به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۹۱

امامان و ماکیان

بازار مرغ این روزها، رفته‌رفته از حالت عادی خارج شده و چه بسا برای بسیاری از مصرف‌ کنندگان، تولیدکنندگان و حتی دولت تبدیل به یک چالش و بحران شده است.
آنچه غیرعادی بودن مسئله را موجب می‌شود، افزایش صد در صدی قیمت مرغ در کمتر از یک سال و تداوم روند نابسامان آن در هفته‌های اخیراست.
در این میان اظهارات برخی امامان جمعه و روحانیان جالب بود که مردم را به نخوردن مرغ و جایگزینی آن با خوردنی‌های دیگر تشویق کردند.
از جمله احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، روز جمعه ۶ مرداد توصیه کرد اگر مرغ در دسترس نیست مردم می‌توانند آن را با مواد پروتئینی دیگری همچون "اشكنه پياز داغ" جایگزین کنند.

پیش از این نیز مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید ایران نیز روز شنبه ۳۱ تیر در سلسله مباحث تفسیری خود در ماه رمضان گفته بود: «من بدون اینکه تحریم کنم، تصمیم گرفتم مرغ نخورم. مردم به خرید مرغ اصرار نکنند، اطبا گفتند مواد گوشتی مناسب نیست.»
همچنین احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، چند هفته پیش با اشاره به "گرانی‌های بی‌سابقه" خطاب به مردم گفته بود: «گرانی‌های فزاینده مایه درد و رنج ماست، اما اگر شما آخ بگویید، دنیای استکبار خواهد گفت به اهداف خود رسیده،‌ از این رو شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید.»
امام جمعه اردبیل هم گرانی مرغ را استراتژی دشمن دانسته و گفته است: "استراتژی کنجاله شکست خورده است. این ‌‌نهایت ذلت و خواری برای آمریکا به عنوان مدعی فرماندهی دنیا است که با استیصال کامل خود را به این طرف و آن طرف می‌زند تا مبادا کشوری به ایران کنجاله بدهد تا ایران در بحران مرغ به زعم آن‌ها به فشار و تهدید بیفتد".
امام جمعه خلخال هم در واکنش به افزایش قیمت مرغ در ایران گفته است که "استکبار دچار نوعی تفکر روانی و بسیار خطرناک شده است که سعی می‌کند دیوانه‌وار قدرت خود را به کار گیرد تا از منفذ تحریم ملت ایران را روز به روز در فشار و کمبود اقتصادی قرار دهد".
امام جمعه قم نیز تحریم‌ها را برنامه دشمن برای شکاف انداختن میان مردم و دولت دانسته و گفته است: "نه اینکه مسوولان از مشکلات خبر نداشته باشند، اما مساله این است که الان در موقعیت حساسی قرار گرفته‌ایم و در دقیقه نود هستیم. هر کدام از ما در منزل، خیابان، کارخانه و محل کار باید به منزله یک سرباز و مدافع نظام و انقلاب باشیم و جلوی نفوذ فکر، اندیشه و اراده دشمن را بگیریم."

تنها خطیبان نماز جمعه در سراسر کشور نیستند که به صورت هماهنگ افزایش قیمت مرغ را به دشمنان انقلاب نسبت داده و آن را جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. چرا که پیش از این، فرماندهان نظامی سپاه نیز، افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران را برنامه دشمن برای ایجاد ناامنی و اعتراض‌های خیابانی دانسته و از دولت خواسته بودند که تدابیری برای جلوگیری از بروز نارضایتی‌های عمومی در نظر بگیرد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در تهران راجع به آسیب‌های اجتماعی با انتقاد از نشان دادن خوردن مرغ در فیلم‌ها گفت:
«در فیلم‌ها خوردن مرغ را نشان می‌دهند. شاید فردی نتواند مرغ بخرد. برخی افراد با دیدن این فاصله طبقاتی می‌گویند که خودمان چاقو به دست می‌گیریم و حقمان را از این پولدارها خواهیم گرفت.»

سؤال این است که چرا باوجود حضور جدی دستگاه‌های اجرایی و توسل آنها به انواع ابزارها از تشویقی گرفته تا تنبیهی، بازار مرغ به ثبات نرسیده و همچنان روند افزایشی قیمت آن ادامه دارد؟
توقف فعالیت بسیاری از پرورش‌دهندگان مرغ از یک سو و بالارفتن هزینه تولید ازجمله خوراک که در سال‌های اخیر ایران به واردکننده نهاده‌های آن تبدیل شده و همچنین افزایش قیمت برق که در یک سال اخیر در نتیجه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فشار زیاد را به تولیدکنندگان وارد کرد، از سوی دیگر موجب برهم خوردن بازار مرغ شده است.
شاید اگر طرح خودکفایی گندم به‌گونه‌ای مدیریت می‌شد که به بهای خودکفایی گندم از تولید سایر فراورده‌های کشاورزی مورد نیاز بخش دامی کشور همچون جو و سویا کاسته نمی‌شد به‌گونه‌ای که ایران در این زمینه وابسته به واردات نهاده‌های دامی نمی‌گردید، معضل کنونی دامداری‌ها و مرغداری‌ها و به تبع آن گوشت، شیر و مرغ به‌وجود نمی‌آمد.

خطیبان جمعه در شرایطی همزمان با یکدیگر مردم را به تحمل شرایط سخت و ریاضت اقتصادی فرا خوانده‌اند که یافته‌های آماری نشان می‌دهد، سفره ایرانیان در سال‌های گذشته کوچک‌تر از پیش شده است. بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان، سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران ۳۹ گرم در روز است که ۱۱ گرم از نیاز روزانه بدن به آن کمتر است. همچنین میانگین مصرف گوشت مرغ در جهان ۴۹ گرم اعلام شده است.

در این شرایط درخواست برخی ائمه جمعه و مسئولان از مردم برای تحریم مرغ و هوس نکردن آن با این سوال همراه می شود که اگر مرغ نخوریم، چه بخوریم؟
پنیر و کره با رسیدن به قیمتهای در حد کیلویی هفت هزار تومان دیگر قابل دسترسی نیست و نخود و لوبیا  و پیاز هم با قیمتهای جدید کمتر سر از سفره های قشر محروم جامعه در می آورند.
اما مشکل ادارهً مملکت بزرگ‌تر و پیش رفته‌تر از آن است که با بستن دهان رسانه‌ها دردی دوا شود.
حکایت «مرغ» در متن فقر رو به گسترش جامعهً ایرانی نمونه خوبی از بی‌درمانی درد دولت است، گرچه نباید علت اصلی، یعنی تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر شرایط کنونی اقتصاد ایران را نادیده گرفت.
از قدیم گفته اند که اگر مرغ نایاب شد، دیدن ماکیان در خواب ، زیادت نعمت باشد.
پ. آشنا
منبع: ایران گلوبال