به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۶، ۱۴۰۲

نخستین سالگرد؛ اعتصاب و اعتراض در شهرهای مختلف

 گله ی سرکوبگران در اکباتان تهران – ۲۶ شهریور ۱۴۰۲


اعتراضات شبانه در شهرهای مختلف

همزمان با تاریک شدن هوا، گزارش ها و ویدئوهای بیشتری از تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف کشور منتشر شده است. این تجمعات در شرایطی صورت گرفته است که حکومت با بی سابقه ترین بسیج نیروهای نظامی و سرکوبگر خود قصد داشت مانع حرکات اعتراضی مردمی شود. در گزارش هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، مردم با حضور در خیابان ها، دادن شعار و به صدا درآوردن بوق اتوموبیل ها نخستین سالگرد خیزش ژینا را گرامی می دارند و بر ادامه ی آن تاکید می ورزند.

در شهر ایذه اجتماع بزرگی با شعار «توپ، تانک فشفشه، خامنه ای باید گم بشه» برگزار شده است.

در ویدئویی از خیابان شریعتی در تهران در ساعت پنج بعداز ظهر صدای ممتد بوق اتوموبیل ها و فریادهای مرگ بر دیکتاتور به گوش می رسد.

در یک ویدئو که از کرمانشاه منتشر شده و گزارشگر می گوید متعلق به امشب است، ماموران انتظامی به سوی مردم تیراندازی می کنند. در این ویدیوها یک شخصی فریاد می‌زند: «خورد بهش!»

یک ویدئو از سنندج راه بندان و روشن کردن آتش در خیابان را گزارش کرده است. ویدیویی دیگری خیابانی را در 

سنندج نشان می دهد که جوانان آن را مسدود کرده و شعار مرگ بر خامنه ای می دهند.


در مشهد با تاریک شدن هوا عده ای از جوانان به خیابان ها آمده و شعار داده اند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه!»

در کرج تجمعی با شعار «دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست» برگزار شده است.

یک ویدئو از رشت، تجمع مردم با شعار «مرگ بر دیکتاتور» را در سبز میدان این شهر گزارش کرده است.

از شهر لاهیجان ویدئویی منتشر شده است که تجمع مردم و درگیری با نیروهای انتظامی را نشان می دهد.

ویدئویی از شهر کرد منتشر شده که تجمع شبانه مردم در خیابان را نشان می دهد.

یک ویدئو از جونقان در استان چهارمحال بختیاری خیابانی را نشان می دهد که جوانان در آن آتش روشن کرده و اعتراض می کنند.

گزارش هایی از اعتراضات در کرمان مردم با حضور در خیابان ها و به صدادرآوردن بوق اتوموبیل ها دست به اعتراض زده اند.

اعتصاب در کردستان

علیرغم کندی و اختلال شدید در اینترنت، گزارش ها و ویدئوهایی منتشر شده در شبکه های اجتماعی از شروع اعتصاب عمومی در کردستان خبر می دهند. پیش از این احزاب کردستان ایران در بیانیه ی مشترکی خواهان اعتصاب عمومی در روز شنبه ۲۶ شهریور شده بودند.
مطابق گزارش ها، علیرغم حضور بسیار گسترده ی نیروهای نظامی و امنیتی در شهرهای مختلف و ارعاب مردم، شهرهای ‌ سنندج⁩ ‌، آبدانان⁩ ‌، سقز⁩ ‌، بانە⁩ ‌، بوکان⁩ ‌ دیواندرە⁩ ‌و کامیاران⁩ در اعتصاب به سر می برند و مغازه ها و سایر مراکز عمومی تعطیل کرده اند.
اعتصاب عمومی کامل در سنندج برقرار است. شهر صنعتی تعمیرکاران، بازار میوه فروشان، راسته‌ی خرازان، راسته‌ی کفش فروشان، بازار طلافروشان، راسته‌ی موبایل فروشان و تمامی کسبه و مغازه داران، کارگاه‌های کوچک و متوسط با تعطیل کردن محل کار دست به اعتصاب زده اند.
گزارش هایی از اعتصاب در شهرهای دهگلان، میاندوآب، ارومیه، رودهن، بازاریان نارمک و هفت حوض در تهران، گزارش شده است.
هه نگاو نام ۱۸ شهر را که در اعتصاب به سر می برند اعلام کرده است. بوکان، دهگلان (دیولان)، مریوان، ارومیه، سنندج (سنه)، کامیاران، بانه، قروه، ایلام، بیجار، روانسر، سقز، مهاباد، اشنویه (شنو)، دیواندره، سردشت، پاوه و میاندواب شهرهایی هستند که در این گزارش از آن ها نام برده شده است.
 بر پایه این گزارش هم زمان با برگزاری اعتصابات فراگیر امروز شمار زیادی از نیروهای سرکوبگر از جمله افراد تک‌تیرانداز در نقاط مختلف به ویژه در شهر سقز مستقر شده و نیروهای سرکوبگر و یگان ویژه نیز در حال گشت‌زنی و ایجاد رعب و وحشت در شهرها هستند و هلیکوپترهای سپاه پاسداران نیز در ارتفاع پایین بر فراز شهرها در حال پرواز هستند.

تظاهرات پراکنده در تهران، کرج و مشهد

علیرغم بسیج گسترده و اشغال خیابان ها و محلات گزارش ها حاکی از تجمعات پراکنده ی جوانان در مناطقی از تهران، کرج و مشهد است. این تظاهرات با شعار مرکزی «مرگ بر خامنه ای» همراه است.
در اتوبوس های بی آر تی مسیر خیابان آزادی و انقلاب (میدان آزادی تا میدان امام حسین) ساعت ۱۲ ظهر به وقت تهران شعار «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه!» شنیده شده است. پس از حمله سرکوب‌گران جمهوری اسلامی به مردم در محدوده انقلاب، معترضان در اتوبوس مسیر انقلاب به آزادی اقدام به سر دادن شعار «مرگ بر خامنه ای» کرده اند. گفته می شود ماموران عده ای از معترضان را در خیابان انقلاب بازداشت کرده اند.
در گوهردشت کرج نیز اعتراضات پراکنده ای برگزار شده است.

در ویدئویی که از شهر مشهد منتشر شده، نیروهای موتوری به تجمعی ازمردم حمله کرده اند. صدای شلیک گلوله در این ویدئو به گوش می رسد.

پدر مهسا امینی بازداشت و حبس خانگی شد

امجد امینی، پدر ژینا امینی همزمان با سالگرد قتل حکومتی فرزندش، به محض خروج از منزل توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بر اساس اطلاع هه‌نگاو، روز شنبه ٢۵ شهریور ماه ١۴٠٢ (١۶ سپتامبر ٢٠٢٣)، امجد امینی مقابل منزل خود در خیابان ماموستا هَژار واقع در شهرک دانشگاه شهر سقز توسط نیروهای پرشمار سپاه پاسداران بازداشت شد. علیرغم هشدار نهادهای حکومتی به خانواده ژینا امینی در خصوص عدم برگزاری برگزاری سالگرد فرزندشان، این خانواده در اطلاعیه‌ای اعلام کردند: “ما خانواده ژینا مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفر کرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌کنیم.” امجد امینی طی هفته اخیر و در روزهای منتهی به سالگرد انقلاب ژن، ژیان، ئازادی دست‌کم در چهار نوبت توسط نهادهای مختلف امنیتی احضار و در خصوص عدم برگزاری سالگرد ژینا مورد بازجویی و بی‌حرمتی قرار گرفته بود. قبل از آن روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ نیز، صفا عائلی ۳۰ ساله و دایی کوچک ژینا امینی طی هجوم نیروهای اداره اطلاعات در سقز بازداشت شد و تاکنون نیز در بازداشت و وضعیت حقوقی نامشخص به سر می‌برد. فضای شهر سقز به ویژه اطراف منزل خانواده امینی و راه‌های منتهی به آرامستان آیچی (مزار ژینا) به شدت میلیتاریزه نیروهای امنیتی-نظامی در تمام مناطق با تجهیزات و به صورت مسلح مستقر شده‌اند.
بنابر گزارش های تازه امجد امینی پس از بازجویی، به خانه بازگردانده شده اما به او گفته شده که او و خانواده‌اش حق خروج از منزل را ندارند. منزل او در محاصره ی ماموران امنیتی است.

هفت زندانی سیاسی زن در اوین شعار مرگ بر دیکتاتور دادند

هفت زندانی زن زندان اوین در پیامی، شب سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی را «شب ظلم بی‌امان حکومت دینی» خوانده و از رفتن به داخل بند امتناع کرده و متحصن شدند. این هفت زندانی در حیاط زندان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن زندگی آزادی» سر دادند. آزاده عابدینی، سپیده قلیان، شکیلا منفرد، گلرخ ایرایی، نرگس محمدی، محبوبه رضایی و ویدا ربانی در این حرکت اعتراضی شرکت دارند.

 وضعیت فوق امنیتی در تهران و کرج

بر اساس گزارش شهروندان و شبکه های اجتماعی، حضور نیروهای نظامی مسلح در خیابان‌های اصلی تهران و کرج به شکل محسوسی افزایش یافته، عموما به شکلی می‌ایستند که اسلحه‌هایشان نمایان شود.
سرعت اینترنت ثابت و همراه هم کاهش یافته، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت می‌گویند: «اختلال خارج از شبکه ماست». استفاده از فیلترشکن‌ها هم سخت‌تر شده است.

مزار نیکا شاکرمی را تخریب کردند

آتش شاکرمی، خاله نیکاشاکرمی با انتشار تصاویری از مزار نیکا در اینستاگرام نوشت: «درخت‌هایت را سر بریده‌اند، تصاویرت بر گلدان مزار بابایی‌ات را با رنگ‌سیاه کثیف کرده‌اند، اما مگر می‌شود با تخریب مزار ستاره‌ها آن‌ها را از آسمان به قعر نیستی کشاند، تو و دوستانت ستاره‌ این سرزمینید.»

خواهر حدیث نجفی: تمام اعضای خانواده ام را بازداشت کرده اند

فسون نجفی، خواهر حدیث نجفی از کشته‌شدگان خیزش انقلابی، در اینستاگرام از بازداشت اعضای خانواده خود در روز ۲۴ شهریور توسط ماموران امنیتی خبر داد و نوشت: «بدون هیچ ابلاغیه و اخطاری ریختن تو خونه و همه چیز رو گشتن و برخی وسایل رو هم با خودشون بردن.»

توئیت کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان (DGB) در حمایت از مبارزات مردم ایران در سالگرد قتل مهسا امینی

۱ سال پیش، ژینامهسا امینی به قتل رسید. از آن زمان تاکنون اعتراضات در ایران متوقف نشده است. با این حال، رژیم همچنان به سرکوب زنان، اتحادیه‌ها و همه کسانی که برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کنند، ادامه می‌دهد. ما در همبستگی با معترضان می ایستیم و خواهان آزادی زندانیان هستیم.”

اخبار روز