به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۲، ۱۴۰۲

ارتش اوکراین: برای روس‌ها جهنم آفریده‌ایم

  

فرماندهان اوکراینی می‌گویند تسلیحات سنگین تامین شده توسط غرب در نبرد شدید در حومه باخموت، که در اردیبهشت به تصرف روسیه درآمد، تلفات قابل توجهی را به خطوط دشمن وارد کرده است.

به گفته فرمانده یگان توپخانه اوکراین، نیروهای مسلح اوکراین به سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین ساخت ایالات متحده و نیز لهستان «بسیار متکی» هستند.

او گفت: «مهمترین عامل این است که نقطه مورد نظر را هدف‌گیری کنیم. آنها (روس‌ها) از تجهیزات جنگی ما متنفرند. این چیزی است که ما با شنود پیام‌های آنها شنیده‌ایم. می‌شنویم که برای آنها جهنم آفریدیم و آنها مدام در این فکرند که چه مقدار مهمات برای ما باقی مانده است.»

پیشروی ارتش اوکراین برای شکستن خط مقدم روسیه در باخموت از مهم‌ترین دستاوردهای ضدحمله اوکراین است که از خرداد آغاز شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و مقامات بلندپایه کی‌یف این پیشرفت‌ها را ستوده‌اند و انتقاد غرب را مبنی بر این که ضدحمله بسیار کند پیش می‌رود، رد کرده‌اند.

در تحولی دیگر، اوکراین یک روز پس از حمله به مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه، یکی از شهرهای مهم کریمه را هدف قرار داد.

یک مقام مستقر در روسیه گفت که اوکراین صبح شنبه یک حمله موشکی دیگر به سواستوپل در کریمه اشغالی انجام داد که منجر به مفقود شدن یک سرباز و سوختن ساختمان اصلی این مقر شد.

کریمه که در سال ۱۳۹۳ به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شد، از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تقریباً ۱۹ ماه پیش دستور تهاجم تمام عیار به اوکراین را صادر کرد، هدف حملات هوایی مکرر نیروهای اوکراینی بوده است.

رئیس اطلاعات اوکراین، روز شنبه به صدای آمریکا گفت که در نتیجه حمله روز جمعه کی‌یف به ناوگان دریای سیاه دست کم ۹ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند.

ارتش اوکراین همچنین جزئیات بیشتری درباره حمله روز جمعه به سواستوپل ارائه کرد. به گفته ارتش اوکراین، نیروی هوایی ۱۲ حمله به مقر ناوگان دریای سیاه انجام داد و مناطقی را هدف قرار داد که پرسنل، تجهیزات نظامی، و تسلیحات در آن متمرکز شده بود. بر اساس این گزارش، دو سامانه موشکی ضد‌هوایی و چهار واحد توپخانه روسیه هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته موسسه مطالعات جنگ، مستقر در آمریکا، اوکراین در هفته‌های اخیر به طور فزاینده‌ای تاسیسات دریایی روسیه در کریمه را هدف قرار داده است، در حالی که عمده ضد‌حملات تابستانی این کشور پیشرفت کمی در شرق و جنوب اوکراین داشته است. کارشناسان نظامی می گویند برای تضعیف روحیه روسیه و تضعیف ارتش این کشور ضروری است که اوکراین به حملات خود به اهدافی در کریمه ادامه دهد.

ارتش اوکراین همچنین روز شنبه اعلام کرد که روسیه ۱۵ پهپاد شاهد ساخت ایران را به منطقه خط مقدم زاپروژیا در جنوب شرقی و همچنین استان دنیپروپتروفسک در شمال این کشور پرتاب کرد که کی‌یف توانست ۱۴ فروند از آن پهپادها را منهدم کند.

در همین حال، یکی از فرماندهان سابق گروه مزدور واگنر در نروژ به دلیل تلاش برای بازگشت به روسیه دستگیر شد.

وکیل او روز شنبه گفت که پلیس نروژ او را به ظن این که در اوایل سال جاری پس از درخواست پناهندگی در نروژ تلاش کرده است به طور غیرقانونی از مرز به روسیه بازگردد، دستگیر کرده است.

آندری مدودف که در دی ماه گذشته از طریق مرز قطب شمال از روسیه به نروژ فرار کرد، گفته است در حالی از روسیه خارج شد که گاردهای روسی به سمت او شلیک کردند.

مدودف در زمان ورود خود به نروژ گفته بود که خواستار پناهندگی است؛ زیرا پس از مشاهده کشتار و بدرفتاری با زندانیان روسی که به خط مقدم در اوکراین آورده شده بودند، نگران جان خود بود.

فرار او در ماه ژانویه که ادعا کرده بود در گروه مزدور واگنر در اوکراین جنگیده است در سراسر جهان خبرساز شد.

یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه واگنر، تنها دو ماه پس از این که مزدوران خود را برای پیشروی به سمت اعزام کرده بود، در ۱ شهریور در سانحه سقوط جت شخصی‌اش کشته شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در همان زمان گفت که هنوز اطلاعات کافی درباره سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین ندارد، اما تاکید کرد کمتر اتفاقی در روسیه می‌افتد، بدون آنکه ولادیمیر پوتین پشت آن باشد.

یوگنی پریگوژین از نزدیکان پیشین ولادیمیر پوتین بود که در جنگ اوکراین به او کمک می‌کرد. دو ماه پیش بعد از ایجاد اختلاف بین او و نظامیان ارتش روسیه، پریگوژین با پوتین مخالفت کرد و حتی نیروهای خود را برای محاصره مسکو حرکت داد. بعد از دو روز، آنها توافق کردند و پریگوژین به بلاروس رفت.

صدای آمریکا