به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۲۳، ۱۴۰۳

بحران تولید و توزیع دارو در ایران

 رئیس هیئت مدیره انجمن داروسازان هشدار داده است که داروخانه‌ها برای خرید دارو شیرخشک پول ندارند 

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و داروی ایران خواستار افزایش ذخایر استراتژیک دارویی ایران شد و گفت این سازمان از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه خواستار تامین پایدار ارز و نقدینگی کافی برای این منظور شده است.


به گزارش «ایسنا»، حیدر محمدی، گفت: «لازم است روند تخصیص ارز و تامین منابع به صورت کامل و مستمر صورت گیرد تا متعاقبا نیازهای بازار دارویی کشور نیز به موقع تامین شود.»


این در حالی است که در ماه‌های گذشته بسیاری از بیماران از کمبود شدید و گرانی فزاینده قیمت دارو در ایران شکایت داشته‌اند. برخی از داروهای مرتبط با بیماریهای زمینه‌ای، أعصاب و روان و همچنین بیماریهای قلب و سرطان نیز به شدت کم و گاه نایاب شده‌ و در همین حال قیمت اغلب داروها چندین برابر افزایش یافته است، اما مقامات بهداشتی ایران می‌گویند اغلب این داروها در داخل کشور تولید می‌شود و مشکل اصلی مربوط به کمبود بودجه و ارز لازم برای تولید دارو متناسب با میزان مصرف داخلی است.


به گفته رئیس سازمان غذا و داروی ایران، نقدینگی در بازار داروی ایران شرایط خوبی ندارد و به تولیدکنندگان دارو و شیرخشک تسهیلات بانکی تعلق نمی‌گیرد و همچنین مطالبات بیمه‌ای نیز با دیرکرد روبرو است.


محمدی می‌گوید: «درخواست ما از سازمان برنامه بودجه آن است که یارانه دارو (دارویار) از محل بودجه عمومی پرداخت شود. در همین راستا نیز مصوبه‌ای در دبیرخانه سران قوا ابلاغ شد که 120 هزار میلیارد تومان از اعتبارات دارویار و نان به بودجه عمومی منتقل شد».


وی پرداخت ماهیانه حداقل 5 همت (5 هزار میلیارد تومان) به مراکز درمانی و پرداخت به موقع اعتبارات را برای رفع مشکل ضروری دانست.


محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در جلسه 21 مرداد با نمایندگان تولیدکنندگان دارو و رئیس سازمان غذا و دارو با پرداخت 50 همت به عنوان تسهیلات برای رفع مشکل نقدینگی تامین مواد اولیه دارو و کارخانجات دارویی موافقت کرده بود اما کارشناسان دارو می‌گویند تامین و عرضه دارو با توجه به مشکلات تامین ارز و کندی بازپرداخت توسط بیمه به تغییرات ساختاری نیاز دارد.


اخیرا، انجمن داروسازان ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایران از 6 چالش اساسی در بحران دارو در ایران نام برده است که شامل این موارد است: چندنرخی بودن ارز و مدیریت غیرعلمی و ناصحیح تخصیص‌های ارزی، تغییر نرخ ارز از 4200 تومان به 28500 تومان، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌ها، انقباض سیستم بانکی در ارائه تسهیلات، ناکافی بودن منابع و اعتبارات طرح دارویار و هرج و مرج در نظام تصمیم‌گیری در حوزه سلامت و دارو.


همچنین هادی احمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن داروسازان هم هشدار داده است که داروخانه‌ها برای خرید دارو شیرخشک پول ندارند و اگر در آینده بسیار نزدیک این مشکل حل نشود، وضعیت دارو در ایران بحرانی‌تر خواهد شد.

 هادی احمدی، العربیه فارسی