به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۶، ۱۴۰۲

رویترز: چین از ایران خواسته حوثی‌ها را مهار کند

 

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع ایرانی و یک دیپلمات آگاه گزارش داد که چین از جمهوری اسلامی خواسته است تا به مهار حملات حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ کمک کند و در غیر این صورت روابط تجاری تهران و پکن «آسیب» خواهد دید.

این منابع ایرانی تصریح کرده‌اند که موضوع حملات شبه نظامیان حوثی و تجارت بین چین و ایران در چندین نشست اخیر در پکن و تهران مورد بحث قرار گرفته است.

این منابع با این حال از ارائه جزئیات درباره زمان وقوع چنین نشست‌ها یا افراد حاضر در این مذاکرات خودداری کردند.

یکی از مقامات ایرانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: اساساً چین می‌گوید، «اگر به هر طریقی به منافع ما آسیب وارد شود، بر تجارت ما با تهران تأثیر می‌گذارد. بنابراین به حوثی‌ها بگویید خویشتن‌دار باشند».

حوثی‌های یمن از دو ماه پیش حملات خود به مسیر بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کردند. آنها می‌گویند تا زمانی که حملات اسرائیل به نوار غزه ادامه دارد این حملات را ادامه خواهند داد.

حملات حوثی‌ها باعث افزایش هزینه حمل و نقل و بیمه شده است. همچنین این حملات باعث اختلال در مسیر تجاری کلیدی بین آسیا و اروپا که به طور گسترده توسط کشتی‌های چینی استفاده می‌شود، شده است.

با این حال این چهار منبع ایرانی گفته‌اند، مقامات چینی هیچ اظهارنظر یا تهدید خاصی درباره چگونگی تاثیر تداوم حملات حوثی‌ها بر روابط تجاری پکن با تهران، نکردند.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسش رویترز درباره مذاکرات با ایران درباره حملات در دریای سرخ، گفت: «چین دوست صمیمی کشورهای خاورمیانه است و متعهد به ارتقای امنیت و ثبات منطقه و به دنبال توسعه و شکوفایی مشترک است.»

در همین زمینه، روزنامه فایننشال‌تایمز چهارشنبه نوشت که ایالات متحده چند بار از چین خواسته است تا از تهران بخواهد حوثی‌های تحت حمایت خود را که به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند، مهار کند.

این روزنامه به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که فشار دیپلماتیک بر پکن هنوز به نتیجه نرسیده و نشانه‌ای از کمک پکن در این زمینه دیده نشده است.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده در سه ماه گذشته بارها این موضوع را با مقامات ارشد چین در میان گذاشته و از آنها خواسته است تا به ایران هشدار بدهند که در ارتباط با جنگ غزه، به تنش در خاورمیانه دامن نزند.

به گفته این مقامات آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جان فاینر، معاونش، در دیدارهای این ماه در واشینگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، این موضوع را مورد بحث قرار داده‌اند.

شبه نطامیان حوثی در دو ماه گذشته دست‌کم ۳۳ بار دست به حملات موشکی و پهپادی علیه مسیر کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن زده‌اند.

حوثی‌ها می‌گویند که این حملات را در دفاع از فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل انجام می‌دهند و کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهند که به نوعی با اسرائیل مرتبط باشند، هرچند بسیاری از کشتی‌های مورد هجوم حوثی‌ها تأکید داشته‌اند که هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند.

رادیو فردا