به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۱۲، ۱۴۰۳

همسران چهار زندانی سیاسی اعدام شده: نمی‌دانیم عزیزانمان کجا دفن شده‌اند

 همسران چهار تن از زندانیان سیاسی کرد اعدام شده در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که با وجود گذشت چندین ماه از اعدام عزیزانشان، همچنان جنازه‌ی آنها را تحویل نگرفته و حتی نمی‌دانند کجا دفن شده‌اند.

بیان عظیمی، همسر پژمان فاتحی، زندانی سیاسی اعدام شده، در یک پیام ویدیویی از جانب خود و سه تن دیگر از همسران زندانیان اعدام شده اعلام کردند که تمامی سازوکارهای حقوقی داخلی را برای پیگیری آخرین وضعیت عزیزانشان و تحویل گرفتن جنازه‌ها انجام دادند اما هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

پژمان فاتحی، وفا آذربار، محمد فرامرزی و محسن مظلوم، ٩بهمن ماه سال گذشته با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» و در یک روند دادرسی ناعادلانه ، در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

خانم عظیمی در این پیام گفت: «طی چند ماه گذشته با همکاری وکیل خانواده‌ها جناب آقای فراز فیروزی ضمن امکان سنجی سازوکارهای حقوقی بین‌المللی موجود در اولین اقدام مبادرت به  شکایت رسمی از جمهوری اسلامی به گروه کاری ناپدیدسازی قهری سازمان ملل متحد کردیم.»

در این پیام با اشاره به رفتار حکومت جمهوری‌اسلامی در قبال خانواده‌های دادخواه آمده که «عدم تحویل جنازه‌ها،  عدم صدور گواهی فوت و آخرین وضعیت عزیزانمان نه تنها یک جرم مستمر بین المللی است؛ بلکه در ذات خود نوعی شکنجه روانی برای بازماندگان محسوب میشود».

همچنین طی روزهای گذشته، نیروهای اداره اطلاعات کردستان به دلیل ثبت شکایت همسران چهار زندانی سیاسی اعدامی، مبادرت به تهدید مادر سالخورده و بی دفاع پژمان فاتحی در سنندج نموده‌اند.

بیان عظیمی از مردم خواست تا صدای مادر پژمان باشند. وی گفت: «او دادخواه پسرش است، دادخواهی جرم نیست.»

ایران وایر