به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۳۱، ۱۴۰۲

مولوی عبدالحمید‌: احتیاجی نبود که قانون سخت و پیچیده‌ای را به مجلس ببریم و با زنان برخورد پلیسی داشته باشیم

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه سنی‌های زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه امروز این شهر درباره قانون حجاب اجباری و همچنین جمعه خونین زاهدان و جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد کشته شدگان اعتراضات اخیر ایران سخن گفت.

براساس گزارش‌های خبری، شبکه اینترنت در زاهدان و تعدادی از شهرهای استان همانند هفته‌های گذشته با اختلال روبرو شد و پخش زنده مراسم سخنرانی مولوی عبدالحمید قطع شده بود.

آقای اسماعیل زهی درباره قانون حجاب اجباری گفت: «اگر ما در رفتارمان درست عمل کرده بودیم احتیاجی نبود که قانون سخت و پیچیده‌ای را به مجلس ببریم و با زنان برخورد پلیسی داشته باشیم.»

اشاره امام جمعه زاهدان به تصویب لایحه یک فوریتی «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» در مجلس است که قرار شده ۳ سال، آزمایشی اجرا شود.

این لایحه مجازات‌های جدید و جریمه‌های سنگین چندین میلیون تومانی برای سرپیچی از حجاب اجباری در نظر گرفته است.

امام جمعه سنی‌های زاهدان در ادامه با اشاره به نزدیکی به وقایع جمعه خونین زاهدان گفت: «ما با اینکه قدرتی نداریم اما همیشه گفته ایم که در کنار مردم مظلوم می‌ایستیم.»


در جمعه خونین زاهدان در ۸ شهریور ماه سال گذشته پس از پایان نماز جمعه عده ای معترض به سوی کلانتری نزدیک به مسجد مکی حرکت کردند که بر روی آنان آتش گشوده شد و تعدادی از معترضان کشته و مجروح شدند.

مولوی عبدالحمید از این واقعه به عنوان جمعه خونین زاهدان نام برده و بارها خواستار رسیدگی و تحقیق درباره آن و برخورد با عوامل و مقصران آن شده است.

مقامات حکومتی پیشتر بدون ذکر جزئیات اعلام کردند که هنوز رای قطعی دادگاه نیروهای نظامی متهم در این پرونده صادر نشده و برای ۱۱ متهم که تیراندازی آنها باعث مرگ افراد شده، پرونده‌ای جدید تشکیل شده است.

همزمان از زاهدان تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان در راهپیمایی اعتراضی امروز از جمله خواهان آزادی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه پیشین راسک و زندانیان سیاسی شده‌اند.

راهپیمایی امروز در حالی برگزار می‌شود که در یک سال گذشته زاهدان تنها شهری بوده که هر هفته در آن راهپیمایی اعتراضی برگزار شده است. هفته آینده نیز سالگرد حمله خون‌بار به معترضان زاهدان است.

آقای عبدالحمید همچنین با اظهار ناراحتی از بازداشت خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر گفت: «از برگزاری مراسم سالگردها جلوگیری کردند و نگذاشتند مراسم برای عزیزانشان بگیرند که این بسیار آزار دهنده است.».

او گفت «در عرف و سنت اسلامی و اخلاقی رسم براین است که با صاحب درد همراهی می‌کنند و در تاریخ ایران همیشه این گونه بوده است.»

در روزهای اخیر، گزارش‌های مختلف از ایران حاکی از آن است که فشارهای نهادهای امنیتی بر خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سال گذشته برایبرگزار نکردن مراسم سالگرد عزیزانشان به شدت افزایش یافته است.

خانواده‌های نیکا شاکرمی، جواد حیدری، محمدرضا اسکندری، فرجاد درویشی و رضا شهپرنیا اعلام کرده‌اند که به دلیل فشارهای امنیتی نتوانسته‌اند مراسم سالگرد را برگزار کنند.

حکومت جمهوری اسلامی از چند هفته پیش از سالگرد کشته شدن مهسا امینی و سالگرد آغاز اعتراضات ایران بسیاری از خانواده‌های دادخواه را که عزیزانشان در اعتراضات کشته شدند را بازداشت کرده است و بقیه را تهدید کرده است که مراسم سالگرد برگزار نکنند یا راه‌های ورودی به آرامستان‌ها را بسته و نیروهای امنیتی را در اطراف آن‌ها مستقر کرده است.

بی بی سی  فارسی