به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۸۹

دولت هلند، سفیر خود را از تهران فراخواند

دولت هلند در ادامه اعتراض به اعدام زهرا بهرامی، شهروند ايرانی ـ هلندی و تعلیق روابط دیپلماتیک خود با دولت ایران، صبح امروز، سفير خود «کس جی‌کل» را نیز از اين کشور فراخواند. سفیر هلند قرار است پنج‌شنبه، تهران را به مقصد لاهه ترک کند.سخنگوی وزارت خارجه هلند اعلام کرده است که سفیر هلند، احتمالاً پیش از ترک تهران، متن اعتراض رسمی خود را مبنی بر «بی‌احترامی به خانواده زهرا بهرامی» به مقامات ايرانی ارائه خواهد داد.
روزنامه dutch news (اخبار هلند)، این اقدام دولت هلند را بر اساس گفته‌های خانواده زهرا بهرامی مبنی بر «اتهام نادرست مواد مخدر»
 به وی، اتخاذ کرده است. این روزنامه هم‌چنین به دفن مخفیانه جسد زهرا بهرامی در ۴۰۰ کيلومتری تهران و بدون حضور خانواده در مراسم خاک‌سپاری وی اشاره کرده است.
زهرا بهرامی، روز عاشورای سال ۱۳۸۸ در ایران به اتهام «جرایم امنیتی» بازداشت و در تاریخ نهم بهمن ماه امسال به اتهام «نگهداری و فروش مواد مخدر» اعدام شد.
پس از اعدام زهرا بهرامی، اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند در واکنشی جدید، ضمن اعتراض به شکل دادرسی و رسیدگی به پرونده خانم بهرامی در ایران، این اقدام را «وحشيانه» و «شوک‌آور» خواند و روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ايران به حالت تعلیق درآورد.
پس از اعدام زهرا بهرامی و پیش از دفن مخفیانه جسد وی دولت هلند اعلام کرده بود که تلاش می‌کند جسد زهرا بهرامی به خانواده‌اش در هلند بازگردانده شود: «ما در هر سطحی از خانواده بهرامی برای به دست آوردن پیکر زهرا بهرامی حمایت می‌کنیم، چه تصمیم آنها خاکسپاری او در همان جا باشد، چه بخواهند پیکر او را به هلند بیاورند.»
گفتنی است اعضای خانواده و وکيل مدافع زهرا بهرامی از زمان اعدام و چگونگی دفن وی اطلاعی نداشتند.