به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۹

      مهدی کروبی:
رفتار دیکتاتور در مصر معمولی تر از رفتار کسانی بود
که کهریزک را به وجود آوردند
سحام‌نیوز: درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور برای راه‌ پیمایی در روز ۲۵بهمن‌ ، به منظور«حمایت از حرکت ضد استبدادی مردم منطقه» با واکنش شدیدحامیان دولت، بازداشت تقی رحمانی مشاورمهدی کروبی، تنگ تر شدن حلقه نزدیکان وی و همچنین حصر خانگی آقای کروبی منجر شده است.
ماموران امنیتی صبح روز پنج شنبه در برابر ساختمان منزل مسکونی مهدی کروبی حضور پیدا کرده و به فرزند کروبی اعلام کردند که حق ورود به منزل پدری خود را تا 25 بهمن
ندارد. ماموران امنیتی همچنین اعلام کردند که بهاستثنای فاطمه کروبی – همسر مهدی کروبی – هیچ کدام از فرزندان و بستگان مهدی کروبی حق دیدار و ورود به خانه وی را ندارند.
از سوی دیگر، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه، مجلس و رسانه های حامی دولت ضمن مخالفت با در خواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور برای راه ‌پیمایی در روز بیست و پنجم هشدار داده اند که مردمپاسخ آنها را خواهند داد. این درحالی است که شیخ مهدی کروبی یکی از رهبران مخالف دولت در ایران طی یک گفتگوی کوتاه به جرس گفته است:
چرا از حضور ما در ميان مردم ترس دارند؟ جنبش در ميان مردم زندههست. رسانه ها و کسانی كه ادعا می کنند جنبش سبز دچار حيات جمادي شده است، پس چرا از اين جنبش واهمه دارند؟ ‌
در حالی که هنوز مقامات وزارت کشور هیچ‌گونه پاسخی به این درخواست نداده اند حامیان جنبش سبز این درخواست را به عنوان فراخوانی برای حضور در راهپیماییِ روز ۲۵ بهمن تلقی کرده و خود را برای حضور در راهپیماییآماده می کنند. آقای کروبی نیز به تازگی در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفته است: راهپیمایی تدارک دیده شده آزمون بزرگی است پیش روی دولت و همچنین مخالفان آن .
غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه، درخواست رهبران مخالف برای دریافت مجوز راهپیمایی در حمایت از جنبش اعتراضی در منطقه را یک «اقدام سیاسی» خواند و گفت: مردم ایران هوشیار هستند واگر لازم باشد، پاسخ آن را می دهند”.
رئیس كمیسیون اصل ٩۰ مجلس نیز با ادعای اینكه «فتنه گران قصد دارند كه جریان فتنه را احیا كنند»، مدعی شد “ملت به آنها اجازه چنین كاری نداده و به مقابله با جریان‌های انحرافی انقلاب خواهد پرداخت.”
جرس گفتگویی با آقای کروبی، یکی از رهبرانی که درخواست مجوز برای برگزاری این راهپیمایی را امضا کرده بود انجام داده است که اگر چه این گفتگو به دنبال اتفاقات رخ داده شده در دو روز گذشته نیمه تمام ماندهاست.
اما متن این مصاحبه ی کوتاه در پی می آید:
چرا از حضور ما در میان مردم می ترسند؟
جنبشی که سال گذشته با عنوان جنبش سبز شکل گرفت، پس از چندی از شور و شتاب اولیه آن کاسته شد. برخی از حامیان جنبش دچار یاس و دلمردگی شدند. حکومت هم به رغم اینکه مدام دم از پایان «فتنه» می زند ولی در عملپس از درخواست مجوز برای راهپیمایی ۲۵ بهمن ظاهرا نگران حضور دوباره مردم است و اخیرا هم آقای محسنی اژه ای در مورد این درخواست، موضع گیری کرده اند و آن را یک اقدام سیاسی خوانده اند.
آقای کروبی اقدامات و برخوردهای تند علیه حامیان جنبش را نشانه هراس از حیات جنبش سبز می داند و خطاب به حاکمیت می گوید: بروید در يك مكاني كه عده اي جمع شده باشند مانند مسجد و سينما و پارك و … ببينيد مردم چهمي گويند. جنبش با تمام فجايعي كه در برخورد با آن رخ داد مردم رابه يك تحفظ كشانده است. وقتي تا رده هاي پايين از كار بركنار ميشوند طبيعي است مردم سرخورده شوند و در لاك خود فرو روند. اما فكر اين مردمعوض نشده است. فكري كه با نفرت و كينه همراه شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه ادعای آقایان مبنی بر اینکه مردم سران فتنه را با رفتارشان زنداني و منزوي كرده بيشتر شبیه یک مطلب فكاهي است، افزود: اگر اينگونه بود حكومت اينگونه سعي در محدود كردن ما نداشت. آقايانكه ادعا دارند مردم به ما پشت كرده اند، چرا از دادن يك مجوز براي ديدار با مردم و راهپيمايي ترس دارند؟ چرا از حضور ما در ميان مردم ترس دارند؟
رییس سابق مجلس سوم و ششم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جنبش در ميان مردم جریان دارد و زنده است، یاد آور شد: رسانه ها و کسانی كه ادعا می کنند جنبش سبز دچار حيات جمادي شده است، پس چرا از اين جنبش واهمهدارند؟
وی همچنین خطاب به مسولانی که با هر گونه تجمع مردم، دانشجویان، زنان و اصلاح طلبان برخورد امنیتی دارند و اقدام به بازداشت آنها می کنند گفت: شما حتی يك روضه خانگي را تحمل نمي كنيد و از آن طلب مجوز می کنید و آنرا به تعطیلی می کشانید. پس اين نشان مي دهد كه جنبش بيش از اينها زنده است و در ميان مردم رخنه كرده است. عملكرد جريان مقابل بهترين نشان دهنده حيات جنبش هست.
رفتار دیکتاتور در مصر معمولی تر از رفتار کسانی بود که کهریزک را به وجود آوردند
درخواستی که سران جنبش از وزارت کشور برای برپایی راهپیمایی در روز بیست و پنج بهمن انجام داده اند با موضوع اعتراض به استبداد در منطقه صورت گرفته است. این در حالی است که پیش از این و در۲۵ خرداد سال گذشته مردم ایران طی برگزاری راهپمایی های متعدد، علیه تقلب در انتخابات اعتراض کرده و پس از برخورد خشونت آمیز نهاد های امنیتی که منجر به کشته شدن و زندانی کردن شمار زیادی از شهروندانایرانی شده بود مردم به خانه های خود باز کشتند. اما در مصر مردم در خیابان ها ماندند و خواستار برکناری مبارک شده اند. با توجه به اتفاقاتی که در خاور میانه رخ داده است، اگر در یکی از میادین تهران، مشابه میدانتحریر مصر یا تونس با حضور توده های معترض مردم ایران بوقوع پیوندد، آیا با توجه به تجربه های گذشته ، جامعه ایران و رهبران جنبش آمادگی هدایت این حرکت جدید را متناسب با تحولات جاری خواهند داشت؟ اینپرسشی بود که آقای کروبی در پاسخ به آن عنوان کرد: این سوال را بايد از رهبران اصلی جنبش كه همان مردم هستند پرسيد.
وی با اعتقاد به اینکه « مردم مي دانند چه مي كنند و چه بايد بكنند»، تصریح کرد: اين جنبش را مردم هدايت مي كنند و مردم مي دانند در زمان وقوع هر حادثه بايد چگونه واكنش نشان دهند.
نامزد انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری به تفاوت هایی در مورد رفتار حاکمان مصر با معترضان و رفتاری که با مردم ایران در یک سال و نیم گذشته صورت گرفته است اشاره می کند و می گوید: در ايران با معترضین بهبدترين و خشونت آميزترين حالت ممكن برخورد شد. ولی در مصر خشونت ها مانند ايران نبود و خشونت ها در حد معمولِ يك ديكتاتور بود. نه اينكه مثل ایران به مجتمع ها حمله كنند و زنها را كتك بزنند و به خانواده هايزندانيان حمله كنند.
آقای کروبی در ادامه مقایسه رفتارهای صورت گرفته با معترضان مصر و ایران تصریح کرد: در ایران لکه ننگی همچون بازداشتگاه کهریزک را بوجود آوردند.
نخست وزير، رئيس جمهور، مجلسی ها، دانشگاهیان و خیلی ها فتنه گر و بی بصیرت اند؟
طی 32 سالی که از انقلاب ایران می گذرد به طور روزافزون بر طیف کسانی که حکومت آنها را ضد انقلاب می نامد افزوده شده است. در حال حاضر نیز جمع وسیعی از نیروهای نسل اول انقلاب با اتهام تلاشبرای براندازی نظام در زندان به سر می برند و درباره برخی از چهره های ارشد از جمله شخص آقای کروبی، موسوی، خاتمی و حتی هاشمی رفسنجانی نیز تعبیر ” سران فتنه ” به کار گرفته می شود. از آقای کروبی میپرسم این اتفاقات و تعابیربرای شما چه معنایی دارد و فکر می کنید فرجامِ این روند چه خواهد بود؟
وی در پاسخ عنوان می کند: بديهي است كه سرانجامِ این روند چه خواهد شد. وقتي افرادي كه نمي خواهم نامشان را ببرم مي شوند نظريه پرداز و اسلام را به نفع و سليقه خود تعبير و تفسير ميكنند و وقتي آقايان دايره تفكري خود راتنگ كنند، سرانجام خوبي پيش رو نخواهيم داشت.
آقای کروبی به برخوردهای مشابهی که در زمان ریاست وی در مجلس سوم صورت گرفته بود اشاره می کند و می گوید: زمان رياستم در مجلس سوم، همه اين حرف ها را شنيده بودم و اين كلمه “فتنه گر” را قبلا بارها به مننسبت داده بودند. اما مسير چون مسير امروز بود ببينيد اكنون چند نفريم؟! آن روز تنها چند نفر مورد خطاب بودند اما امروز از مراجع ، نخست وزير و رئيس جمهور و نماينده مجلس گرفته تا دانشجو و استاد و خیلی ها را فتنه مینامند. اكنون ببينيد چقدر از افراد رده بالاي نظام به عنوان “فتنه گر” و “بي بصيرت” مورد خطاب قرار مي گيرند!؟ کار را به جایی رساندند که اگر بخواهند براي يك به اصطلاح “فتنه گر” احترام قائل شوند او را “بي بصيرت” مينامند! اكنون ريزش در بدنه انقلاب و حكومت زياد شده است.
خبرگان رهبری باید دنبال نظارت باشد و نه براي مداحي و ستايش
در میان منتقدان و معترضان، طیف وسیعی معتقد به انحراف انقلاب پنجاه و هفت از اهداف اولیه اش هستند برداشت های متفاوتی درباره دلایل این انحراف وجود دارد. پرسش اصلی از آقای کروبی این است که ایشان بر اساس چهمعیارهایی به این نتیجه رسیدند که انقلاب از اهداف اولیه اش فاصله گرفته است؟
وی با تاکید بر اینکه انحراف انقلاب از انتخابات ها شروع شده است به این جمله ی معروف آیت الله خمینی مبنی بر اینکه “ميزان راي ملت است”، اشاره می کند و می گوید: به مردم وعده داده بوديم كه اختيار كشور به دستشماست، شما مردم مسئول عزل و نصب حاكمين و مسئولين هستيد. ما كاري كرديم كه هم اكنون شده مانند ضرب المثل “آش خاله ست؛ بخوري پاته؛ نخوري پاته” يعني طوري شده كه كساني كه قدرت را به دست مي گيرند حاضر بهاز دست دادن آن به هيچ حالت ممكن نيستند و حتي روز به روز هم در صدد گسترش آن هستند.
رییس سابق مجلس اصلاحات اولين و بزرگترين آسيبي كه انقلاب با آن مواجه شده است را فاصله گرفتن از شعارهای اصلی آن دانست و گفت:‌ به شعارها جدي عمل نشد، یعنی خواستيم مجلس داشته باشيم اما مجلس فرمايشي!خواستيم رئيس جمهور داشته باشيم اما نه رئيس جمهور مستقل!
وی همچنین ضمن اعتراض به روندی که مجلس خبرگان رهبری در پیش گرفته است، گفت: خبرگان براي نظارت است و نه براي مداحي و ستايش! به هر تقدير اكنون راي به حداقل ارزش خود رسيده است و اين اولين مسئله در بابآسيب ديدن جمهوريت نظام است.