به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۶، ۱۴۰۲

سه گروگان‌ کشته شده اسرائیلی پرچم سفید در دست داشتند

  

یک مقام نظامی اسرائیل روز شنبه ۲۵ آذر، گفت که سه گروگان اسرائیلی به اشتباه کشته‌شده از سوی ارتش این کشور در شمال غزه، پرچم سفید در دست داشته‌اند.

به گفته او، یک سرباز اسرائیلی گروگان‌ها را ده‌ها متر دورتر از نیروهای اسرائیلی در منطقه شجاعیه در غزه دیده بود. شبه‌نظامیان حماس با لباس غیرنظامیان در این منطقه فعالیت می‌کنند و از تاکتیک‌هایی برای فریب نیروهای اسرائیلی بهره می‌گیرند.

این مقام نظامی اسرائیلی افزود: گروگان‌ها برهنه بودند و یک پارچه سفید بر روی یک تکه چوب حمل می‌کردند. سربازان اسرائیلی با دیدن این صحنه احساس خطر کردند و بلافاصله به سوی آنها آتش گشودند که در نتیجه، دو تن بلافاصله جان باختند.

نفر سوم که زخمی شده بود، به ساختمان مجاور فرار می‌کند و از آنجا به زبان عبری کمک می‌خواهد.

بر اساس این گزارش، فرمانده گردان اسرائیلی بلافاصله پس از شنیدن فریادهای او دستور آتش‌بس می‌دهد اما در همین زمان، به سوی گروگان سومی نیز تیراندازی می‌شود و او نیز جان خود را از دست می‌دهد.

به گفته این مقام اسرائیلی، این اقدام بر خلاف قوانین تعامل ارتش بوده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز جمعه ۲۴ آذر از کشته‌شدن اشتباهی سه گروگان اسرائیلی در شمال غزه از سوی سربازان این کشور خبر داده بود.

یوتام هایم، آلون شامریز، و سامر الطالالکا هویت این سه گروگان جان‌باخته اسرائیلی اعلام شده است.

روز شنبه، حدود ۳۰۰ تن در مراسم تشییع جنازه الطالالکا در شهر حوره در جنوب اسرائیل شرکت کردند.

یکی از خویشاوندانش در این مراسم گفت امید زیادی به بازگشت او داشتند اما در این شرایط، انگشت اتهام به سوی کسی نشانه نمی‌گیرند و تنها به فکر بازگرداندن بقیه گروگان‌های ربوده‌شده توسط حماس هستند.

هنوز بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائیلی در اسارت حماس در غزه هستند و به رغم درخواست‌های مکرر اسرائیل برای دسترسی صلیب سرخ به آنها، ارتباطی با این افراد برقرار نشده است.

بیش از ۱۰۰ زن، بچه، نوجوان، و همچنین تبعه خارجی نیز در نتیجه توافق میان اسرائیل و حماس در اواخر ماه نوامبر آزاد شدند. مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که برخی از گروگان‌ها نیز جان خود را از دست داده‌اند.

پس از حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و ربوده‌شدن حدود ۲۴۰ تن دیگر شد، این کشور علیه حماس وارد جنگ شد و در همین چارچوب تهاجم زمینی به غزه را با هدف نابودی این گروه شبه‌نظامی آغاز کرد.

جمعه شب، انتشار خبر کشته‌شدن اشتباهی سه گروگان اسرائیلی از سوی ارتش این کشور موجب برپایی تظاهراتی مقابل ساختمان وزارت دفاع در تل‌آویو شد.

پدر یکی از گروگان‌ها گفت: هر روز که سپری می‌شود، خانواده گروگان‌های باقی‌مانده نگران هستند که مبادا اخبار بد درباره عزیزان خود دریافت کنند.

به گفته او، دولت اسرائیل باید با کنترل احساسات خود بقیه گروگان‌ها را بازگرداند.


صدای آمریکا