به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۹

همبستگی با پناهی در "برلیناله"

جشنواره بین المللی و معتبر سینمائی "برلیناله" در برلین آلمان تقریبا همزمان با جشنواره فجر در تهران جریان دارد. جالب این است که مراسم گشایش هردو این جشنواره ها به نوعی با ماجرای محکومیت فیلمساز برجسته ایرانی جعفر پناهی گره خورده است. در تهران، مسعود کیمیائی و پوران درخشنده دو فیلمساز سرشناس کشورمان در بزرگداشت خود، محترمانه و با احتیاط از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواستند که در حکمی که برای پناهی بریده اند ( شش سال حبس تعزیزی و بیست سال محرومیت از همه فعایتهای فرهنگی و اجتماعی) تجدید نظر کنند؛ اما دربرلین هرکس که در مورد پناهی سخن گفت، حکومت ایران را بخاطر سلب آزادی از مردم سرزنش کرد.
پناهی عضو هیئت داوران شصت و یکمین دوره "برلیناله" است. "دیتر کوسلیک" رئیس این جشنواره گفته است که در گفت و گو با پناهی به او پیشنهاد کرده اگر دولت ایران اجازه پرواز بدهد حتی حاضر است برای آوردنش به برلین یک هواپیمای اختصاصی به تهران بفرستد. "ایزابل روسلینی" بازیگر سرشناس ایتالیائی و رئیس هیئت داوران این دوره از "برلیناله" نیز با اشاره به اینکه آزادی اندیشه و بیان ابزار فیلمساز برای خلق یک فیلم است، می گوید: "با اینکه بعید است، ولی امیدوارم تا پایان جشنواره دولت ایران اجازه خروج به پناهی را بدهد. ما کسی را جایگزین او نخواهیم کرد و صندلی وی خالی خواهد ماند."
در مراسم گشایش جشنواره برلین، "برند نویمان" وزیر فرهنگ آلمان حمایت خود را از پناهی و همبستگی عمیق "برلیناله" را با این فیلمساز ایرانی اعلام کرد و ضمن انتقاد از سلب آزادی فیلمسازان در چین و بویژه ایران، محدود کردن آزادیهای یک فیلمساز را حمله به پایه های آزادی دانست. پس از آن در میان تشویق حضار که ستارگان سرشناس سینمای جهان در میان آنان دیده می شدند، صندلی خالی جعفر پناهی بر روی صحنه آورده شد و ایزبلا روسلینی، رئیس‌هیئت داوران و دیتر کاسلیک، رئیس‌برلیناله ضمن معرفی دیگر اعضای هئیت داوران به دلایل غیبت پناهی اشاره کردند.
ایرابل روسلینی در این قسمت نامه پناهی را خطاب به جشنواره سینمائی برلین قرائت کرد که در ویدئو زیرآمده است: