به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۱۸، ۱۴۰۳

طلای پارالمپیک پَرید! پرچم «ام‌البنین و سیدالشهداء» کار دست «بیت‌سیاح» داد

 

صادق بیت‌سیاح

کمیته برگزاری مسابقات پارالمپیک پاریس،‌ مدال طلای صادق بیت‌سیاح ورزشکار ایرانی را به دلیل شادی غیرورزشی و استفاده از پرچم مذهبی پس گرفت.

صادق بیت‌سیاح ورزشکار ۳۷ ساله اهوازی روز شنبه ۱۷ شهریورماه در رشته «پرتاب نیزه کلاس اف ۴۱» با پرتابی به مسافت ۴۷ متر و ۶۱ سانتیمتر، علاوه بر اینکه برنده مدال طلا شد، رکورد پارالمپیک را هم به نام خودش ثبت کرد.

با کسب این مدال کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پارالمپیک با هفت مدال طلا تا رده پانزدهم جدول رده‌بندی مدال‌ها صعود کرد اما ساعاتی بعد اعلام شد که مدال بیت‌ساح به دلیل شادی «غیرورزشی» این ورزشکار و استفاده از پرچم مذهبی «دیسکالفه» یا «سلب اعتبار» شد که معنای عملی آن پس گرفتن مدال از ورزشکار است.

این ورزشکار پس از شکستن رکورد پارالمپیک، با کشیدن دستش به زیر گردن خود به نشانه‌ی بین‌المللی «سر بریدن» از سرداور مسابقه یک کارت زرد گرفته بود. کارت زرد دوم بیت‌سیاح به دلیل استفاده از پرچم سیاه رنگی بود که روی آن به زبان عربی شعار مذهبی نوشته شده بود. بر اساس مقررات المپیک استفاده از هرگونه نشان سیاسی و مذهبی مجاز نیست.

در همین ارتباط علی‌اصغر هادی‌زاده سرپرست تیم دو و میدانی کاروان جمهوری اسلامی، با تائید ضمنی کارت زرد دوم و تاکید بر اینکه استفاده ورزشکار ایرانی از پرچم مذهبی «بدون اطلاع و هماهنگی مسئولان بوده است»، ادعا کرد که حرکت اول بیت‌سیاح، نه به نشان «سر بریدن» بلکه صرفا به معنای «رکوردشکنی» بوده‌ است.

کمیته برگزاری مسابقات اما اعتراض کاروان ایران بر اساس این توجیه را نپذیرفت و مدال طلا را برای «ناودیپ» ورزشکار هندی ثبت کرد. ناودیپ با پرتابی به طول ۴۷ متر و ۳۲ سانتیمتر، ۳۱ سانتیمتر کمتر از بیت‌سیاح به مدال نقره رسیده بود.

خبرگزاری «مهر» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار ویدیویی نوشت که مدال بیت‌سیاح به دلیل نشان دادن «پرچم عزای سیدالشهداء» پس گرفته شد.

این اقدام کمیته برگزاری مسابقات با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی روبرو شد. محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات جمهوری اسلامی و کارمند وزارت اطلاعات حکومت در واکنش به پس گرفتن مدال طلای بیت سیاح و تأیید حرکت سیاسی و مذهبی و غیرورزشی وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «مدال طلای پاراالمپیک؟ نه، ممنون؛ ما خودمون پرچم یازهرا (س) داریم! آقای صادق بیت سیاح؛ من به تو افتخار می‌کنم، خیلی مردی!»

احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه با توهم رایج در بین زمامداران جمهوری اسلامی گفت: «بیت سیاح در سکوی اول جهان قرار می‌گیرد و به نام‌های حضرت ام‌البنین و امام حسین احترام می‌گذارد. اما پس از این اقدام، مدال او پس گرفته می‌شود به نظرم او مدال بزرگتری گرفت اما المپیک پاریس نشان‌ داد که خیلی از ارزش‌هایی از آن اسم می‌برد وجود خارجی ندارد. این افتتاحیه یا افتضاحیه‌ای که صدای مردم پاریس را هم درآورد با همه نمادهای کثیف همجنسگرایی و توهین‌هایی که به حضرت مسیح کردند، نشان‌دهنده تضاد ارزش‌ها در غرب و عدم پذیرش اعتقادات اسلامی است. امیدواریم وزارت ورزش نسبت به این اتفاق واکنش موثر داشته باشند چرا که طلای این ورزشکار در تاریخ تشیع ماندگار خواهد بود!»

استفاده ورزشکاران ایرانی از نمادهای مذهبی در مسابقات بین‌المللی سابقه‌دار است اما چند سالی‌ است که برگزارکنندگان مسابقات جهانی در این زمینه سختگیری بیشتری نشان می‌دهند.

کیهان لندن