به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۶، ۱۴۰۲

حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق

  

خبرگزاری‌های عراقی و بین‌المللی در واپسین ساعات روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه از حمله موشکی به اطراف کنسولگری آمریکا در اربیل اقلیم کردستان عراق خبر دادند، لحظاتی بعد سپاه انجام این حملات را برعهده گرفت اما گفت به مواضع «تروریستها» در سوریه هم حمله کرده است.

صابرین‌نیوز به نقل از خبرنگار خود در کردستان عراق و سازمان حقوق بشری هه‌نگاو به نقل از منابع خبری خود اعلام کردند که اواخر روز دو‌شنبە، مناطق نزدیک به ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل کردستان عراق، هدف حملات موشکی شدید قرار گرفته است.

هه‌نگاو که اخبار مربوط به مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد براساس گزارش منابع موثق خود اعلام کرد که سپاه پاسداران با چندین موشک از پایگاه موشکی «تنگه کنشت» مابین شهرهای کرمانشاه و کامیاران، این منطقه از شهر اربیل عراق را هدف قرار داده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلافاصله در سه اطلاعیه پی‌ در پی مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

سپاه در بیانیه شماره ۱ خود ادعا کرد یکی از «مقرهای جاسوسی اسرائیل» در اقلیم کردستان عراق مورد حمله موشک‌های بالستیک ایران قرار گرفته است. این بیانیه هدف از حمله را پاسخ به «شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت» اعلام کرده است.

سپاه در بیانیه شماره ۲ خود ادعا کرده که در پاسخ به حملات راسک و کرمان «محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر‌؛ به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه» را منهدم کرده است.

در اطلاعیه سوم سپاه ادعا شده که حملاتی موشکی به «یکی از مقرهای جاسوسی اصلی» اسرائیل در کردستان عراق نیز در پاسخ به کشته شدن «فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت» انجام شده است.

بنابر ادعای سپاه، مقر مورد اشاره، «مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصا کشور عزیزمان بوده است»، اما نیروهای ایران بر آن «اشراف و تسلط اطلاعاتی» داشتند.

کانال تلگرامی منتسب به سپاه پاسداران نیز با انتشار ویدیو و عکس از این حملات نوشت که در حمله به اربیل، «پایگاه الحریر آمریکایی‌ها» مورد هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» هم به نقل از منابع امنیتی عراقی گزارش داد که فرودگاه بین‌المللی اربیل بعد از حملات موشکی دوشنبه شب سپاه، به صورت تعطیل درآمده و تمام پروازهای این فرودگاه متوقف شده است.

برخی منابع امنیتی عراق می‌گویند که حملات «بسیار شدید» بوده‌اند. گفته می‌شود که در پی این حملات فعالیت فرودگاه اربیل متوقف شده است. همزمان نیروهای ائتلاف بین‌المللی «۳ پهپاد» را که بر فراز فرودگاه پرواز می‌کرده‌اند سرنگون کرده‌اند.

یک مقام عراقی نیز در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی آمریکا ادعا کرد که چند انفجار در نزدیکی سفارت ایالات متحده در اربیل روی داده است.

خبرنگار اسکای‌نیوز از عراق گزارش داده که هدف این حمله موشکی، پایگاه نظامی ائتلاف آمریکایی در فرودگاه اربیل بوده است.

همین منبع گفته است که چهار نفر در حملات موشکی ایران کشته شده‌اند با این وجود هیچ آمریکایی یا نیروی ائتلاف بین المللی در این حملات کشته نشده‌اند.

هنوز به صورت رسمی هیچ آماری از شمار احتمالی کشته شدگان منتشر نشده‌ است.

رسانه کردستان عراق نیز اعلام کردند که منزل یک کرد عراقی به نام پیشه‌وا دزه‌ای هدف حملات موشکی قرار گرفته است. دستکم ۴ موشک به منزل این تاجر کرد برخورد کرده است و تعدادی آمبولانس به منطقه ملاعمر در حومه اربیل اعزام شده است.

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که هیچ تأسیسات ایالات متحده تحت تأثیر حملات موشکی قرار نگرفت.