به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۰۲، ۱۴۰۲

توماج صالحی به «قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام» متهم شد

 

«امیر رئیسیان»، وکیل «توماج صالحی»، گفته این خواننده معترض در جلسه بازپرسی، علاوه‌بر هشت اتهام قبلی با دو اتهام تازه «معاونت در بغی» (قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام) و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» روبه‌رو شده است.

وکیل توماج صالحی، روز یکشنبه ۱بهمن۱۴۰۲ در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که دادگاه اصفهان دستور داده کیفرخواست توماج صالحی با ۱۰ اتهام صادر شود.

آقای رئیسیان نوشته این دستور درحالی صادر شده که دیوان عالی کشور پیش‌تر حکم توماج صالحى را نقض کرده و تصریح کرده بود که از ۸ اتهام او پنج اتهام غیرقانونی بوده و حداکثر باید با سه اتهام حکم صادر می‌شد.

به گفته رئیسیان در جلسه بازپرسی امروز،  توماج صالحی نه‌تنها با اتهاماتی که حکم برائت آن‌ها صادر شده بود، بلکه با دو اتهام «معاونت در بغی» (قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام) و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» که در کیفرخواست قبلی هم نیامده بود، تفهیم شده است.

وکیل توماج صالحی تاکید کرده اتهام معاونت در بغی در‌حالی مطرح شده که «در پرونده اولا متهم دیگری وجود ندارد که حتی همدست تلقی شود، چه رسد به گروه و در ثانی حتی یک چاقوی آشپزخانه از توماج کشف نشده است چه رسد به سلاح.»

امیر رئیسیان در اعتراض به این روند، نوشته است: «به این ترتیب در نظام قضایی جمهوری اسلامی معنای "مرجع عالی" را هم فهمیدیم: قدرت‌نمایی.»

پرونده‌سازی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای توماج صالحی درحالی انجام شده که او در ۱۱دی امسال هم به‌دلیل اطلاع‌رسانی درباره شکایت از ضابطین پرونده‌اش به یک سال حبس و دوسال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شده بود.

توماج صالحی در آبان۱۴۰۱ در روندی خشونت‌آمیز و با ضرب‌و‌شتم ماموران امنیتی بازداشت و در دادگاهی «غیرعلنی» به اتهاماتی از قبیل «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» به شش سال و سه ماه زندان محکوم شده بود.

این رپر معترض روز ۲۷آبان۱۴۰۲ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد، اما ۱۲ روز بعد در ۹آذر بار دیگر بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.