به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۳، ۱۳۹۱

دلار به مرز دوهزار و بیست تومان رسید


قیمت انواع ارز در بازار دوباره افزایش پیدا کرده و بانک مرکزی ایران می گوید این افزایش قیمت ها مقطعی است.
در پی محدودیت های تازه ای که بانک مرکزی ایران برای ارز مسافرتی در نظر گرفته، قیمت دلار در آخرین روز هفته در بازار تهران یک بار دیگر به بالای دو هزار تومان رسیده است.
خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که قیمت هر دلار در بازار آزاد که روز گذشته در مرز ۱۹۹۰ تومان بود به مرز دو هزار و بیست تومان رسیده است.
قیمت بقیه ارزهای عمده نیز در آخرین روز هفته در ایران افزایش پیدا کرده و هر یورو، پول واحد اروپایی، دو هزار و ۴۷۶ تومان و هر پوند بریتانیا سه هزار و ۱۶۰ تومان در بازار معامله شده است.
در نتیجه تحریم های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی، ایران با دشواری در فروش نفت و ارتباط بانکی با خارج از کشور مواجه شده است.
به گفته کارشناسان، در حالی که اقتصاد ایران طی دهه‌های اخیر به شدت به عواید نفتی وابسته شده، تحریم های فعلی نه تنها بر صادرات نفتی تاثیر گذاشته، بلکه دریافت ارز حاصل از صادرات را مختل کرده و هزینه واردات را نیز به شدت افزایش داده است.
به نظر می رسد که بانک مرکزی برای صرفه جویی در ارز خارجی، عرضه ارز مسافرتی را جز برای زائران اماکن مذهبی عراق متوقف کرده است.
با حذف ارز مسافرتی، از این پس تنها این گروه از مسافران از ارز مسافرتی برخوردار خواهند بود و سایر مسافران خارج از کشور باید برای تامین نیاز خود به ارز خارجی به بازار آزاد مراجعه و ارز را به نرخ آزاد تهیه کنند.
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران به خبرگزاری فارس گفته که "حجم ارز مسافرتی مورد نیاز کشور در سال حدود ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است، و با اختصاص ارز مسافرتی تنها به عتبات عالیات، ۵ میلیارد دلار در مصارف ارزی صرفه‌جویی می‌شود."
"حجم ارز مسافرتی مورد نیاز کشور در سال حدود ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است، و با اختصاص ارز مسافرتی تنها به عتبات عالیات، ۵ میلیارد دلار در مصارف ارزی صرفه‌جویی می‌شود."
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران
به گفته آقای بهمنی با حذف مسافران از دایره دریافت کنندگان ارز دولتی، "مصرف ارز مسافرتی به حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیارد و ۱۰۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت."
به نظر می رسد که محدودیت های بانک مرکزی باعث شده تا تقاضا در بازار آزاد برای ارز بیشتر شود و قیمت ها افزایش پیدا کند.
علاوه بر این برای کنترل بازار، دولت اعلام کرده که ارز دولتی را به کالاهای اساسی و استراتژیک با قیمت ۱۲۲۶ تومان اختصاص می دهد که حدود ۸۰۰ تومان با قیمت بازار آزاد اختلاف دارد.
افزایش قیمت کالاها در داخل باعث شده که دولت تمام توان خود را برای کنترل قیمت ها در بازار داخلی به کار گیرد و سعی کند با ارز دولتی کالاهای مورد نیاز را به قیمت پائین تر تامین کند.
آقای بهمنی می گوید که "با حذف این میزان عرضه ارز مسافرتی از کل ارز اختصاص یافته دولتی، بر میزان ارزی که به واردات مواد اولیه، کالاهای ضروری و کالاهای واسطه ای مورد نیاز تولید، افزوده خواهد شد."
رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرده که "خود را به مصرف کالاهای تولید داخل و پرهیز از خریداری کالاهای تجملی خارجی مقید کنند."
دولت ایران می کوشد تا برای گذر از تحریم های بین المللی، شهروندان را به خرید کالاهای داخلی تشویق کند بلکه از این طریق هم مشکلات تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری را برطرف کند و هم بازار صنایع داخلی را گرم کند که با مشکل فروش مواجهند.
باوجود تلاش های بانک مرکزی ایران برای مدیریت بازار ارز، افزایش قیمت ها در بازار ارز حاکی از آن است که تصمیمات بانک مرکزی تاثیر منفی بر بازار گذاشته و قیمت انواع ارز افزایش پیدا کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی نیز با اذعان به تاثیر تصمیمات این بانک در بازار آزاد می گوید که "اطمینان دارم که نوسانات ناشی از تغییرات شیوه تخصیص ارز، مقطعی و عمدتا روانی است و به همین خاطر نیز گذرا و ناپایدار خواهد بود."
با تشدید تحریم های تجاری و مالی علیه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، در ماههای اخیر ارزش برابری ریال در مقابل ارزهای خارجی در بازار آزاد به شدت کاهش و نرخ تورم داخلی شدیدا افزایش یافته است اما مقامات دولتی همواره از اقدامات خود در تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی ایران سخن گفته اند.
منبع: بی بی سی فارسی