به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۳۰، ۱۴۰۲

«یونیسف» از نزدیک‌شدن غزه به فروپاشی کامل خبر داد

  مدیر سازمان جهانی بهداشت: 24 مورد ابتلا به هپاتیت در نوار غزه ثبت شده و شرایط غیرانسانی ناشی از حملات اسرائیل، شیوع گسترده‌تر این بیماری را درپی خواهد داشت

تد چایپان، معاون مدیر اجرایی «یونیسف» پس از پایان سفر سه‌روزه خود به غزه اعلام کرد، وضعیت از «شرایط فاجعه بار به فروپاشی تقریبا کامل» رسیده است.

چایپان تاکید کرد که کودکان و خانوادهایشان در بدترین شرایطی بسر می‌برند که او تاکنون شاهد آن بوده است.نزدیک به 2 میلیون آواره

چایپان که دو ماه پیش نیز به غزه رفته بود، افزود:« بیش از 1.9 میلیون نفر یا تقریباً 85 درصد از جمعیت غزه، اکنون آواره هستند که بسیاری از آنها، چندین بار آواره شدند و بیش از یک میلیون نفر از آنها در رفح بسر می‌برند».

او با اشاره به دشواری اسکان این خیل عظیم غیرنظامیان در مرزها، تاکید کرد که آنها در شرایطی غیرانسانی بسر می‌برند زیر کمبود آب و فاضلآب ناکارآمد، اموری غیرقابل اجتناب هستند.

انبوه زباله

به‌گفته چایپان، سرما و بارندگی‌های این هفته، رودخانه‌های از زباله را ایجاد کرده است.

این مقام «یونیسف» تاکید کرد: « غذای کم موجود، پاسخگوی نیازهای غذایی ویژه کودکان نیست و هزاران نفر از آنها را دچار سوء تغذیه و بیماری می‌کند».

چایپان در ادامه گفت: «این امور صرفا ناشی از وخامت شدید شرایط برای کودکان غزه است که در صورت ادامه، ممکن است شاهد مرگ و میر ناشی از درگیری‌های بی‌رویه وافزایش موارد مرگ‌ به دلیل بیماری و گرسنگی باشیم. ما به یک گشایش اساسی نیاز داریم».

نه آب و نه غذا در شمال

چایپان در مورد وضعیت شمال غزه افزود که نزدیک به 250 تا 300 هزار نفر، فاقد آب سالم هستند و به سختی به هرگونه غذایی دسترسی دارند.

او همچنین افزود: «در دو هفته اول ژانویه، تنها هفت محموله از 29 محموله کمک‌های برنامه‌ریزی‌شده، با موفقیت به مقصد خود در شمال غزه رسید و هیچ کاروان یونیسف نتوانست در سال 2024 به شمال نوار غزه برسد».

چایپان در پایان نشست خبری خود گفت: «نمی‌توانیم بیش از این منتظر آتش‌بس بشردوستانه باشیم تا کشتار و مصدومیت روزانه کودکان و خانواده‌های آنها پایان یابد و امکان ارسال فوری کمک‌های به‌شدت مورد نیاز، فراهم شود».

شیوع هپاتیت

از سویی تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرد که 24 مورد ابتلا به هپاتیت در نوار غزه ثبت شده و شرایط غیرانسانی ناشی از حملات اسرائیل شیوع گسترده‌تر این بیماری را درپی خواهد داشت.

وی در توییت شامگاه پنجشنبه خود در پلتفرم «ایکس»، افزود که احتمال دارد چندهزار نفر به دلیل ابتلا به هپاتیت نوع «آ»، دچار یرقان (زردی) شوند.

گبریسوس هشدار داد که شرایط غیرانسانی مانند نبود آب سالم و سرویس بهداشتی تمیز و دشواری رعایت بهداشت عمومی باعث شیوع گسترده‌تر این بیماری خواهد شد.

تاکید اسرائیل بر ادامه جنگ

در بحبوجه این هشدارها اسرائیل همچنان بر ادامه جنگ که وارد سومین ماه خود شده، إصرار دارد و در عین حال ورود کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به نوار را محدود می‌کند.

در این رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، احتمال تداوم جنگ تا پایان سال 2025، به‌رغم تمامی فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را خاطرنشان کرد.

العربیه فارسی