به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۵، ۱۴۰۲

اعتصاب در شهرهای کردستان در سالگرد قتل مهسا

  

بر اساس گزارشات و ویدیوهای رسیده به هه‌نگاو، تاکنون بازاریان کُردستان علیرغم فشارهای قبلی و اخذ تعهد، در ١٣ شهر  بوکان، دهگلان (دیولان)، مریوان، ارومیه، سنندج (سنه)، کامیاران، بانه، سقز، مهاباد،، روانسر،  اشنویه (شنو)، دیواندره و کرمانشاه (کرماشان) در اعتصاب کامل به سر می‌برند.

در سقز، زادگاه مهسا، نیروهای سرکوبگر در تمامی میادین، چهار راه‌ها و خیابان‌های سقز مستقر و جو این شهر به شدت امنیتی است.

منابع کُردپا اعلام کردند: خیابان ماموستا هژار که منزل امجد امینی، پدر ژینا در آن واقع شده توسط نیروهای سرکوبگر مسدود و به هیچ وجه اجازه ورود ماشین و عابر به آن خیابان داده نمی‌شود.

به گفته منابع کُردپا، خیابان‌های منتهی به بلوار انقلاب و میدان زندان، که مسیر رفتن به آرمستان آیچی هستند، کاملا توسط نیروهای سرکوبگر مسدود شده و به هیچ وجه اجازه ورود ماشین به این خیابان و میدان داده نمی‌شود.

مکان‌هایی که به بلوار انقلاب و میدان زندان منتهی می‌شوند و توسط نیروهای سرکوبگر مسدود شده‌اند، عبارتند از: بلوار وحدت، میدان قدس، چهارراه قه‌وخ‌‌، بلوار مادر و میدان مادر.


تخریب مزار نیکا شاکرمی

باربد گلشیری، هنرمند ایرانی حامی اعتراضات در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «از خرم‌آباد خبر آمده که مزار نیکا شاکرمی عزیزمان را تخریب کرده‌اند. درختانش را شکسته‌اند، بر مزارش رنگ سیاه پاشیده‌اند و آتش‌دانش را نابود کرده‌اند. راه‌های رسیدن به مزار را نیز بسته‌اند.»

تخریب مزار نیکا شاکرمی، اولین نمونه از اینگونه اقدامات حکومت جمهوری اسلامی نیست. پیشتر هم مزار برخی از کشته‌شدگان اعتراضات، مانند «محسن شکاری» و «مصطفی کریم‌بیگی» تخریب شده است.

حکومت با روش‌های مختلف بر خانواده کشته‌شدگان اعتراضات فشار آورده و آنها را تهدید و حتی حدود چهل نفر از اعضای خانواده‌های دادخواه را در تابستان امسال بازداشت کرده است. تخریب مزار کشته‌شدگان نیز برخی از همین فشارها بر خانواده جان‌باختگان است.


پیام مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی به مردم ایران: سر تعظیم فرود می‌آوریم

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی در پیامی در حساب اینستاگرام خود از کسانی که در یک سال گذشته با آنها همراهی و حمایت کردند، سپاسگزاری کرده است.

او در این استوری نوشته است: «یک سال از آسمانی شدن فرزند دلبندمان مهسا، ژینای کردستان و فرشته ایران گذشت، سالی که هر لحظه‌اش سرشار از حزن و اندوه بود.»

او در پیامی که منتشر کرده، از تلاش تمام کسانی که یاد مهسا امینی را زنده نگهداشتند و از آنها حمایت کردند، از جمله «خانواده‌های سوگوار، فعالان عرصه فرهنگ، هنر و سینما در داخل و خارج از ایران، بازاریان، اصناف، ورزشکاران، دانشگاهیان، فرهنگیان، فعالان مدنی و خبرنگاران شرافتمند» سپاسگزاری کرده است.

خانم افتخاری نوشته است: «به حقیقت کلام و واژگان، در بیان ارادت ما به این مردم شریف عاجز و ناتوان است. در برابر حس والای انسانی و بزرگواری همه این عزیزان سر تعظیم فرود می‌آوریم.»

مادر مهسا امینی در حالی این پیام را منتشر می‌کند که صبح امروز گزارش‌هایی از بازداشت چند ساعته امجد امینی، پدر مهسا امینی منتشر شد و گفته شد او برای عدم برگزاری مراسم سالگرد دخترش احضار و بازجویی شده است.

پدر و مادر مهسا امینی پیشتر در اعلامیه‌ای اعلام کرده بودند: «ما خانواده ژینا مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفر کرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌کنیم.»

براساس گزارش‌های دریافتی، امروز در سطح شهر سقز به ویژه اطراف منزل خانواده امینی و راه‌های منتهی به آرامستان آیچی که پیکر خانم امینی در آن دفن است، ماموران مستقر شده‌اند.


گزارش‌ها از کاهش سرعت اینترنت در برخی از شهرهای ایران

بر اساس گزارش‌ها، سرعت اینترنت در برخی از شهرهای ایران افت کرده است.

گزارش های دریافتی حاکی از آن است که سرعت اینترنت در شهرهای استان مازندران و شهرهای سنندج بوکان پاوه و کامیاران باعث نارضایتی شهروندان شده است.

حکومت ایران در سال های گذشته، در زمان بروز اعتراضات، دسترسی به اینترنت را محدود و در برخی از موارد آن را به طور کامل قطع کرده است.


حضور نیروهای نظامی مسلح در خیابان‌های اصلی تهران و کرج

حضور نیروهای نظامی مسلح در خیابان‌های اصلی تهران و کرج به شکل محسوسی افزایش یافته، عموما به شکلی می‌ایستند که اسلحه‌ها نمایان شود.

سرعت اینترنت ثابت و همراه هم کاهش یافته، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت می‌گویند: «اختلال خارج از شبکه ماست... استفاده از فیلترشکن‌ها هم سخت‌تر شده ./ میلادعلوی


شعارهای شبانه مردم علیه علی خامنه‌ای

ساعات پایانی جمعه ۲۴ شهریور با شعارهای شبانه مردم علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پایتخت و شهرهای مختلف به پایان رسید.

فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در تاریکی هوا، در سعادت‌آباد در شمال پایتخت ایران، اکباتان در غرب تهران و منطقه یوسف‌آباد شماری از شهروندان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دادند.

در نزدیکی میدان انقلاب مردی شعار می‌دهد «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر سپاهی»، «زن،‌ زندگی، آزادی» و شماری دیگر در تاریکی پشت سر او شعارها را تکرار می‌کنند. در نارمک در شرق تهران شهروندی فریاد می‌زند «مرگ بر خامنه‌ای» و یکی دیگر پشت سر او می‌گوید «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک».

در اصفهان، مشهد، بانه، شیراز و بعضی شهرهای دیگر هم صدای شعارهای شبانه علیه دیکتاتور و آقای خامنه‌ای شنیده شده است.

دیروز، در زاهدان مانند بسیاری از جمعه‌های گذشته، مردم بعد از نماز جمعه تظاهرات کردند. بعضی پلاکاردهایی با این شعارها در دست داشتند «خامنه‌ای بدان کشتار زاهدان را فراموش نمی‌کنیم» و«مثل شهید یاسرم برای مرگ حاضرم» و شعار می‌دادند: «مرگ بر جمهوری اعدامی».

فیلمی از بانه منتشر شده که نشان می‌دهد شماری از شهروندان با ماشین بوق می‌زنند و از دور صدای «مرگ بر دیکتاتور» شنیده می‌شود.

بانه حدود ۶۰ کیلومتر و نزدیک به یک ساعت با ماشین با سقز، زادگاه مهسا ژینا امینی فاصله دارد. در اعتراض‌های شهریور سال گذشته شمار زیادی از شهروندان کرد از این شهر عازم سقز و آرامستان آیچی،‌ محل دفن مهسا امینی شدند. از دیروز گزارش می‌شد سه ورودی شهر سقز در کنترل نیروهای امنیتی است. امروز هم خبرگزاری ایرنا خبر داد از صبح شنبه جاده بانه به سقز بسته خواهد بود.

ایرنا علت مسدود شدن این مسیر را «تعمیر تونل گردنه خان» اعلام و مدت آن هم «تا اطلاع ثانوی» اعلام کرده اما همزمانی این تصمیم با مراسم سالگرد مهسا امینی در زادگاه او سقز، گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل امنیتی این اطلاعیه را افزایش داده است.


آنتونی بلینکن: نام مهسا «رمز» شد و یادآور شجاعت مردم ایران خواهد بود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در پیامی به‌مناسب نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی گفت: «ایالات متحده به همراه سایر کشورهای جهان، از مردم ایران در راه رسیدن به عدالت، مسئولیت پذیری، و احترام به حقوق انسانی آنها، در طی اعتراضات و در طول سال گذشته حمایت کرده است.»

وی در بیانیه‌ای ویدئویی افزود: «زمانی که رژیم ایران دسترسی به اینترنت را محدود کرد، ما با ارائه فناوری هایی در جهت دسترسی مردم به اینترنت اقدام کردیم تا بتوانند اطلاعات را به اشتراک بگذارند و از حق خود برای آزادی بیان استفاده کنند. ما از طریق سازمان ملل متحد به ایجاد یک هیئت مستقل و حقیقت یاب کمک کردیم. ما همچنین بیش از ۷۰ مقام و سازمان هایی که در سرکوب شرکت داشتند را مورد تحریم قرار داده ایم. امروز، ما تحریم های جدیدی را علیه ۲۹ فرد و نهاد دیگر در ارتباط با نقض حقوق بشر رژیم ایران اعلام می‌کنم»

وی تاکید کرد که «ایالات متحده به حمایت از ایرانیان و همه افرادی که از حقوق بشر و آزادی های اساسی خود دفاع می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

وی گفت: «و امروز، ما با مردم از سراسر جهان در گرامیداشت یاد و خاطره مهسا امینی و دیگر کشته شدگان همراه می شویم.»

وی همچنین با اشاره به نوشته‌ای روی سنگ قبر مهسا امینی گفت: «همانطور که بر روی قبر خانم امینی حکاکی شده، «نامت یک رمز می شود» در واقع این اتفاق افتاده است. و همیشه یادآور شجاعت مردم ایران خواهد بود.»


بایدن: ۳۰ میلیون ایرانی از ابزارهای ضد سانسور آمریکا استفاده کردند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ایران گفت که تحریم‌های بیشتری را علیه برخی از نهادها و افراد ناقض حقوق بشر اعمال خواهد کرد.

وی تاکید کرد که برای سالگرد جان باختن مهسا «ژینا» امینی، او و همسرش جیل به یاد این دختر ۲۲ ساله و هر شهروند دلاور ایرانی که به‌خاطر مطالبات مسالمت آمیز دموکراسی و کرامت انسانی از سوی رژیم ایران کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند به مردم سراسر جهان می‌پیوندند.

وی افزود: «همانطور که در سال گذشته شاهد بودیم داستان مهسا با مرگ وحشیانه او تمام نشد. او الهام بخش یک جنبش تاریخی (زن، زندگی و آزادی) بود که بر ایران و جهان تاثیر گذاشت تا به‌طور خستگی ناپذیر از برابری جنسیتی و احترام به حقوق بشر دفاع کنند.»