به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۳۰، ۱۳۸۹

 خبرنگاران آلمانی در ایران، آزاد شدند

سمت راست، مارکوس هِلویگ، سمت چپ ینس کـُخ در فرودگاه تهران
سایت هفته‌نامه "اشپیگل" بعد از ظهر شنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) به نقل از وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که دو خبرنگار آلمانی از زندان تبریز آزاد شده‌اند و مقام‌های کنسولی آلمان در تلاش برای انتقال آنها به تهران هستند. احتمال داده می‌شود که آنها تا آخرین ساعات روز شنبه به آلمان پرواز کنند. 
اندکی پیش از خبر "اشپیگل"، خبرگزاری دانشجویی ایران (ایسنا) از صدور رأی نهایی دو خبرنگار آلمانی خبر داد. به نوشته‌ی ایسنا، «شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تبریز با اعلام ختم رسیدگی به پرونده دو تبعه آلمانی، آنان را مستحق تخفیف در مجازات و برخورداری از رأفت اسلامی تشخیص داد و به استناد ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی، حبس تعزیری آنان را به پرداخت جزای نقدی تبدیل کرد.»
این دو تبعه‌ی آلمان بر اساس رأی صادره شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تبریز، به دلیل گفت‌وگو با خانواده‌ی سکینه‌ی محمدی آشتیانی، به اتهام "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور جمهوری اسلامی ایران" به بیست ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند. محمدی آشتیانی به اتهام ارتکاب قتل همسر و برقراری "روابط نامشروع" به سنگسار محکوم شده بود. این حکم با اعتراض‌های گسترده‌ی نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی اجرا نشد.
دو خبرنگار آلمانی نشریه‌ی "بیلد" (Bild) متهم شدند که بدون داشتن مجوز و با روادید گردشگری قصد مصاحبه با خانواده‌ی سکینه‌ی محمدی آشتیانی را داشته‌اند. آنها پائیز گذشته در تبریز دستگیر شدند.
بر اساس اعلام روابط عمومی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ۲۰ ماه محکومیت حبس خبرنگاران آلمانی، به پرداخت مبلغ پانصد میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شده است.