به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۹

چينی‌ها يکشنبه‌ها برای برگذاری اعتراض مردمی به خيابان می‌آيند
 يک کمپين اينترنتی از مردم ۱۳ شهر چين خواسته تا با الگو گرفتن از اعتراض‌های خاورميانه هر يکشنبه برای تاکيد بر شفافيت دولت و آزادی بيان به خيابان‌ها بيايند.
 خبرگزاری فرانسه: اين درخواست در وبلاگی متعلق به يک گروه حقوق ‌بشری که مقرش خارج از کشور چين است، منتشر شده و به ‌نظر می‌رسد درخواست اينترنتی تظاهرات‌ روز يکشنبه هفته جاری را نيز همين گروه سازمان‌دهی کرده باشند.
بنا بر اين گزارش، صدها تن از معترضان چينی يکشنبه در چندين شهر در حرکت‌های اعتراضی که از طريق اينترنت سازمان‌دهی شده بود، شرکت کردند. اين تظاهرات با حضور وسيع نيروهای امنيتی به پايان رسيد.
بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، صدها تظاهرکننده چينی در شهرهای مختلف اين کشور با الهام از نمونه مصر و ساير کشورهای عربی برای نخستين ‌بار به خيابان‌ها آمدند.
پليس چين هم با حضور گسترده خود در شهرهای پکن و شانگهای به اين تظاهرات يک ساعته خاتمه داد.
به گزارش «شين‌هوا»، خبرگزاری رسمی چين در جريان اين حرکت اعتراضی عده‌ای از شرکت‌کنند‌گان دستگير شدند.
به گفته مرکز «اطلاعات حقوق بشر و دموکراسی در چين» که در هنگ کنگ مستقر است، بيش از يک صد تن در جريان اين تظاهرات دستگير شده يا اجازه خروج آنها از خانه سلب شده است.
شرکت کنندگان در تظاهرات يکشنبه در چين، به فراخوانی با نام «انقلاب ياس» به پيروی از نمونه تونس پاسخ مثبت دادند.
در اين دعوت به تظاهرات خواسته‌هايی از جمله پايان دادن به نظام تک حزبی در چين، برقراری عدالت و آزادی، انجام اصلاحات سياسی و ايجاد شرايط بهتر برای زندگی مردم مطرح شده بود.
«هو جين‌تائو»، رئيس‌جمهوری چين شنبه در سخنرانی خود خواسته بود که به حل مشکلاتی توجه شود که می‌توانند به وجود هماهنگی و ثبات در جامعه لطمه وارد کنند.
گفته شده، پليس چين از روز پنجشنبه گذشته با دستگيری يا بازجويی کوتاه مدت از تعدادی از مدافعان حقوق بشر خود را برای تظاهرات روز يکشنبه آماده کرده بود.
هنوز مشخص نيست که چه تعداد چينی در مجموع به فراخوان انجام تظاهرات روز يکشنبه پاسخ مثبت داده بودند.