپاه پاسداران تهدید کرد در صورت واکنش اسرائیل، «پاسخ‌ بعدی و ویران‌کننده به دنبال خواهد داشت».

دستور بایدن به ارتش آمریکا

بر اساس بیانیه‌ی کاخ سفید، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده به ارتش آمریکا دستور داده است به دفاع از اسرائیل در برابر حملات ایران کمک کرده و موشک‌های هدف‌گیری شده به سوی اسرائیل را سرنگون کند.

ساعاتی پیش کاخ سفید اعلام کرده بود که ایالات متحده معتقد است ایران در حال آماده سازی یک حمله موشکی قریب الوقوع علیه اسرائیل است.

یک مقام ارشد کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «ما فعالانه از آمادگی های دفاعی برای دفاع از اسرائیل در برابر این حمله حمایت می‌کنیم. حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل عواقب شدیدی برای ایران به همراه خواهد داشت. ایالات متحده آماده است هر کاری که می‌تواند برای کمک به اسرائیل انجام دهد تا هر چیزی را که ایران به سمت آن هدایت می‌کند رهگیری کند، مشابه آنچه که ایالات متحده در آوریل ارائه کرد، زمانی که ایران موجی از پهپادها و موشک‌ها را به سمت اسرائیل پرتاب کرد که اکثریت قریب به اتفاق آنها با موفقیت رهگیری شدند.»

اشاره بیانیه فوق به عملیات ایران موسوم به «وعده صادق» بود که پس از حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق صورت گرفت.  اکثریت قریب به اتفاق موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از سوی ایران پیش از رسیدن به آسمان اسرائیل توسط متحدان اسرائیل رهگیری و سرنگون شدند.

رسانه‌های بین‌المللی در ساعات گذشته خبرهای مربوط به هشدار آمریکا در مورد احتمال حمله موشکی ایران به اسرائيل را پوشش دادند.

سی‌ان‌ان در گزارشی در این باره نوشت: ایالات متحده نشانه‌هایی دارد مبنی بر اینکه ایران در حال آماده شدن برای حمله قریب الوقوع به اسرائیل با موشک بالستیک است.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که حمله آتی ایران به اسرائیل می‌تواند از نظر دامنه و مقیاس مشابه حمله در آوریل باشد.

آژیر خطر در سراسر اسرائیل

منابع خبری گزارش دادند که صدای آژيرهای خطر در چند پایگاه نظامی اسرائیل در «النقب»، «دیمونا» و تل‌آویو به صدا درآمده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز تایید کرده که از ایران به سمت اسرائیل موشک شلیک شده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته ۴۰۰ موشک از ایران به سمت اسرائیل شلیک شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد پدافندهای هوایی آمریکا در‌ کونیکو و التنف در سوریه، شماری از موشک‌های ایران را که از آسمان این منطقه عبور می‌کردند، منهدم کردند.

رویترز نیز گزارش داد شماری از موشک‌های ایران را در آسمان اردن رهگیری شده‌اند.

آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت آمریکا و اسرائیل موفق شدند حمله ایران را خنثی کنند. این حمله بی‌اثر بود.

ارتش اسرائیل: تهدید هوایی ایران تمام شد

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل ساعتی پس از پایان موشک‌باران ایران اعلام کرد «تعداد زیادی موشک ایرانی را رهگیری کردیم و تلفات خاصی هم داشتیم.

هاگاری گفت: ما در حال حاضر هیچ گونه تهدید هوایی از سوی ایران را شناسایی نمی‌کنیم و همه می‌توانند با هوشیاری و هوشیاری پناهگاه‌ها را ترک کنند.

او هم‌چنین خطاب به ایران گفت:  این حمله عواقبی خواهد داشت و ما نقشه های تهاجمی داریم و در زمان مناسب تصمیم مناسب را خواهیم گرفت. واکنش اسرائیل به ایران این بار متفاوت خواهد بود.

ارتش اسرائيل هم‌چنین اعلام کرد، هیچ آسیبی به آمادگی نیروی هوایی وارد نشد و امشب به حملات قوی در منطقه خاورمیانه ادامه خواهیم داد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از سازمان امداد و نجات اسرائیل گزارش داد که در پی حمله موشکی ایران دو نفر در تل آویو زخمی شده‌اند.

تهران خواهان جنگ گسترده تر نیست

شبکه NBC به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد: تهران به واشنگتن اطلاع داد که خواهان جنگ گسترده تر نیست.

پزشکیان: ایران جنگ‌طلب نیست اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد

رئیس جمهور پزشکیان در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «بر اساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد. این اقدام در دفاع از منافع و اتباع ایرانی بود. نتانیاهو بداند، ایران جنگ‌طلب نیست اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد. این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید. #برای_عزت_ایران⁩»

اولین واکنش‌های مقامات اروپایی

آنالِنا بِربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز سه‌شنبه حمله موشکی ایران به اسرائیل را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد و گفت ایران باید فوراً این حمله را متوقف کند.

به گزارش یورونیوز، خانم بِربوک در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما بلافاصله نسبت به تبعات خطرناک تشدید تنش‌ها به ایران هشدار داده‌ایم. ایران باید فورا این حمله را متوقف کند. این اقدام منطقه را بیش از پیش به لبه پرتگاه می کشاند.»

نخست وزیر فرانسه نیز طی سخنانی در پارلمان کشورش پس از مطلع شدن از حمله موشکی ایران نسبت به تشدید تنش در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. میشل بارنیه، نخست‌وزیر فرانسه ضمن «جدی و خطیر» خواندن شرایط تصریح کرد: اوضاع در خاورمیانه با تشدید تنش‌ها و درگیری مستقیمی که به نظر می‌رسد بین ایران و اسرائیل در جریان است، رو به وخامت است. وی افزود که وضعیت “بسیار جدی” است.

همزمان، اسکای نیوز از گفتگوی تلفنی کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا با بنیامین نتانیاهو و ملک عبدلله پادشاه اردن خبر داد.

بلینکن: حمله ایران «کاملا غیرقابل قبول» است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، حمله موشکی ایران به اسرائیل را “کاملا غیرقابل قبول” خواند و افزود که کل جهان باید آن را محکوم کند.  بلینکن گفت این حمله شامل «حدود ۲۰۰ موشک بالستیک» بود.

بلینکن در ادامه سخنانش گفت که اسرائیل به طور موثر این حمله را شکست داد.

خبرنگار آمریکایی: واشنگتن تلاش می کند از شدت واکنش اسرائیل کم کند

لورا روزن خبرنگار آمریکایی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: تاکید آمریکا بر ارزیابی اولیه از حمله ایران با اشاره به اینکه اگرچه رویداد مهمی بود، اما منجر به تلفات جانی نشد نشان می‌دهد که به نظر می رسد ایالات متحده قصد دارد از شدت واکنش احتمالی اسرائیل به این حمله کم کند.

وزارت خارجه امریکا می گوید که در این باره با همتاهای اسرائیلی در روزهای آینده گفت‌وگو خواهند کرد.

ارتش اسرائیل: ما قطعا پاسخ خواهیم داد

سرهنگ اولیویه رافاویتز، سخنگوی فرانسه‌زبان ارتش اسرائیل، در گفتگو با شبکه بی‌اف‌ام فرانسه گفت حمله ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند: «ما قطعا پاسخ خواهیم داد ولی نخواهیم گفت چه زمانی‌، به کجا و چگونه.»

او در پاسخ به این سوال که آيا ایران مستقیما مورد حمله قرار خواهد گرفت یا نیروهای تحت حمایتش؟ گفت «پاسخ این سوال را نمی‌دهم ولی ایران مستقیما از خاک این کشور به اسرائیل حمله کرد.»

ایران پیش از حمله به روسیه و آمریکا اطلاع داده بود

رویترز نوشته است: ایران پیش از حمله موشکی، روسیه و ایالات متحده آمریکا را از حمله به اسرائیل مطلع کرده بود.

پنتاگون: ایران حدود ۲۰۰ موشک شلیک کرد

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد ایران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک را به سمت چندین سایت در اسرائیل شلیک کرد.

بنابر گزارش وزارت دفاع آمریکا، ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا حدود ۱۰ موشک رهگیر به سمت موشک‌های ایرانی که به سمت اسرائیل حرکت می کردند شلیک کردند.

وزارت دفاع آمریکا هم‌چنین اعلام کرد «ما این حملات بی‌ملاحظه را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که هرگونه حمله بیشتر از جمله از طریق نیابت‌هایش را متوقف کند.»

اطلاعیه دوم سپاه: ۹۰درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است

سپاه پاسداران در بیانیه دوم خود درباره حمله موشکی امشب خود به اسرائيل ادعا کرد: ۹۰درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

در اطلاعیه دوم سپاه گفته شده: «در این عملیات برخی از پایگاه های هوایی و راداری؛ مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به خصوص شهید دکتر اسماعیل هنیه و رهبرحزب الله لبنان شهید حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرارگرفتند.»

سپاه باردیگر به اسرائيل درباره واکنش احتمالی هشدار داده و نوشته است: «این عملیات در چارچوب حق دفاع مشروع وبراساس قوانین بین المللی انجام گرفته و هرگونه حماقت دشمن به صورت ویرانگر و پشیمان کننده پاسخ داده خواهد شد.»

پنتاگون: حمله روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل دو برابر حمله ماه آوریل بود

سرلشکر پت رایدر سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه گفت که حمله امروز ایران به اسرائیل دو برابر حمله ایران در آوریل بود.

او گفت: تعداد موشک‌های بالستیکی که ایران ساعاتی پیش به سمت اسرائیل شلیک کرد دو برابر تعداد پرتابه‌هایی بود که در عملیات قبل (وعده صادق) شلیک کرده بود.

این مقام آمریکایی افزود:  «شما بدون قصد اصابت به چیزی آن‌قدر موشک را به سمت هدف پرتاب نمی‌کنید. بنابراین این بار نیز درست مثل دفعه قبل قصد آنها تخریب بود.

نخستین واکنش بنیامین نتانیاهو به حمله موشکی ایران

«ایران امشب اشتباه بزرگی مرتکب شد  و تاوان آن را خواهد داد. هر کس به ما حمله کند به او حمله خواهیم کرد.»

وی افزود: «رژیم ایران چیزی از عزم و اراده ما برای دفاع از خود و اقدام تلافی‌جویانه علیه دشمنانمان نمی‌داند.»

نتانیاهو ادامه داد: «سینوار و نصرالله این را درک نکردند و ظاهرا برخی هم در تهران این را درک نمی‌کنند. آن‌ها خواهند فهمید، ما به اصولی که تعیین کرده‌ایم پایبند خواهیم بود: هرکس به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد. این در هر جایی که با محور شر مبارزه می‌کنیم صدق می‌کند ... از جمله برای ایران.»