به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۶، ۱۴۰۳

«سنگین‌ترین بمباران» بیروت از زمان آغاز حمله اسرائیل به لبنان

 

مقام‌های درمانی حماس: شمار کشته‌ها در بمباران یک مسجد و مدرسه در غزه به ۲۶ نفر رسید؛ اسرائیل: مراکز عملیاتی حماس بودند


بی‌بی‌سی: بمباران بیروت ادامه دارد. شب گذشته هم پایتخت لبنان با حملاتی «سنگین و کم‌سابقه» مواجه بود و دستکم ۳۰ حمله هوایی جنوب این شهر را لرزاند. در تصاویر، مردم وحشت‌زده‌اند و شعله‌های عظیم و ستون‌های بلند دود به چشم می‌خورد. در همین حال، حزب‌الله می‌گوید نیروهایش در مناطق مرزی با ارتش اسرائیل درگیر است. در آستانه حمله هفتم اکتبر حماس در سال‌ گذشته، گزارش‌هایی از حمله «مرگبار» به یک مسجد در مرکز غزه منتشر شده است. اسرائیل می‌گوید هدف یک «مرکز فرماندهی حماس» بوده است.

صبح بیروت بعد از سنگین‌ترین بمباران شبانه اسرائیل

خبرنگاران ساکن بیروت می‌گویند شب گذشته این شهر سنگین‌ترین بمباران اسرائیل را پشت سر گذاشته و شاهد ۳۰ حمله هوایی به اهدافی در ضاحیه در حومه جنوبی آن بوده است.

انفجارهای کوچک و بزرگ تا صبح در این شهر شنیده می‌شد و با روشن شدن هوا دود همچنان از نقاطی که هدف بمباران سنگین اسرائیل قرار گرفته است به هوا بلند می‌شود.

ارتش اسرائیل پیش از این برای تخلیه مناطق بیشتری در جنوب بیروت هشدار صادر کرده بود؛ در همین حال پرتاب راکت‌های حزب‌الله به مناطق شمالی اسرائیل همچنان ادامه دارد.

مهمترین تحولات روز تا این لحظه

در پی یک روز دیگر حملات هوایی اسرائیل، شنبه شب چندین انفجار بزرگ در بیروت روی داده است که شعله‌های آن در حومه جنوبی پایتخت لبنان زبانه کشید. ارتش اسرائیل پیشتر از ساکنان این ناحیه خواسته بود آنجا را ترک کنند
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت حملات چند روز اخیر این کشور بخش بزرگی از سلاح‌های حزب‌الله را نابود کرده و جنگ را به ضرر این گروه تحت حمایت ایران تغییر داده است
حزب‌الله پیشتر ده‌ها راکت به سوی اسرائیل شلیک کرد و گفت که یک کارخانه نظامی جزو اهداف آن بوده است
نتانیاهو همچنین به شدت از امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه انتقاد کرد که خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل و آتش‌بس فوری در لبنان شده است
مایکل کوریلا، ژنرال ارشد آمریکا در خاورمیانه، برای بحث درباره واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران به این کشور در روز سه‌شنبه وارد اسرائیل شده است. تهران گفت که این حمله پاسخی به کشتن رهبران حزب‌الله و حماس بود
فیلیپو گراندی، مدیر آژانس پناهندگان سازمان ملل، پیشتر در این روز وارد بیروت شد و هشدار داد که با تشدید مناقشه، لبنان با یک بحران وحشتناک روبروست

رئیس آژانس پناهندگان سازمان‌ملل: لبنان با یک بحران وحشتناک روبرو است

فیلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که لبنان با یک بحران وحشتناک روبرو است.

او در بدو ورود به بیروت هشدار داد که صدها هزار نفر تا کنون بر اثر حملات هوایی اسرائیل آواره شده اند.

رئیس اتحادیه داروسازان لبنان هم به بی‌بی‌سی گفته است که بخش‌هایی از این کشور به‌طور خطرناکی از نظر تجهیزات حیاتی پزشکی کمبود دارند.

هواپیماهای جنگی اسرائیل همچنان به بمباران حومه‌های جنوبی بیروت، جایی که پایگاه اصلی حزب‌الله محسوب می‌شود، ادامه داده‌اند، در حالی که حزب‌الله هم حدود دویست موشک دیگر به شمال اسرائیل شلیک کرده است.

مقام‌های درمانی حماس: شمار کشته‌ها در بمباران یک مسجد و مدرسه در غزه به ۲۶ نفر رسید؛ اسرائیل: مراکز عملیاتی حماس بودند

منابع درمانی حماس در غزه می‌گویند شمار کشته‌شدگان حمله روز شنبه به یک مسجد و مدرسه در باریکه غزه به ۲۶ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است در حالی از کشته‌شدن ۲۶ نفر خبر داده‌ است که اسرائیل می‌گوید هر دو ساختمان به عنوان «مراکز فرماندهی» حماس مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما مقام‌های محلی در غزه می‌گویند این مسجد و مدرسه پناهگاه آوارگان بوده است.

از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تا کنون، بیش از ۴۱ هزار و ۸۷۰ نفر در غزه کشته شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید در حمله هفتم اکتبر حماس در سال گذشته به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر کشته شدند. ۲۵۱ نفر دیگر نیز در عملیات حماس و گروه‌های همسو با آن گروگان گرفته شدند.