به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۱۱، ۱۴۰۳

نتانیاهو: مسئولان مرگ شش گروگان در غره، آتش‌بس نمی‌خواهند

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به پیدا شدن جسد شش گروگان حماس در غزه گفته است که «کسانی که گروگان‌ها را به قتل می‌رسانند»، خواهان توافق آتش‌بس نیستند. نتانیاهو گفت اسرائیل تا زمانی که مسئولان مرگ این گروگان‌ها را پیدا نکند، آرام نخواهد گرفت. اما یک مقام بلندپایه حماس گفت که مرگ این افراد نتیجه خودداری اسرائیل از امضای توافق آتش ‌بس است. 


سامی ابو زهری به خبرگزاری رویترز گفت «نتانیاهو مسئول کشته شدن زندانیان اسرائیلی است.» او افزود که «اسرائیلی‌ها باید بین توافق و نتانیاهو یکی را انتخاب کنند.»


خانواده‌های گروگان‌ها در غزه هم می‌گویند اگر دولت اسرائیل با حماس بر سر آتش‌بس به توافق رسیده بود، این شش گروگان جان خود را از دست نمی‌دادند.


پیشتر ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش اجساد شش گروگان را پیدا کرده‌اند که حماس در نوار غزه در اختیار داشت.


در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که این اجساد روز شنبه در یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح پیدا شده است.


ارتش اسرائیل اسامی این گروگان‌ها را کارمل گات، ادن یروشالمی، هرش گلدبرگ پولین، الکساندر لوبانوف، آلموگ ساروسی و سرگروهبان اوری دانینو اعلام کرده است.


جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت که آقای گلدبرگ پولین یک شهروند آمریکایی است.


آقای بایدن در واکنش به پیدا شدن جسد او گفت که «حیرت‌زده و خشمگین» است.


ارتش اسرائیل در بیانیه صبح یکشنبه خود اعلام کرد که اجساد «به خاک اسرائیل بازگردانده شده‌اند.»


در این بیانیه آمده که «همه آنها در هفتم اکتبر به گروگان گرفته شدند و توسط سازمان تروریستی حماس در نوار غزه به قتل رسیدند.»


ارتش اسرائیل گفته که به خانواده‌های این افراد اطلاع داده شده است.


جو بایدن نیز در بیانیه‌ای گفت: «هرش یکی از بی‌گناهانی بود که هنگام شرکت در یک جشنواره موسیقی برای صلح در اسرائیل در ۷ اکتبر به‌طور وحشیانه مورد حمله قرار گرفتند.»


«او در جریان کشتار وحشیانه حماس دست خود را در کمک به دوستان و غریبه‌ها از دست داد. به تازگی ۲۳ ساله شده بود و قصد داشت به سراسر جهان سفر کند.»


آقای بایدن گفت: «من با پدر و مادر او، جان و ریچل آشنا شدم. آنها شجاع، عاقل و ثابت قدم بودند، حتی در شرایطی که وضعیتی غیرقابل تصور را تحمل کرده‌اند.»


همزمان، در کرانه باختری اشغالی، عملیات نظامی گسترده اسرائیل همچنان ادامه دارد و سه مامور پلیس اسرائیل در نزدیکی شهر الخلیل به ضرب گلوله کشته شدند.


کشته‌شدگان، دو مرد و یک زن، سوار بر یک خودرو نزدیک گذرگاه ترقومیا بودند که هدف تیراندازی قرار گرفتند.


دو نفر در دم جان باختند و یکی بعد از انتقال به بیمارستان با بالگرد، جان خود را از دست داد.


نیروهای اسرائیل در جستجوی مهاجمان هستند.


ارتش اسرائیل در واکنش به حمله بی سابقه ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل که طی آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۱ نفر دیگر به گروگان گرفته شدند، عملیاتی را در غزه برای «نابودی حماس» آغاز کرد.


به گفته مقام‌های بهداشتی غزه که توسط حماس اداره می‌شود، از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ هزار و ۵۳۰ نفر در غزه کشته شده‌اند.


میانجیگران آمریکایی، مصری و قطری در تلاش برای ایجاد برای یک توافق آتش‌بس هستند.


هدف از رسیدن به آتش‌بس، آزادی ۹۷ گروگان از جمله حداقل ۲۷ نفر که گمان می‌رود کشته شده‌اند از دست حماس، در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است.

بی بی سی  فارسی