به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۳، ۱۴۰۲

وزیر خارجه ایران: درباره یمن به آمریکایی‌ها هشدار جدی دادیم

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همسرش 

در پی حملات مکرر آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن، حسین امیرعبداللهیان در اظهاراتی گفت که به واشینگتن «هشدار» داده است. امیرعبداللهیان، دوشنبه دوم بهمن، در جریان سفر به نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگاران تاکید کرد: «حملات آمریکا و بریتانیا به یمن، صلح و امنیت را تهدید می‌کند و یک اشتباه راهبردی است.» او گفت: «ما به آمریکایی پیام و هشدار جدی دادیم، اقدامی که آمریکا و بریتانیا به طور مشترک انجام دادند و به مناطقی در یمن حمله کردند، تهدید صلح و امنیت در منطقه است. تشدید دامنه جنگ است.»


وزیر خارجه ایران تاکید کرد، در همان ساعاتی که آمریکا و بریتانیا حملاتی علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود 230 کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده؛ این به این معناست که پیام یمنی‌ها را به خوبی دریافت کرده‌اند که صرفاً کشتی‌هایی که به مقصد بنادر اسراییل در حرکت هستند، توسط یمنی متوقف می‌شوند.


این اظهارات پس از آن بیان شد که ارتش آمریکا بامداد امروز از اجرای یک حمله جدید مشترک با نیروهای بریتانیایی علیه 8 موضع حوثی‌ها در یمن خبر داد.


از 19 نوامبر گذشته، یعنی بیش از یک ماه پس از آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه در 7 اکتبر، حوثی‌ها، 33 کشتی را با انواع موشک‌های بالستیک و پهپادهای انفجاری مورد حمله قرار دادند که باعث اختلال در روند جهانی تجارت و کشتیرانی شده است.


این حملات همچنین این نگرانی را تشدید کرد که پیامدهای جنگ اسرائیل و حماس در غزه که به مدت 4 ماه ادامه دارد، خاورمیانه را بی‌ثبات کرده و درگیری را گسترش دهد.

العربیه فارسی