به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۳، ۱۴۰۲

جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل در جنوب لبنان فرودگاه ساخته است

 

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه جمهوری اسلامی ایران را به ایجاد فرودگاهی در جنوب لبنان به منظور حمله به اسرائیل متهم کرد.

به گزارش صدای آمریکا، او طی اظهاراتی در یک کنفرانس امنیتی بین‌المللی به میزبانی دانشگاه رایشمن، تصاویری هوایی را از آن چه که فرودگاه ساخته‌شده از سوی جمهوری اسلامی با هدف پیگیری «اهداف تروریستی» علیه اسرائیل خواند، نشان داد.

وزیر دفاع اسرائیل بدون ذکر جزئیات گفت که این فرودگاه قابلیت میزبانی از هواپیماهای دارای سایز متوسط را دارد.

مکان این فرودگاه در نزدیکی روستای بیرکت جبور و شهر جزین در لبنان، در حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر متولا در اسرائیل است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک «منبع غیراسرائیلی مطلع از این سایت» گفته است این فرودگاه می‌تواند برای استقرار پهپادهای نظامی ایرانی که برخی از آنها تسلیحاتی هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

این منبع افزود پهپادهای مستقر در این فرودگاه می‌تواند برای فعالیت‌های عملیاتی داخلی و خارجی استفاده شود اما با توجه به ماهیت و جهت باند، مورد اول محتمل‌تر است.

رویترز به نقل از منبع مزبور گزارش داده که حزب‌الله سرمایه‌گذاری زیادی در فناوری پهپادها انجام داده است.

حزب‌الله و جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اظهارات گالانت از خود نشان نداده‌اند.

برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی و حمایت حکومت ایران از گروه‌های تروریستی و در راس آنها حزب‌الله، از عمده‌ترین عوامل نگران‌کننده برای اسرائیل است.

گروه حزب‌الله توسط شماری از کشورهای غربی به‌عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است، هرچند برخی از کشورها تمایلی به تحریم شاخه سیاسی این گروه ندارند و نمی‌خواهند چنین اقدامی سبب بی‌ثباتی بیشتر لبنان شود و تماس با مقامات دولتی را مختل کند.

حزب‌الله لبنان در سال ۱۳۶۱ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد. تاکنون چندین کشور، از جمله ایالات متحده، اسرائیل، آلمان، صربستان، لیتوانی، استونی، لتونی، و استرالیا کلیت این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

شناسایی کلیت حزب‌الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی، به مفهوم تفاوت قائل نشدن میان شاخه سیاسی با شاخه نظامی آن حزب و تروریست شناختن هر دو شاخه حزب‌الله است.