به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۷، ۱۴۰۲

تیراندازی نیروهای سرکوبگر به مردم معترض در زاهدان در سالگرد جمعه خونین

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، با شلیک مستقیم به سوی مردم معترض زاهدان، شماری از شهروندان زاهدانی را مجروح کرده‌اند.


شهروندان زاهدانی، با وجود جو بسیار سنگین نظامی و امنیتی، پس از نماز جمعه، در سالگرد جمعه خونین زاهدان دست به تظاهرات اعتراضی زده‌اند. 


نماز جمعه این هفته زاهدان در شرایطی برگزار شد که مسجد مکی در محاصره نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار داشت.


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جعه این شهر با اشاره به کشتار شهروندان در هشتم مهرماه سال گذشته گفت آن زمان کسی انتظار وقوع چنین حادثه تلخی را نداشت.


او گفت کشتاری با این گستردگی و ابعاد، از تبعات نگاه تبعیض‌آمیز حکومت به اقلیت‌های قومی و مذهبی است.


مولوی عبدالحمید خطاب به حکومت گفت: «اگر بتوانید به خواسته‌های ملی ایرانیان (که ما هم جزوشان هستیم) رسیدگی و مشکلاتشان را حل کنید، قربانیان و خانواده‌های آن‌ها در جمعه خونین حاضرند از حقوق خود بگذرند و رضایت بدهند.»


او افزود: «این مردم ممکن است سواد نداشته باشند اما عقل و قدرت تحلیل مسایل را دارند و در صورت لزوم می‌توانند از حقشان بگذرند؛ منوط به اینکه زندانیان سیاسی را آزاد کنید و آشتی بزرگ ملی و وحدت را شکل دهید.»

پیشتر پایگاه حال‌وش در خبری فوری، صبح جمعه ۷ مهرماه سال ۱۴۰۲، اعلام کرد: «نیروهای امنیتی و نظامی همه خیابان‌ها و کوچه‌های مسجد مکی (شهر زاهدان) را مسدود و این مکان را کامل محاصره کرده‌اند.»


به گفته منابع حال‌وش، نیروهای امنیتی با نظارت کامل بر تردد شهروندان، مدارک شناسایی افراد حوالی مسجد مکی را کنترل می‌کنند و به ماشین‌ها اجازه ورود به منطقه را نمی‌دهند. همچنین اختلال گسترده اینترنت در شهر زاهدان گزارش شده است.


در روزهای اخیر وزیر اطلاعات مدعی خنثی کردن طرح ترور چند مولوی شد. این اظهارات این گمان را تقویت کرد که حکومت به این بهانه مانع برگزاری نمازجمعه هفتم مهرماه در زاهدان، خاش و دیگر شهرهای ملتهب استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.


طی روزهای گذشته در رسانه‌های اجتماعی از مردم دعوت شد پس از اقامه نمازجمعه زاهدان به خیابان بیایند. مولوی عبدالغفار نقش‌بندی، امام‌جمعه پیشین شهر راسک، نیز از مردم دعوت کرده است علیه «یزید زمان» به خیابان بیایند و فریاد مظلومان باشند.


گروه‌ها و افراد مختلفی نیز برای روزهای جمعه و شنبه خواستار اعتصاب و حضور خیابانی شده‌اند، هم‌زمان تصاویر متعددی از افزایش نیروهای انتظامی و امنیتی در شهرهای استان سیستان و بلوچستان منتشر شده است.


به گزارش منابع مطلع، طی ۴۸ ساعت گذشته ده‌ها خودرو و نیروی نظامی از استان‌های کرمان و هرمزگان و خراسان جنوبی وارد شهرهای بلوچستان شدند.


درعین‌حال، سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی مبنی بر خنثی‌شدن طرح ترور چند مولوی، این نگرانی را ایجاد کرده است که حکومت بخشی از سرکوب احتمالی یا حوادث خشونت‌آمیز نیروهای خود را به گروه‌هایی نسبت دهد که مدعی است افرادی از آنان را بازداشت کرده است.

 ایندیپندنت فارسی