به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۰۸، ۱۴۰۲

آغاز اعتصابات عمومی در زاهدان و چابهار

 سالگرد جمعه خونین زاهدان با اعتراضات گسترده مردم در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شد.

 در زاهدان تا کنون ۲۹ معترض با گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شده‌اند. یک نماینده کنگره آمریکا خواهان توقف سرکوب در زاهدان شد.


آنچه که شما نیاز دارید بدانید

روز جمعه هشت مهر سال ۱۴۰۱ نمازگزارانی که پس از خطبه‌های عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از جمله در اعتراض به "تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان" دست به اعتراض زده بودند با شلیک مستقیم ماموران حکومت روبرو شدند. 

این واقعه که به "جمعه خونین زاهدان" معروف شده به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر منجر شد که حداقل ۱۰ نفر از آنان کودک بودند. دستکم ۳۰۰ شهروند دیگر نیز مجروح شدند. 

در آستانه اولین سالگرد جمعه خونین زاهدان، مردم برای دادخواهی و رسیدگی به مطالباتشان بار دیگر به خیابان آمدند. نیروهای انتظامی و امنیتی با ایجاد جو امنیتی و تیراندازی به سوی مردم ده‌ها نفر را زخمی کردند. در یک سال گذشته مردم زاهدان هر جمعه دست به تظاهرات زدند و علیه جمهوری اسلامی بویژه خامنه‌ای و سپاه پاسداران شعار دادند و همچنین آزادی زندانیان سیاسی و لغو صدور و اجرای احکام اعدام را خواستار شدند.

کانال تلگرامی"رصد بلوچستان" با انتشار ویدیویی گزارش داده است که هم‌زمان با سالروز جمعه خونین زاهدان در چابهار اعتصابات عمومی آغاز شده است.

رصد بلوچستان اعتصاب عمومی چابهار را نشانه "اتحاد و همبستگی و مقاومت یک‌ساله بلوچستان" توصیف کرده است.


استقرار نیروهای نظامی در بازار بزرگ شهر زاهدان

براساس ویدیوها و تصاویری که "حال‌وش" منتشر کرده روز شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ نیروهای نظامی در بازار اصلی و بزرگ زاهدان مستقر شدند.

در آستانه نخستین سالگرد جمعه خونین زاهدان، برخی از گروه‌های سیاسی بلوچ در بیانیه‌هایی برای روز ۸ مهر ۱۴۰۲، فراخوان اعتصاب سراسری در بلوچستان داده‌اند. 

گلینه عطایی: یک جمعه خونین دیگر در زاهدان

رویترز جزو نخستین خبرگزاری‌ها بوده است که خبر تیراندازی زاهدان و زخمی شدن معترضان را پوشش داد.

خبرنگاران ایرانی‌تبار که در رسانه‌های خارجی فعالیت می‌کنند نیز خبرهای زاهدان را مرتب پوشش می‌دهند.  

گلینه عطایی، خبرنگار ایرانی- آلمانی در اکس (توییتر) با انتشار عکسی از یک کودک بلوچ نوشت: «بسیاری از کودکانی که امروز در تظاهرات زاهدان شرکت کردند، کفش‌های کهنه و پاره به پا داشتند. اما آنها طوری می‌دویدند که انگار می‌خواهند زمین را سوراخ کنند.» 

گلینه عطایی ادامه می‌دهد از گاز اشک‌آور و گلوله واقعی علیه تظاهرکنندگان استفاده شده و این یک جمعه خونین دیگر زاهدان است.

تسنیم: فقط چند لاستیک در زاهدان آتش زدند

تاکنون هیچ رسانه‌ای در داخل کشور خبر تیراندازی زاهدان و زخمی‌شدن بیش از ۲۹ نفر از جمله ۸ کودک را منتشر نکرده است.  

خبرگزاری تسنیم اما گزارش داده که برای بررسی اوضاع زاهدان "خبرنگار میدانی" خود را به این شهر فرستاده است.

خبرنگار این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران از مقامات امنیتی و پلیس زاهدان پیگیری کرده و گزارش داده است که تنها "چند جوان در برخی نقاط حاشیه شهر که اصلا محل تردد و شریان اصلی نیست اقدام به روشن کردن چند لاستیک کرده بودند که با حضور پلیس سریعا متفرق شدند".


"برقراری حکومت نظامی" در زاهدان

حال‌وش که عمدتا اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد در گزارشی از ابعاد گسترده حضور و گشت‌زنی نیروهای نظامی در سطح شهر زاهدان و "ایجاد حکومت نظامی" خبر داده است.  


به گزارش حال‌وش ماموران شیر‌آباد را محاصره و با حمله به منازل، چند شهروند را بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند. 


نماینده حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا: رژیم ایران در تاریکی می‌کشد

هانا نویمان، نماینده حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا به "سرکوب سپاه پاسداران در زاهدان و سایر شهرهای بلوچستان" اعتراض کرد.

این نماینده پارلمان اروپا در حمایت از اعتراضات مردم بلوچ در اکس (توییتر) نوشت: «علیرغم قطعی اینترنت، گزارش‌های زیادی از خشونت‌های نظامی گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زاهدان و سایر نقاط در اولین سالگرد جمعه خونین زاهدان دریافت می‌کنم. رژیم در تاریکی می‌کشد، بیایید روشن کنیم که چه می‌کند.» 


هشتگ جمعه خونین زاهدان برای دومین روز ترند شد

شب گذشته "حال وش" که عمدتا تحولات سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، با برگزاری اسپیس در اکس (توییتر) اخبار زاهدان را لحظه‌به لحظه بطور زنده  همرسانی کرد.

صدها نفر در این اسپیس شرکت کردند و اخبار و گزارش‌های مربوط به اعتراضات بلوچستان را به زبان‌های مختلف دنیا هم‌زمان بازنشر کردند.

در این اسپیس اعلام شد که توجه رسانه‌های جهانی به زاهدان افزایش یافته و هشتگ جمعه خونین زاهدان ترند شده است. 

نماینده حال‌وش در این اسپیس خبر داد به‌رغم قطعی و اختلال در اینترنت حجم ویدیوهایی که از زاهدان و شهرهای دیگر می‌رسد زیاد است و پس از راستی‌آزمایی، آنها منتشر می‌شوند. 


بازداشت شبانه معترضان در زاهدان

فعالین بلوچ به دویچه وله گفتند که "در تاریکی شب دست نیروهای سرکوب باز بوده و بسیاری از شهروندان شبانه در خانه‌هایشان دستگیر شده‌اند".


شمار دستگیری‌ها به صدها نفر می‌رسد و به گفته این فعالین تنها در شهر زاهدان در ساعات اولیه اعتراضات به ۶۰ نفر رسیده است. تعداد زخمی ها هم به ۲۹ نفر رسیده است که در میان آنها ۸ نفر نیز کودک هستند. 


وب‌سایت"حال وش" که تحولات سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد در اکس (توییتر) تصاویری جدیدی از مجروحان روز گذشته، جمعه ٧ مهر ماه ١۴٠٢ را منتشر کرده که توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی با اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شده‌اند. 


نماینده کنگره آمریکا خواهان توقف سرکوب‌ها در زاهدان شد

کلودیا تِنی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در آستانه سالگرد جمعه خونین زاهدان به تیراندازی و اعمال خشونت علیه نمازگزاران و معترضان مسجد مکی زاهدان واکنش نشان داد و به شدت آن را محکوم کرد.


تنی در صفحه اکس (توییتر) نوشت که او عمیقا از حمله به مسجد مکی در سالگرد جمعه خونین زاهدان وحشت‌زده شده است.


نماینده کنگره آمریکا ادامه می‌دهد "این خشونت توسط سپاه پاسداران نفرت‌انگیز است".  او از نیروهای انتظامی ایران خواست که فورا حمله به مردم خود پایان دهند.


این سناتور جمهوری‌خواه در خاتمه گفته است که او "در کنار مردم شجاع ایران ایستاده‌ و خواستار عدالت است!" 


واکنش حکومت: ضدانقلاب شکست خورد

مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور سکوت درباره اعتراضات زاهدان را شکست و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه گفت: «ضدانقلاب تلاش زیادی به خرج دادند تا مجدداً  آشوب و اغتشاشات را در کشور شعله‌ور کند ولی با بی اعتنایی محض مواجه شدند». 


این مقام وزارت کشور اشاره‌ای به زخمی‌شدن ده‌ها نفر در زاهدان و حضور گسترده نیروهای حکومتی در زاهدان و شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان نکرد. 

برگرفته از دویچه وله