به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۸۹

تجمع گسترده معترضان در تهران و شهرهای دیگر ایران
             شعارهای تظاهرات ۲۵ بهمن:
 «مبارک، بن علی، نوبت سید علی»
«مرگ بر دیکتاتور»
نه غزه، نه لبنان، تونس و مصر و ایران 
گزارش‌های رسیده از ایران حاکی از تجمع صدها هزار نفر در خیابان‌های تهران، اهواز، کرمانشاه، رشت، اصفهان و شیراز می باشد. 
مأموران انتظامی، پلیس ضد شورش و نیروهای لباس شخصی از ساعات ابتدایی صبح در میادین اصلی تهران وشهرستانها مستقر شده‌ بودند و از حدود یک ساعت پس از آغاز راه‌پپمایی در نقاط مختلف تهران و شهرستانها، با تجمع‌کنندگان درگیر شده و اقدام به شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور کرده اند.
گفته می‌شود شماری از معترضان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. تارنمای جرس نیز از درگیری بین دانشجویان و مأموران امنیتی در خیابان ۱۶آذر خبر داده است. این گزارش همچنین حاکی از وقوع درگیری در خیابان امیرآباد و شلیک گاز اشک‌آور در بلوار کشاورز است.
از ساعات آغازین شروع راه‌پیمایی تلفن‌های همراه شهر تهران با اختلال مواجه شده و امکان تماس تلفنی از طریق موبایل وجود نداشت. سایت‌های سحام نیوز و کلمه، دو سايت نزديک به موسوی و مهدی کروبی نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها ممکن نیست.
در شیراز، اصفهان، کرمانشاه، رشت و اهواز نیز حضور معترضان در خیابان گزارش شده است. در شهر شیراز دست کم دهها هزار نفر به خیابان آمدند و نیروهای پلیس در چهارراه ملاصدرا در شیراز با تجمع کنندگان درگیر شداند. 


     خبرهای کوتاه:
عفو بین الملل سرکوب تظاهرکنندگان را محکوم کرد
موج حضور مردم و اعتراضات به میدان هفت تیر کشیده شد.
جرس: به گزارش منابع خبری جرس، درحالیکه موج وسیعی از مردم، طی فراخوان جنبش سبز در خیابان های تهران و برخی شهر ها حضور داشتند، و با وجود جو سازی برخی رسانه های حکومتی مبنی بر "عدم استقبال از راهپیمائی سبزها و تجمع چند صد نفره فتنه گران"، آخرین خبرها از تهران حاکی از وقوع درگیری و ازدحام جمعیت در میدان هفتم تیر است.
بر اساس این گزارش تجمع در میدان هفت تیر در ساعت هفت و سی دقیقه آغاز شد و بلافاصله اکیپی از موتور سواران لباس شخصی و همچنین یگان ویژه، از میدان ولی عصر به سمت محل درگیری حرکت کردند.
بنا به اظهارات شاهدان عینی، میزان دستگیری ها در تهران به خصوص در درگیری های چهارراه ولی عصر به شدت زیاد بوده است.
عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای، حکومت ایران را به دلیل سرکوب تظاهرات آرام در تهران، محکوم کرد. در بیانیه عفو بین الملل به تظاهرات در شهرهای دیگر ایران هم اشاره شده است.

هزار نیروی امنیتی مانع تجمع در ميدان آزادی
درسا جباری، گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره در تهران گفته است که ۱۰ هزار نیروی امنیتی برای جلوگیری از تجمع نهایی در میدان آزادی، به کار گرفته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز خبرداده که پلیس، از گلوله‌های رنگی پینت‌بال برای شناسایی و دستگیری تظاهرکنندگان استفاده کرده است.
گزارش لوس آنجلس تایمز و رویترز از ایران
 لوس آنجلس تایمز نوشت: در ایران، بحرین و یمن، تظاهرکنندگان خیابان‌ها را تصرف کردند. روزنامه لوس آنجلس تایمز چاپ امریکا امروز، ۱۴ فوریه در گزارشی به تظاهرات ایران پرداخت. در این گزارش آمده است که بوی گاز اشک‌آور در مناطق مرکزی تهران به مشام می‌رسد و انبوهی از جمعیت در خیابان انقلاب تهران گردهم آمده‌اند و با پلیس درگیر شده اند.
خبرگزاری رویترز هم که اخبار از ایران را رصد می‌کند در پنجمین به روز رسانی خبرهای مربوط به ایران نوشت: نیروی پلیس ایران هزاران نفری را که به خیابان آمده اند مورد حمله قرار داد. در همین حال عبدالله گل ريس جمهور ترکیه که همراه با خبرنگاران در ایران به سر می برد از دولت ایران خواست که به خواست مردم احترام بگذارد.
خبرگزاری رویترز می نویسد که نیروی امنیتی به روی مردم در خیابان های تهران آتش گشوده است.