به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۸، ۱۴۰۲

۳۰ هزار کودک معلول بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد

 

معاون وزیر آموزش و پرورش می‌گوید، حدود ۳۰هزار نفر از کودکانی که از تحصیل در دوره ابتدایی بازمانده‌اند کودکانی هستند که به دلیل معلولیت شدید و محدودیت، امکان رفتن به مدرسه را ندارند و نمی‌توانند به درس خواندن ادامه دهند.


معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که در حدود ۳۰هزار نفر از آمار کل کودکانی که از تحصیل در دوره ابتدایی بازمانده‌اند، کودکانی هستند که به دلیل معلولیت شدید، امکان رفتن به مدرسه را ندارند و قادر نیستند به درس خواندن ادامه دهند.


معصومه نجفی پازوکی در این گفت‌وگو اظهار داشت که آمار کودکان بازمانده از تحصیل، در ابتدا با بررسی آمار از طریق فهرست سیدا و ثبت‌احوال، حدود ۲۰۰ هزار نفر را نشان می‌داد.


در عین حال، معاون وزیر آموزش و پرورش مدعی شد که “این عدد ۲۰۰ هزار نفر واقعی نیست” و  “تعداد بسیاری از این افراد به دلیل مشکل در ثبت سیدا در این آمار ۲۰۰ هزار نفر قرار گرفته بودند” و “تعدادی دیگر فوت شده‌اند و والدین این موضوع را اعلام نکرده بودند.”


معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی در ادامه اظهار داشت که ایران “در مقطع ابتدایی بالای ۹۸ درصد پوشش تحصیلی دارد”. او در پاسخ به پرسشی در خصوص بازماندگی از تحصیل در میان دختران عشایر و روستایی، افزود که دختران مناطق محروم، روستایی و عشایر که از سوی خانواده اجازه تحصیل را ندارند نیز جزء بازماندگان از تحصیل محسوب می‌شوند.


به گفته او: «این دختران تا کلاس ششم را می‌توانند در مدارس خود درس بخوانند اما ممکن است که متوسطه اول از نظر مسافتی با آن‌ها بسیار فاصله داشته باشد و حساسیت‌هایی ایجاد شود که خانواده‌ها اجازه ندهند که دختران به مدرسه بروند.»


بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در مهر ماه سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۹۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد که بیش از ۲۰۴ هزار مورد از آن‌ها مربوط به بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی هستند.


از جمله پیامدهایی که این معضل به همراه دارد، وقت‌گذرانی کودکان بازمانده از تحصیل در خیابان‌ها و مکان‌های نامناسب برای سن کودکان اعلام شده که به گفته کارشناسان، می‌تواند “ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی در جامعه را افزایش دهد.”

 دویچه وله