به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۳، ۱۳۹۱

چرا خارجي‌ها «اوباما» را بيشتر دوست دارند؟
فريد زكريا/ترجمه: مريم مرادخاني
با ديدن نام «ميت رامني» و كمپين انتخاباتي‌اش، همه به ياد انتقادهاي تند و تيزي مي‌افتند كه او وقت و بي‌وقت به «باراك اوباما» و شيوه مديريتش روا داشته است. اما به طور قطع، سه‌شنبه گذشته، روز مناسبي براي انتقاد نبود. درست زماني كه رامني در سخنراني خود، در گردهمايي سالانه كهنه سربازان جنگ، اوباما را به ضعف در مديريت، خيانت و دروغگويي متهم مي‌كرد، شبكه «ان‌بي‌سي» و روزنامه «وال‌استريت» نتايج نظرسنجي جديدي را منتشر كردند كه براساس آن، در حوزه سياست خارجي، اوباما در مقايسه با رامني از محبوبيت بيشتري ميان مردم برخوردار بود.
انتقاد اصلي رامني از اوباما اين است كه به باور او سياست‌هاي اوباما باعث عصبانيت متحدان آمريكا و جسارت بخشيدن به دشمنان است. هرچند نظرسنجي اخير، خلاف اين امر را ثبت مي‌كند. در ماه ژوئن گذشته، مركز مطالعات «پيو» نتايج نظرسنجي سالانه خود را با موضوع ميزان اعتماد مردم نسبت به اوباما منتشر كرد. نتيجه اين نظرسنجي كه از ميان چندين كشور جهان به عمل آمده، تا حد قابل‌توجهي مثبت اعلام شده است. به عنوان مثال در بريتانيا كه اتفاقا اولين توقفگاه رامني در سفرهاي خارج از كشورش نيز است، اوباما توانسته اعتماد ۸۰‌درصد مردم اين كشور را جلب كند، در حالي‌كه در همين كشور و در دوران رياست‌جمهوري جورج بوش، تنها ۱۶‌درصد مردم به رييس‌جمهوري وقت آمريكا اعتماد داشتند. به طور كلي، در تمام كشورهاي مورد مطالعه، ميزان محبوبيت رييس‌جمهوري آمريكا ميان مردم، در مقايسه با سال ۲۰۰۸، به طرز چشمگيري افزايش يافته است. هرچند محبوبيت اوباما، در قياس با نخستين سال رياست‌جمهوري‌اش، به علت عدم تامين خواسته‌هاي مردم، با كاهشي محسوس مواجه شده است.
رامني براي اثبات ادعاي خود به تفصيل به مساله نه‌چندان بحث‌انگيز لهستان و جمهوري چك و مخالفت مردم اين دو كشور با راه‌اندازي سپر دفاع موشكي آمريكا مي‌پردازد. احتمالا به همين علت است كه او تصميم دارد در آينده‌اي نزديك به لهستان سفر كند. هدف او از سفر، سرمايه‌گذاري روي افكار عمومي جامعه‌اي است كه محبوبيت اوباما ميان اعضايش، هر روز بيش از روز قبل به سردي مي‌گرايد. روز بيست‌وسوم ژوئن، جورج ويگل، تحليلگر محافظه‌كار «نشنال ري‌ويو»، ضمن اشاره به نگراني مردم لهستان از پيروزي مجدد اوباما در انتخابات ۲۰۱۲، ريشه هراس آنان را در سياست‌هاي كاملا ضدلهستاني او جست‌وجو مي‌كند.
نظرسنجي پيو اما، به ارقام استناد مي‌كند. بنا بر نتايج برگرفته از آراي مردم لهستان، اوباما با نسبت پنج به سه سزاوار پيروزي در انتخابات آمريكاست. در جمهوري چك، اين نسبت حتي از شش به يك نيز بيشتر است.
بر اساس مطالعات اخير، ميان اعضاي جوامعي كه اوباما را مورداعتماد نمي‌دانند، در رابطه با آمريكا، همواره نوعي نگاه آميخته با شك و سوءظن وجود دارد. روسيه، چين و برخي از كشورهاي جهان عرب از اين دسته‌اند. مي‌توان اين‌گونه تلقي كرد كه اوباما در تامين خواسته‌هاي اين كشورها ناتوان بوده است و اين دقيقا همان چيزي است كه رامني در سخنراني اخير خود بر آن تاكيد كرده است؛ جلب رضايت و حمايت متحدان و برانگيختن نارضايتي مخالفان.
اما بد نيست نگاهي به علل عدم محبوبيت اوباما در برخي كشورهاي عرب داشته باشيم. براساس اين مطالعات، مردم جهان عرب در بيان علل نارضايتي خود از عملكرد اوباما به دو نكته اصلي اشاره مي‌كنند؛ نخست اينكه او در برخورد با مساله اسراييل، موضعي كاملا ناعادلانه اتخاذ كرده است و از سوي ديگر آنكه نظاميان تحت فرمان او بارها به بهانه مبارزه با تروريسم در پاكستان و افغانستان دستور حمله هواپيماهاي بدون سرنشين را به خاك اين دو كشور صادر كرده‌اند. به بيان ساده‌تر، علت كاهش جهاني محبوبيت اوباما از ديد افكار عمومي، جنگ‌طلبي او و حمايت بي‌چون و چرايش از اسراييل عنوان شده است.
رامني همواره تلاش كرده است به شيوه دوران جنگ سرد به دموكرات‌ها حمله كند كه جهان جاي امني نيست، دشمنان در حال قدرت گرفتن‌اند و اوباما ناتوان است. اما به نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها اين‌طور فكر نمي‌كنند و به نظر خود من هم، جهان آن‌گونه كه رامني آن را توصيف مي‌كند، ناامن نيست.
رامني مرد زيركي است و به صورتي كاملا حرفه‌اي عمل مي‌كند. اما حتي محافظه‌كاران نيز به كم‌تجربگي او در حوزه سياست خارجي اقرار كرده‌اند. ميان اعضاي كمپين او، خبري از چهره‌هاي بانفوذ سياست‌گذاري خارجي حزب جمهوري‌خواه، همچون رابرت زوليك، ريچارد آرميتيج، ريچارد هاس و استفان هادلي نيست. در نتيجه، به نظر مي‌رسد كه او مايل به آغاز جنگ تجاري با چين بوده و درباره خروج كامل نظاميان از افغانستان، هنوز تصميم قاطعي اتخاذ نكرده باشد.
حل مشكلي كه رامني امروز با آن مواجه است، چندان ساده نيست چراكه رقيب او نخستين دموكراتي است كه سياست خارجي‌اش طي ۵۰ سال اخير، از نگاه بسياري، موفق‌ترين سياست خارجي آمريكا قلمداد شده است. اگر رامني براي حل اين مساله چاره‌اي نينديشد، شكاف ميان او و مردم قطعا عميق‌تر خواهد شد.
منبع: تايم