به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۳، ۱۴۰۲

هشدار سازمان ملل متحد نسبت به اعدام قریب الوقوع احمدرضا جلالی

 

سازمان ملل متحد روز شنبه ۲ دی هشدار داد که احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، پس از تایید حکم حمید نوری در دادگاهی در سوئد، با خطر اعدام مواجه است.


ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با انتشار مطلبی در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفت: «خبر ناراحت‌کننده این است که دکتر احمدرضا جلالی ممکن است برخلاف موازین دادرسی عادلانه و به رغم قصور در برگزاری محاکمه منصفانه به زودی به اتهام محاربه با خدا اعدام شود. ایران باید اعدام او را متوقف کند. تمام احکام اعدام در ایران باید فورا متوقف شوند.»



عفو بین‌الملل نیز روز جمعه ۱ دی هشدار داده بود که جلالی به‌ویژه «در خطر اعدام قریب‌الوقوع تلافی‌جویانه» قرار دارد، زیرا دادگاه این هفته حکم حبس ابد نوری را برای جنایاتی که در جریان پاکسازی مخالفان در سال ۱۳۶۷ مرتکب شده بود، تایید کرد.


احمدرضا جلالی، شهروند سوئدی ایرانی‌تبار و پزشک و استاد دانشگاه، اردیبهشت‌ سال ۹۵ وقتی برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. دادستان تهران در ۲ آبان ۱۳۹۶ از خبر حکم اعدام او خبر داد.


ند پرایس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به حکم اعدام احمدرضا جلالی گفت که واشنگتن در تلاش است تا در تماس با متحدانش، به راه‌حلی جامع درباره مساله بازداشت شهروندان کشورهای دیگر در ایران دست پیدا کند.


پرایس در آن زمان گفته بود که آمریکا پرونده احمدرضا جلالی را به دقت دنبال می‌کند و نام او در گزارش بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران که توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه می‌شود، آمده است.


ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی جمهوری اسلامی را به بازداشت ناعادلانه شهروندان خارجی به قصد امتیازگیری سیاسی متهم می‌کنند.


دایانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، در واکنش به تحولات نگران‌کننده‌ای که نشان می‌دهد احمدرضا جلالی در معرض خطر جدی اعدام قرار دارد، به افزایش شدید اعدام‌ها در ایران از آبان سال جاری اشاره کرد و گفت شواهد نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی قصد دارند به تلافی برآورده نشدن خواسته‌های‌شان و با هدف انحراف مسیر عدالت در سوئد، حکم اعدام احمدرضا جلالی را اجرا کنند.


عفو بین‌الملل می گوید «بازی ظالمانه» با جان احمدرضا جلالی درست پس از محکومیت و حبس ابد حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر سوئد، به نگرانی‌ها در مورد گروگان گرفتن او به منظور وادار کردن سوئد به مبادله زندانیان دامن زده است.


در بیانیه عفو بین‌الملل به افزایش نگران‌کننده آمار اعدام در ایران و این که تنها در آبان ماه سال جاری دست‌کم ۱۱۵ نفر اعدام شده‌اند نیز اشاره شده است.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر به وقت شرق آمریکا (بامداد ۲۹ آذر به وقت ایران)، با اکثریت آرا، قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض گسترده حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی که پیش از این در کمیته سوم تصویب شده بود را تصویب کرد.


پیش از این و در دوم آبان سال جاری جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشی را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی و کمیته سوم این سازمان ارائه داده و گفته بود که این گزارش، «واقعیت تلخ» وضعیت حقوق بشر در ایران را به تصویر می‌کشد.


جلالی تنها سوئدی نیست که در ایران زندانی است.


یوهان فلودروس سوئدی و دیپلمات ۳۳ ساله اتحادیه اروپا در بهار سال گذشته در حالی که دادگاه بدوی نوری در استکهلم در جریان بود در ایران بازداشت شد و اکنون بیش از ۶۰۰ روز است که در زندان به سر می‌برد.


قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۹ آذر از تشکیل سومین جلسه دادگاه فلودروس به اتهام «فساد فی‌الارض» خبر داد.

صدای آمریکا