ورود تمامی هواپیماهای خطوط ایرانی به اروپا متوقف شد.
ایرانیان درحالی مجبورند برای پرواز به کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر از شهروندان اروپایی هزینه کنند که ساعتها در فرودگاههای کشور دوم معطل میمانند
امیرحسین میراسماعیلی - ایندیپندنت فارسی
پس از آنکه اتحادیه اروپا تمامی خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد، قیمت پروازهای خطوط خارجی به ایران با شتابی چشمگیر درحال افزایش است.
اتحادیه اروپا ۱۳ روز پس از دومین حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، ۲۳ مهرماه امسال خطوط هواپیمایی ایرانایر، ساها و ماهان ایران را بهدلیل ایفای نقش در انتقال موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی تحریم کرد و ورود تمامی هواپیماهای خطوط ایرانی به اروپا متوقف شد.
درنتیجه بهدلیل کمبود پروازها در قیاس با حجم تقاضا، مسافران ایرانی برای خرید ارزانترین بلیت از شرکتهایی مانند پگاسوس و ایجت ترکیه به مقصد رم یا لندن باید ۱۴ تا ۱۶ میلیون هزینه کنند و البته یک روز در کشور ترکیه معطل شوند. قیمت بلیت هواپیما از تهران به فرانکفورت نیز در ارزانترین حالت و با توقف طولانی به ۲۰ میلیون تومان رسیده است و همین هزینه برای مسافرانی که در پرواز با توقف از تهران راهی وین میشوند از ۳۹ میلیون تومان به بالا تعیین شده است.
مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی
این درحالی است که با نگاهی به وبسایت خطوط هوایی اروپایی میتوان دریافت که شهروندان این کشورها با پرداخت مبلغی در حد ۱۰۰ یورو، برابر با هفت میلیون تومان، مسیرهای هوایی به اندازه مسافت تهران تا مرکز اروپا را طی میکنند.
همچنین تا قبل از اعمال تحریمها بر ایرانایر و ماهان، مسافران ایرانی میتوانستند برای رفتن به اروپا دستکم یکی از مسیرها را با پروازهای ایرانایر و سایر خطوط هوایی داخلی پشت سر بگذارند، اما حالا تنها پروازهای امارات و فلایدبی برای ایرانیها در دسترس است و گاهی شهروندان مجبور میشوند برای خرید بلیت هواپیمای تهران به فرانکفورت حدود ۱۹۰ میلیون تومان هزینه کنند.
در همین رابطه وبسایت فرارو نوشت: «بلیت هواپیمای تهران به فرانکفورت تا پیش از اعمال تحریمهای جدید اتحادیه اروپا از سوی شرکتهایی مثل ایرانایر عرضه میشد، اما حالا ارزانترین بلیت هواپیمای تهران به فرانکفورت را باید از هواپیمایی امارات خرید. در این پرواز هم مسافران از تهران به دوبی انتقال داده میشوند و آنجا بعد از حداقل دو ساعت انتظار با پرواز دیگری از مسیر دبی به فرانکفورت میروند.»
دیگر خطوط هوایی نیز بلیت پرواز از تهران به کشورهایی مانند آلمان و فرانسه را با قیمتهای بیشتری عرضه میکنند. برای مثال، اگر کسی پرواز دوم را با هواپیماهای امارات و لوفتهانزا پشتسر بگذارد، باید حدود ۱۹۰ میلیون تومان هزینه کند.
تا قبل از اعمال تحریمها، پروازهای تهران به هامبورگ و تهران به کلن هم جزو پروازهای مستقیم خطوط هوایی داخلی به مقصد آلمان بودند، اما اکنون مسافران پرواز تهران-هامبورگ در ارزانترین حالت باید سراغ بلیتهایی بروند که قیمت آن بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در نوسان است و مسیر تهران به هامبورگ را از طریق دو پرواز تهران به دوبی با فلایامارات و دوبی به هامبورگ با هواپیمایی امارات طی کنند.
همچنین قیمت بلیت تهران به کلن که شرایطی مشابه با پرواز تهران-هامبورگ دارد به حدود ۳۶ میلیون تومان رسیده است. پرواز تهران به پاریس هم که تا یک ماه پیش جزو پروازهای ایرانایر بود، درحال حاضر با ایجت، ارزانترین گزینه برای مسافران ایرانی، ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد و آنان را غیرمستقیم ابتدا از تهران به فرودگاه صبیحای استانبول و سپس از ترکیه به پاریس منتقل میکند.
این درحالی است که اگر برای سفر از ترکیه به فرانسه هواپیمای ارزانقیمت در دسترس نباشد ، گاهی مجموع هزینه سفر از تهران به پاریس با سه پرواز به ۲۰۰ میلیون تومان میرسد. از سوی دیگر، پرواز تهران به وین، که تا قبل از تحریمها یکی دیگر از پروازهای مستقیم خطوط هوایی ایران بود، حالا در ارزانترین حالت برای مسافران ایران به اتریش ۳۹ میلیون تومان هزینه دارد که البته مسافران باید با دو پرواز از هواپیمایی امارات، مسیر تهران به دوبی و سپس دوبی به وین را بپیمایند.