به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۸۹

گزارشی از تجمعات روز اول اسفند در ایران

مردم بار دیگر حکومت را غافلگیر کردند


در هفتمین روز شهادت صانع ژاله و محمد مختاری، دو تن از دانشجویان حامی جنبش آزادیخواهانۀ مردم ایران که در تظاهرات ٢۵ بهمن جان باختند، یکشنبه اول اسفند ماه، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید و فعالان جنبش، شهرهای مختلف ایران نیز - همانند پایتخت - صحنه اعتراضات مردمی بود، که در بسیاری نقاط به درگیری های شدید با نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی ها کشید.
مردم مناطق کردنشین از چند روز قبل ضمن اعلام حمایت از تظاهرات اول اسفند، مقرر کرده بودند در هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله، دانشجوی کرد دانشجویان هنر تهران که در روز ٢۵ بهمن ماه بر اثر شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی کشته شده بود، اعتصابی همگانی را شکل دهند.
گزارش منابع خبری و شاهدان عینی، امروز حاکی از بروز اعتراض هایی در شهرهای شیراز، اصفهان، رشت، بوکان، سنندج و مهاباد بود .
این گزارش ها حاکی از آن بود که معترضان در چندین خیابان شیراز از جمله «ملاصدرا» و «نمازی»، هفتمین روز شهادت دو تن از همراهان جنبش سبز را در حوادث ۲۵ بهمن گرامی داشتند.
بنا بر این گزارش، تجمعات مذکور با واکنش نیروهای گارد ضد شورش مواجه شد و نیروهای نظامی و لباس شخصی ها تلاش کردند تا با باتوم و ارعاب خیابانها را از مردم معترض خالی کنند، که آنها حتی عابرین و رانندگان عادی را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.
منابع خبری از حضور مردم و حتی افراد مسن در تجمع امروز شیراز خبر داده و گفتند "امروز حضور افراد مسن در تظاهرات گسترده بود. افراد مسن هنگامی که مشاهده می کردند فردی بازداشت شده، دخالت می کردند و زمینه آزادی آن ها را فراهم می کردند. در نمونه ای یک زن مسن در یک ماشین ون را باز کرد و افراد بازداشت شده را به بیرون هدایت کرد."
هم چنین منابع خبری جرس گزارش دادند که خیابان مطهری رشت نیز امروز شاهد درگیری شدید مردم معترض با نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها در این شهر بود.
برخی از شاهدان عینی از رشت، شمار افراد شرکت کننده در این راهپیمایی را بیش از روز ۲۵ بهمن برآورد کرده‌اند.
این شاهدان هم چنین از شمار بالای بسیجی‌ها و نیروهای امنیتی و انتظامی در شهر خبر دادند که با تهدید و ارعاب سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند.
منابع خبری همچنین گزارش دادند که علاوه بر تجمع دانشجویان دانشگاه اصفهان، مردم آن شهر نیز تجمعی در میدان انقلاب صورت دادند که با حملات و حضور نیروهای ضد شورش همراه بود.
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، در پی فراخوان به اعتصاب سراسری در کردستان در روز یکم اسفند ماه، در برخی مناطق کرد نشین اعتصاباتی انجام گرفت.
بر اساس این گزارش، در بوکان و سقز اعتصابی گسترده شکل گرفته تا جایی که حدود هشتاد درصد مغازه های این دو شهر در روز یکشنبه به طور کامل تعطیل شدند و فضای شهرها نیز به شدت امنیتی گزارش شد.
هم چنین در حالیکه حضور نیروهای امنیتی در مهاباد چشمگیر بود، جمعی از جوانان در میدان استقلال مهاباد با برپایی تجمعی اقدام به سر دادن شعارهای ضدحکومتی نمودند.
گزارش منابع خبری حاکیست نیروهای نظامی برای بازگرداندن کنترل از دست رفته‌ی شهر مهاباد، به‌ سوی مردم گاز اشک آور شلیک کرده و گزارشها حاکی از آنست که‌ شماری از تظاهرکنندگان مجروح شده‌ و دهها تن نیز بازداشت شده‌اند. طبق گزارشهای رسیده‌ شمار مجروحین نیز بیش از چهار نفر بوده‌ است.
این موارد در حالی بود که خبرگزاری فارس و سایت «جوان آنلاین» در این زمینه شهرهای کشور را "کاملا آرام" توصیف کرده و نوشته بودند "با عدم اقبال مردم و بی توجهی آنان به سناریوی تکرار آشوب اسرائیلی در اول اسفند ماه، این سناریوی گروهک منافقین با شکست مواجه شد."