به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۱، ۱۳۸۹

    هفدهمين روز اعتراض در مصر
عمر سليمان: نمي‌توانيم بحران كنوني را در درازمدت تحمل كنيم
سلیمان گفت: «كلمه «رفتن» كه تظاهركنندگان بر زبان مي‌آورند با اخلاق مصري‌ها كه به بزرگ و رئيس‌جمهوري خود احترام مي‌گذارند، منافات دارد. اين كلمه نه فقط توهين به رئيس‌جمهوري است بلكه توهين به ملت نيز به‌شمار مي‌رود.»
به گزارش ايلنا به نقل از الجزيره، سليمان در جمع سردبيران روزنامه‌هاي مصري گفت: «ما نمي‌توانيم اين وضعيت را تا مدتي طولاني تحمل كنيم و بايد بحران كنوني در نزديك‌ترين زمان ممكن پايان يابد.»
وي افزود: «حضور گسترده تظاهركنندگان در ميدان تحرير و وجود برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه به مصر توهين مي‌كنند و ارزش آن را پايين مي‌آورند باعث مي‌شود مردم از رفتن به سر كارهاي خود دچار ترديد شوند.»
سليمان در ادامه افزود: «حسني مبارك در نامزد نشدن خودش يا پسرش «جمال مبارك» در انتخابات رياست‌جمهوري آينده جدي است، همچنان كه در مصر مي‌ماند و آن را ترك نمي‌كند.»
سليمان ادامه داد كه علاوه بر آن وي در حال حاضر نقشه راه براي انتقال مسالمت‌آميز قدرت را مديريت مي‌كند، تا دوران رياستش به پايان برسد.
طبق اين گزارش، مبارك 30 سال است كه بر مصر حكومت مي‌كند و دارايي وي و خانواده‌اش بين 40 تا 70 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود.
وي در ادامه گفت: «كلمه «رفتن» كه تظاهركنندگان بر زبان مي‌آورند با اخلاق مصري‌ها كه به بزرگ و رئيس‌جمهوري خود احترام مي‌گذارند، منافات دارد. اين كلمه نه فقط توهين به رئيس‌جمهوري است بلكه توهين به ملت نيز به‌شمار مي‌رود.»
سليمان گفت كه مبارك يكي از قهرمانان جنگ اكتبر است و ما نمي‌توانيم تاريخ‌مان را فراموش كنم.
سليمان نسبت به عصيان مدني هشدار داد و گفت: «چنين دعوتي براي جامعه بسيار خطرناك و ما هرگز چنين چيزي را تحمل نمي‌كنيم.»
معاون اول سليمان در ادامه گفت: «ما نمي‌خواهيم با ابزارهاي پليس با جامعه مصري برخورد كنيم بلكه از راه گفت‌وگو مي‌خواهيم كار را پيش ببريم.»
در جريان درگيري تظاهركنندگان با پليس طي روزهاي نخست انقلاب مردم مصر بيش از 300 نفر كشته و پنج هزار نفر نيز زخمي شدند. همچنين طي روزهاي اخير تصاويري در اينترنت و شبكه‌‌ها ماهواره‌اي پخش شده است كه نشان مي‌دهد پليس و نيروهاي امنيتي با خودرو تظاهركنندگان را به‌طرز وحشيانه‌اي زير گرفته‌اند.
همچنين تصاويري از تيراندازي مسقيم با گلوله‌هاي واقعي به مردم و كشتن شهروندان بي‌گناه پخش شده است.
سليمان در ادامه گفت: «بسياري از مراكز پليس توسط تظاهركنندگان از بين رفته و اين باعث شده است كه از قدرتش كاسته شود، همچنين در اثر حمله به زندان‌ها هزاران زنداني فرار كرده‌اند.»
وي با رد سفر مبارك به آلمان گفت: «مبارك در سلامتي كامل به‌سر مي‌برد و رسانه‌هايي كه اين‌گونه اخبار را منتشر مي‌كنند به‌دنبال دخالت آشكار در امور داخلي مصر هستند.»