به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۸۹

مادر بهاره هدایت:

ما را حتی از دیدن چهره اش

پشت شیشه محروم کردند

دختر جوانم را حکم ۹ سال زندان داده اند، از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی محروم است و در زندان بیمار شده است. ما را حتی از دیدن چهره اش پشت شیشه هم محروم کردند. من، پدر و همسرش بارها درخواست مرخصی داده ایم اما هیچ جوابی به ما ندادند.

خبرگزاری هرانا - بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، طی هفته گذشته بار دیگر به دادگاه احضار شد.
وی همراه با مجید توکلی و مهدیه گلرو به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه منتقل شد. قاضی پرونده از این سه فعال دانشجویی خواسته بود پیام هایی که از سوی آنان در آستانه ۱۶ آذر امسال منتشر شد، تکذیب کنند تا پرونده جدیدی که برای آنها گشوده شده، بسته شود.
بهاره هدایت، از فعالان باسابقه دانشجویی، یکی از سنگین ترین احکام زندان را در میان فعالین دانشجویی و مدنی پس از وقایع انتخابات ۸۸ دریافت کرد. وی که برای پنجمین بار طی دو دوره عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد، در حال سپری کردن دوران محکومیت ۹ سال و نیم خود در بند قرنطینه متادون زندان اوین است.
مادر بهاره هدایت در گفتگویی با دانشجونیوز اعلام کرد که بهاره به روند برگزاری این دادگاه اعتراض و اظهار کرده است که بدون حضور وکیل هیچ حرفی در دادگاه نخواهد زد.
از مادر بهاره هدایت وضعیت جسمی بهاره را به دلیل ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا در زندان جویا شدیم. وی گفت علیرغم وضعیت نامناسب بهاره و دردهای مکرر به دلیل سنگ کیسه صفرا، به وی مرخصی جهت عمل جراحی که توصیه اکید پزشک مختصص در زندان بوده، داده نشده است. او همچنین تأکید کرد یک ماه و نیم از آخرین ملاقات کابینی بهاره می گذرد و خانواده وی علیرغم مراجعات و درخواست های مکرر از حق ملاقات فرزندشان محروم هستند.
لطفا در مورد وضعیت کنونی بهاره هدایت در بند متادون زندان اوین توضیح دهید. به چه دلیل وی را مجددا به دادگاه احضار کردند؟
- بهار بیشتر از یک سال است که در زندان به سر می برد. تا الان سه دادگاه برای او تشکیل شده است. از تماس تلفنی ماه هاست محروم و امکان ملاقات کابینی نیز سلب شده، بارها درخواست ملاقات حضوری داده ایم ولی هیچ پاسخی نگرفتیم. از آخرین باری که بهاره ملاقات حضوری داشت ۱۰ ماه می گذرد. بهاره روزی که در منزلش بازداشت شد، سالم بود و هیچ بیماری جسمی نداشت. ولی به دلیل وضعیت نامناسب زندان، تغذیه نامناسب و فشارهای روحی، بیمار هم شده و نیاز به جراحی دارد. اما اجازه آن را هم نمی دهند. الان هم پرونده ای جدید دوباره تشکیل داده اند و به دادگاه احضارش کرده اند. جالب این که قاضی که باید در رسیدگی به پرونده ها بی طرف باشد قبل از آغاز رسیدگی به پرونده تهدیدش کرده که اگر ادعای آن ها را تایید نکند برایش حکم سنگین دیگری می دهد.
دختر جوانم را حکم ۹ سال زندان داده اند، از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی محروم است و در زندان بیمار شده است. ما را حتی از دیدن چهره اش پشت شیشه هم محروم کردند. من، پدر و همسرش بارها درخواست مرخصی داده ایم اما هیچ جوابی به ما ندادند.
مدتی سکوت کردیم. با هیچ رسانه ای صحبت نکردیم به امید آنکه شاید به دخترم مرخصی بدهند. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که پرونده های جدیدی تشکیل و در نهایت هم به بند متادون همراه باقی زنان زندانی سیاسی منتقل شد.
از مادر بهاره پرسیدیم با توجه به این که بیش از یک سال از بازداشت بهاره می گذرد، او در زندان وقتش را چگونه می گذراند. وی در پاسخ گفت بهاره مدتی مسئول کتابخانه کوچک بند نسوان بود که نه تنها او را برکنار کردند بلکه با انتقال به بند متادون عملا زندانیان سیاسی زن از امکان کتابخانه و تلفن هم محروم شدند. قبلا کلاس قالی بافی در زندان می رفت که از آن هم محروم شد.
خانم هدایت در ادامه به دانشجونیوز گفت: "در حال حاضر نگرانی ام بیشتر به خاطر وضعیت جسمی بهاره است. او نیاز فوری به جراحی دارد و با توجه به اینکه ممنوع الملاقات شده کابوس هر شب ام این است که اتفاقی برایش بیفتد و ما بی خبر باشیم. گذشته از ظلمی که طی یک سال گذشته به بهاره و ما شد، شرایط جسمی او بحرانی است و مسئولان زندان نه تنها پاسخگو نیستند که هر بار درخواست مرخصی دادیم، جوابشان منفی بوده. دخترم فشارهای روحی بسیاری را تحمل کرده، چه کسی است که نداند پس از بازداشت برای چندمین بار وقتی با حکم ۹ سال و نیم زندان مواجه می شوی و پرونده های جدید هم برایت باز می کنند، چه قدر گذراندن روزها و تحمل سختی ها دشوار می شود. حال که حتی از شنیدن صدایش هم از پشت تلفن ماه هاست محروم شده ام. بهاره سنی ندارد و به تازگی ازدواج کرده. شرایط زندان سخت بود هر روز با افزایش محدودیت ها و فشارها عرصه را بیشتر بر او و باقی زندانی ها تنگ می کنند."
ایشان در ادامه گفت که برای گرفتن مرخصی بهاره و انجام معالجات پزشکی در حال پیگیری هستند و تأکید کرد: "هر اتفاقی برای بهاره در زندان بیفتد مسئول آن قاضی پرونده، بازجو و مسئولان زندان اوین هستند که حتی اجازه درمان هم به فرزندم ندادند."
لازم به ذکر است که از خانواده بهاره هدایت و مجید توکلی ومهدیه گلرو خواسته شده که برای تشکیل دادگاه پرونده جدید آنها به شعبه ۲۸ وکیل معرفی کنند.