به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۳۰، ۱۴۰۲

وال‌استریت ژورنال: حمله پاکستان به ایران نشان‌دهنده محدودیت‌های ابراز قدرت تهران است

  حمله جمهوری اسلامی نمایش قدرتی برای دشمنان خارجی و مردم ایران بود

در پی مقابله‌به‌مثل و حمله موشکی پاکستان به خاک ایران، جمهوری اسلامی در هفته جاری با محدودیت توانایی ابراز قدرتش مواجه شد.

این اولین حمله هوایی علنی پاکستان به خاک ایران در دهه‌های اخیر بود که دو روز پس از حمله موشکی و پهپادی روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی به بلوچستان پاکستان رخ داد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این حملات نمایش قدرت جمهوری اسلامی به دشمنان خارجی و مردم ایران بود، به‌خصوص پس از حمله تروریستی کرمان که ده‌ها کشته به جا گذاشت.

جول ریبرن، فرستاده ویژه سابق آمریکا در سوریه، گفت: «این پیامی به آمریکا و اسرائیل است. این [اقدام] تمایل [ایران] به درگیری مستقیم را نشان می‌دهد.»

پاکستان نیز به این نمایش اراده جمهوری اسلامی کشیده شده است.

حمله‌ای که واکنش پاکستان را برانگیخت

در حالی که تهران حمله پاکستان را محکوم کرده است، هر دو طرف روابطشان را برادرانه توصیف کردند، و نشان می‌دهد هیچ‌یک مایل نیستند حملات تلافی‌جویانه تشدید شود.

کامران بخاری، مدیر ارشد اندیشکده نیولاینز در واشنگتن، می‌گوید: «ایران در حال مخابره این پیام به آمریکا است که اگر سراغ ما بیایید، می‌توانیم هرج‌و‌مرج و آشوب درست کنیم.»

پیام حملات مستقیم جمهوری اسلامی هم مخاطب داخلی داشت هم بین‌المللی. تهران می‌گوید یکی از بمب‌گذاران انتحاری حمله تروریستی کرمان از پاکستان وارد ایران شده بود.

علاوه بر حمله به بلوچستان پاکستان، جمهوری اسلامی در همان روز با ادعای وجود پایگاه‌های جاسوسی اسرائیل در اربیل عراق، این منطقه کردنشین را هدف حمله موشکی قرار داد.

اما برخی کارشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد تهران دچار اشتباه محاسباتی شده و فقط پاکستان را خشمگین کرده است.

اعجاز حیدر،  تحلیلگر دفاعی در لاهور، می‌گوید پاکستان کشوری هسته‌ای با ارتش بزرگ است و نمی‌تواند اجازه بدهد حمله به مرز غربی‌اش بی‌پاسخ بماند، آن هم در حالی که در مرز شرقی رقیب بزرگی مانند هند دارد.

او در ادامه مي‌افزاید: «این حمله پیامی به ایران بود که عقب بنشیند، اما پیامی به هند نیز بود.»

به گفته برخی مقام‌های فعلی و سابق آمریکا، حملات جمهوری اسلامی بازدارندگی قابل‌توجهی ندارد. اندرو تبلر، مدیر سابق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید جمهوری اسلامی برای «اهداف نرم» عملیات هفته جاری با مانعی مشابه سامانه پدافند هوایی اسرائیل مواجه نبود.

اسلام‌آباد و تهران از مدت‌ها قبل یکدیگر را به پناه دادن به گروه‌های شبه‌نظامی شورشی متهم می‌کنند، اما روابط دو کشور به‌رغم تنش‌ها، غیرخصمانه است.

پاکستان گفت در حمله پنجشنبه به خاک ایران از پهپاد، راکت و موشک استفاده کرده است. بنا بر اعلام ارتش پاکستان، «نهایت دقت صورت گرفت تا از خسارت جانبی اجتناب شود. از این پس، گفت‌و‌گو و همکاری گامی معقولانه برای حل مسائل دوجانبه میان دو کشور همسایه و برادر است.»

تهران حملات پاکستان را «غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش» توصیف کرد، اما در عین حال پاکستان را دوست و اسرائیل را بزرگ‌ترین دشمن ایران خواند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به حمله متقابل پاکستان اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره به سیاست همسایگی خود پایبند است و اجازه نمی‌دهد که دشمنان و ایادی تروریست آن‌ها این روابط را تیره نمایند.»

 ایندیپندنت فارسی