به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۶، ۱۳۸۹

  عبدالمنعم الهونی
«امام موسی صدر ۳۳ سال پيش کشته شده است»

رويداد های ليبی بازتاب گسترده ای در مطبوعات دنيای عرب داشته است. موضوع ناپديد شدن امام موسی صدر رهبر وقت شيعيان لبنان نيز به هنگام ديدارش از ليبی موضوع گزارش بسياری از مطبوعات در دنيای عرب بوده است.
امام موسی صدر در سال ۱۹۷۸ در جريان ديدار از ليبی بطور مرموزی ناپديد شد اما معمر قذافی ادعا کرده بود که وی از ليبی به ايتاليا رفته است.
روزنامه الحيات به نقل از عبدالمنعم الهونی، عضو پيشين شورای انقلاب و نماينده پيشين ليبی در اتحاديه عرب، که در همراهی با مردم ليبی هفته گذشته از سمت های خود استعفا داد می نويسد برخلاف بعضی شايعات امام موسی صدر، رييس مجلس اعلای شيعيان لبنان، در سال ۱۹۷۸ به هنگام ديدارش از ليبی به دستور قذافی کشته شد و جسد او در جنوب ليبی به خاک سپرده شد. به گفته وی يک افسر پليس مخفی به نام ابراهيم البشاری مامور قتل موسی صدر شده بود و جسد موسی صدر با يک هواپيمای نظامی به خلبانی نجم الدين اليازجی برای خاکسپاری به جنوب ليبی منتقل شد.

دبیر کل سازمان ملل:
 تمامی افراد مسوول کشتار در لیبی بايد در دادگاه محاکمه شوند
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه و در يک کنفرانس خبری گفت که تمامی اقدامات برای توقف کشتار در ليبی و جلوگيری از هرگونه خشونت عليه شهروندان اين کشور در دستور کار قرار دارد و دنبال می شود. وی افزود: پرونده کشتار در ليبی بررسی خواهد شد و تمامی افراد مسوول بايد در دادگاه محاکمه شوند.

به گزارش شبکه تلويزيونی بی بی سی از نيويورک، بان کی مون که در نيويورک با پرسش های جدی خبرنگاران در مورد ناتوانی سازمان ملل در مورد توقف کشتار در ليبی روبرو شده بود، اطمينان داد که نمايندگانی را راهی منطقه می کند و از هر اقدامی که شورای امنيت تصويب کند، حمايت خواهد کرد.
يکی از خبرنگاران از دبيرکل سازمان ملل پرسيد که با توجه به اين که نتيجه کار شورای امنيت در روز سه شنبه فقط يک قطعنامه بوده، چه انتظاری می توان داشت و گفت وگوی ۴۰ دقيقه ای بان گی مون با معمر قذافی چه نتيجه ای داشته است؟ دبيرکل سازمان ملل بار ديگر تکرار کرد که برخی اقدامات در دست بررسی است.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هم روز چهارشنبه هرگونه خونریزی در لیبی را به شدت محکوم کرد و گفت نه تنها هیلاری کلینتون را راهی ژنو می کند تا گفت وگوهای لازم را دنبال کند، که تیم امنیتی او در حال بررسی تمام گزینه های لازم برای توقف خشونت در لیبی هستند.
آقای اوباما گفت که مسئله لیبی دیگر مسئله این کشور نیست و کشتار مردم غیرنظامی، مسئله جامعه جهانی است و جهان باید با یک صدای واحد سخن بگوید و نشان دهد دولت ها باید مسئول اعمال خود باشند.