به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۰، ۱۳۹۱

بهترین کارنامه تاریخ المپیک ایران در لندن ثبت شد
هفدهم مرداد 1391 به روزي تاريخي در ورزش ايران تبديل شد. روزي كه ورزشكاران ايراني با كسب دو مدال طلا و دو مدال نقره كاري كردند كه ايران در المپيك 2012 لندن ركورد كسب طلا و تعداد مدال خود را در تاريخ المپيك بشكند. طلاهاي قاسم رضايي و بهداد سليمي و نقره‌هاي سجاد انوشيرواني و احسان حدادي موجب شد تا شمار مدال‌هاي ايران در المپيك لندن به عدد تحسين‌برانگيز هشت برسد.
مهم‌تر اينكه چهار مدال از هشت نشان، مدال‌هاي ارزشمند طلا هستند. شب تاريخي ايران با مدال كشتي شروع شد. تاريخ‌سازي فرنگي‌كاران ايراني در لندن ادامه پيدا كرد و ديشب «قاسم رضايي» ايران را به سومين مدال طلاي خود در رقابت‌هاي كشتي فرنگي المپيك 2012 رساند؛ نتيجه‌اي تاريخي و فوق تصور. اين كشتي‌گير 26 ساله آملي به لطف «بارانداز»هاي تماشايي‌اش به مدال طلاي وزن 96 كيلوگرم دست پيدا كرد. رضايي در فينال در دو «تايم» و با نتايج (2- صفر) و (يك – صفر) حريف روس خود «يونيور استرادا فالكن» را شكست داد و اقتدار ايران را در كشتي فرنگي به جهانيان نشان داد.

رضايي كه در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شده بود در رقابت‌هاي بعدي خود نيز از سد حريفاني از تركيه و ارمنستان گذشت تا به نيمه‌نهايي برسد. او در نيمه‌نهايي به مصاف استرادا از كوبا رفت و موفق شد با كسب پيروزي با نتايج (2 بر صفر) و (يك بر صفر) راهي فينال المپيك شود. پيش از رضايي، حميد سوريان و اميد نوروزي هم در كشتي فرنگي طلا گرفته بودند.

ايران ديشب مي‌توانست به يك مدال ديگر هم دست پيدا كند، اما داوري ناعادلانه در مسابقات كشتي فرنگي وزن 66 كيلوگرم، سعيد عبدولي را از رسيدن به مدال المپيك 2012 محروم كرد. قهرمان جهان در سال 2011 در اولين رقابت خود رقيبش از تركيه را شكست داد و در مسابقه دوم به مصاف حريفش از فرانسه رفت. داور اهل بلاروس با قضاوت بحث‌برانگيزش در دو «تايم» عبدولي را بازنده كرد تا اين فرنگي‌كار آماده ايراني به صورت ناعادلانه‌اي از گردونه رقابت‌ها حذف شود و با چشماني اشكبار سالن مسابقات را ترك كند. قضاوت عجيب داور با اعتراض شديد تماشاگران روبه‌رو شد و محمد عباسي وزير ورزش و جوانان ايران و محمد علي‌آبادي رييس كميته ملي المپيك ايران طي نامه‌اي مشترك به نتيجه مسابقه سعيد عبدولي برابر فرنگي‌كار فرانسوي اعتراض كردند.

محمد بنا، سرمربي تيم‌ملي كشتي فرنگي ايران در حضور خبرنگاران خارجي بارها اين جمله را تكرار كرد: «مگر اينها مي‌گذارند كشتي فرنگي ايران سه مدال طلا بگيرد؟!»

پس از مدال گرفتن رضايي، نوبت به «بهداد سليمي» و «سجاد انوشيرواني» رسيد كه دو مدال ديگر به جمع مدال‌هاي ايران اضافه كنند. در رقابت‌هاي فوق‌سنگين وزنه‌برداري همان‌طور كه انتظار مي‌رفت ايراني‌ها با درخشش خود دو مدال كسب كردند و بهداد و سجاد با تصاحب طلا و نقره بهترين عملكرد را ارايه دادند.

در حركات يك‌ضرب بهداد سليمي سه بار پشت وزنه رفت كه هر سه بار هم موفق عمل كرد و وزنه‌هاي 201، 205 و 208 را بالاي سر برد. البته ركورد بهداد سليمي در يك‌ضرب 214 كيلوگرم است، اما به دليل شرايط حساس مسابقه به سمت وزنه‌هاي سنگين‌تر از 208 كيلوگرم نرفت. سجاد انوشيرواني ديگر نماينده ايران در اين وزن ابتدا وزنه 198 كيلوگرم را بالاي سر برد. او پس از اينكه در حركت دومش وزنه 204 كيلوگرم را انداخت، در مرتبه سوم در مهار اين وزنه موفق عمل كرد.

«روسلان آبلگوف» وزنه‌بردار روس با بالاي سر بردن وزنه 208 كيلوگرمي نشان داد كه حريف سرسختي براي نمايندگان ايراني است، البته عملكرد بهتر ايراني‌ها در دوضرب وزنه‌بردار روس را به پله سوم فرستاد. در دو ضرب سجاد پس از مهار 237 كيلوگرم، وزنه 245 كيلويي را هم بالاي سر برد و اين وزنه‌بردار 28 ساله اردبيلي با مجموع 449 كيلوگرم به مدال نقره المپيك دست يافت. مدال طلا هم به راحتي به بهداد سليمي رسيد. اين قهرمان 22 ساله قائمشهري با يك حركت، قهرماني خود را مسجل كرد.

او وزنه 247 كيلوگرم را بالاي سر برد تا با مجموع 455 كيلوگرم قهرمان المپيك شود. به اين ترتيب يك‌بار ديگر عنوان قوي‌ترين مرد المپيك به ايران رسيد. پيش از اين ايران در رقابت‌هاي وزنه‌برداري به يك مدال نقره توسط نواب نصيرشلال و يك برنز توسط كيانوش رستمي دست پيدا كرده بود و با توجه به مدال‌هاي ديشب وزنه‌برداري ايران با يك طلا، دو نقره و يك برنز به كار خود در لندن پايان داد كه نتيجه درخشاني است. ديشب ايران صاحب يك مدال تاريخي ديگر هم شد. احسان حدادي، نماينده ايران در پرتاب ديسك، كاري تاريخي انجام داد و ايران را براي اولين بار در رشته دووميداني صاحب مدال كرد.

قهرمان آسيا در پرتاب اول خود ديسك را به اندازه 68 متر و 18 سانتي‌متر پرتاب كرد و با همين پرتاب باورنكردني خود به مدال نقره المپيك رسيد. هارتينگ آلماني با 9 سانتي‌متر بيشتر قهرمان شد. ايران در 29 دوره گذشته تنها در رشته‌هاي كشتي، وزنه‌برداري و تكواندو مدال گرفته بود كه حدادي اين طلسم را شكست و يكي از شيرين‌ترين مدال‌هاي تاريخ ايران را كسب كرد. به اين ترتيب ايران در پايان روز يازدهم المپيك صاحب چهار طلا توسط حميد سوريان، اميد نوروزي، بهداد سليمي و قاسم رضايي، سه نقره توسط احسان حدادي، سجاد انوشيرواني و نواب نصيرشلال و يك برنز توسط كيانوش رحمتي شده است.