به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۱۰، ۱۴۰۳

تانک‌های اسرائیل وارد خاک لبنان شدند

  

تانک‌های ارتش اسرائیل پیش از ورود به خاک لبنان

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش اسرائیل با آتش‌بار شدید توپخانه، عملیات نظامی در داخل خاک لبنان را آغاز کرده است. العربیه می‌گوید تانک‌های ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه وارد دهکده رمیش در جنوب لبنان شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده ارتش لبنان نیروهای خود را از نزدیکی مرز با اسرائیل عقب کشیده است.

این در حالی است که رسانه‌های لبنانی می‌گویند دهکده مرزی وزانی در جنوب لبنان هدف گلوله‌های توپخانه اسرائیل قرار گرفته است.

شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله، خبر داده آتش توپخانه اسرائیل همچنین دره خیام، ناقوره و علما الشعب در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

خبرگزاری دولتی لبنان می‌گوید ارتش اسرائیل از حدود دو ساعت پیش به شکل مداوم وزانی، دشت مرجعیون و خیام را هدف آتش توپخانه قرار داده است.

وزانی و خیام درست در مقابل شهرک متولا در شمال اسرائیل قرار گرفته است. ارتش اسرائیل ساعتی قبل متولا را همراه با کفر گیلادی و میسگاو ام «منطقه بسته نظامی» اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ساعتی پیش اعلام کرد که اسرائیل واشینگتن را مطلع کرده که در حال انجام عملیات زمینی «محدود» علیه اهداف حزب‌الله در داخل خاک لبنان است.

یک مقام آمریکایی نیز ورود نیروهای اسرائیلی به خاک لبنان را تایید کرد

یک مقام ارشد آمریکایی به رادیو عمومی ملی آمریکا (اِن‌پی‌آر) گفت که کماندوهای اسرائیلی در حال حاضر در جنوب خاک لبنان عملیات انجام می‌دهند و نشانه‌هایی وجود دارد که اسرائیل ممکن است نیروهای بیشتری به این منطقه اعزام کند. گزارش‌ها همچنین از حملات توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به جنوب لبنان حکایت دارد.

نخستین مخالفت از اروپا برخاست

معاون نخست‌وزیر بلژیک پترا دی سوتر در واکنش به ورود ارتش اسرائیل به خاک لبنان گفت: «عملیات زمینی علیه لبنان نقض قوانین بین المللی است، این دفاع از خود نیست، بلکه تحریک یک جنگ همه جانبه است.»

این مقام بلژیکی اضافه کرد: «ما به یک آتش بس فوری نیاز داریم. اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی باید تحریم های سنگینی را علیه اسرائیل اعمال کنند.»


اطلاع آمریکا از عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از منابع خود نوشته است اسرائیل ایالات متحده را نیز در جریان عملیات خود در خاک لینان قرار داده است.

رویترز نیز به نقل از یک منبع آمریکایی نوشته با توجه به آرایش نیروهای اسرائیلی به نظر می‌رسد عملیات زمینی اسرائیل علیه گروه حزب‌الله در داخل لبنان قطعی باشد.

در واکنش به این گزارش‌ها، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد اسرائیل درباره تعدادی از این حملات که در جریان است، به واشینگتن اطلاع داده، اما این عملیات «محدود» و متمرکز بر زیرساخت‌های گروه حزب‌الله در نزدیکی مرز اسرائیل بوده است.

متیو میلر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت مقام‌های آمریکایی همچنان در حال مذاکره با اسرائیل در این زمینه هستند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای سه منطقه در شمال این کشور و نزدیکی مرز لبنان را «منطقه بسته نظامی» اعلام کرد و گفت ورود به این مناطق ممنوع است.

اسرائیل که حدود دو هفته است به حملات هوایی به مناطق مخالف لبنان ادامه داده و روز جمعه نیز حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، را در حمله‌ای به ضاحیه در حومه جنوبی بیروت کشت، می‌گوید قصد دارد ده‌ها هزار اسرائیلی را که بعد از جنگ غزه و بر اثر گلوله باران حزب‌الله محل سکونت خود در شمال اسرائیل را ترک کرده‌اند،‌ به خانه‌های خود بازگرداند.

وزارت بهداشت لبنان گفته است بر اثر حملات هوایی اسرائیل در این مدت بیش از هزار نفر کشته شده‌اند.

ایران امروز