به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۰۸، ۱۴۰۲

نشست شولتس با رهبران ۵ کشور آسیای میانه؛

 راهکار آلمان برای مقابله با نفوذ روسیه در منطقه چیست؟

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه با رهبران پنج کشور آسیای میانه درباره تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و اقتصادی گفتگو کرد. صدراعظم آلمان در حالی میزبان رهبران قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان بود که برلین امیدوار است بتواند همزمان با جنگ اوکراین نفوذ خود را در منطقه آسیای میانه افزایش دهد. 


توسعه مسیر موسوم به «کریدور میانی» برای اتصال اروپا به آسیای میانه از جمله موضوعات مورد گفتگو بین اولاف شولتس و رهبران پنج کشور منطقه بود. آلمان و پنج کشور آسیای میانه همچنین در بیانیه‌ای بر لزوم رعایت تحریم‌های جهانی وضع‌شده علیه روسیه در پی تهاجم نظامی این کشور به اوکراین تاکید کردند. 


این در حالی است که صادرات از کشورهای آسیای میانه به روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین افزایش یافته است. این امر به نگرانی‌ها از احتمال نقض تحریم‌ها علیه مسکو دامن زده است. کشورهای آسیای میانه اغلب متهم به تهیه کالاهایی می‌شوند که روسیه به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند آنها را خریداری کند. 

از سوی دیگر شماری از مدافعان حقوق بشر همزمان با برگزاری نشست اولاف شولتس با رهبران پنج کشور آسیای میانه در برابر دفتر صدراعظم آلمان تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی در این کشورها شدند.

 یورونیوز فارسی