به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۸، ۱۴۰۳

حکم جدید برای ماشالله کرمی: ۸ سال و ۱۰ ماه حبس و یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی

 

بی‌بی‌سی: علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل ماشاالله کرمی در شبکه اجتماعی ایکس از محکومیت موکلش به شش سال زندان و «ضبط اموالی که از کمک‌های مردمی» کسب شده، خبر داده است.

به‌گفته این وکیل دادگستری اتهامات آقای کرمی «اجتماع و تباني و فعالیت تبلیغی» عنوان شده است.

این وکیل دادگستری نوشته که این حکم ایرادات حقوقی دارد و به آن اعتراض خواهد کرد.

آقای کرمی، پدر محمدمهدی کرمی است که در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی همراه با محمد حسینی در دی ماه ۱۴۰۱ اعدام شد.

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در دی ماه ۱۴۰۱، در پرونده «قتل بسیجی روح الله عجمیان» به اعدام محکوم شد.

کارشناسان حقوق بشری گفتند که روند رسیدگی به پرونده آنها با ابهامات و اشکالات زیاد بوده است. این اعدام‌ها واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج ایران به‌ دنبال داشت.

آقای کرمی پیش از اعدام پسرش در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته بود که پسرش از زندان تلفنی تماس گرفته و گفته بود که «حكم‌ها را به ما داده‌اند؛ حكم من اعدام است. پسرم گريه مي‌كرد و مي‌گفت به مامان چيزي نگو...»

این دو نفر در جریان اعتراضاتی که در مراسم چهلم حدیثی نجفی یکی از کشته‌شدگان اعتراضات در دوازدهم آبان در کرج برگزار شد، بازداشت شده بودند.

براساس احکام صادرشده محمدمهدی کرمی و محمدحسینی «به اتهام افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین حافظ امنیت و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منجر به کشته شدن روح الله عجمیان شد» به اعدام محکوم شدند.

ماشاالله کرمی سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه سال پیش بازداشت شد و ۴۵ روز در سلول انفردای بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگهداری شد.

در روز بازداشت او، حساب توییتری«دادبان» که خبرهای مربوط به معترضان و زندانیان را پوشش می‌دهد نوشته بود که او «با هجوم ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده است.»

گزارش‌ها حاکی از افزایش فشار به خانواده کرمی بود و طبق اطلاعات دریافتی، خانواده او شامل همسر و پسرش در پی هجوم‌های پی در پی ماموران امنیتی به خانه و فشارهای بی‌سابقه محل زندگی خود را به مقصد نامعلومی ترک کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، بعد از دستگیری آقای کرمی «ماموران امنیتی تمام وسایل الکترونیکی آن‌ها را ضبط و کارت‌های بانکی‌شان را مسدود کردند. همچنین خانواده به شدت تحت فشار قرار گرفته بودند که به هیچ عنوان اطلاع‌رسانی نکنند و به آنها گفته شده بود که حق تماس و رفت و آمد با هیچ کسی را ندارند.»

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده، «ماموری به صورت دائم در محل زندگی آن‌ها حضور داشته و دو بار بعد از بازداشت آقای کرمی به خانه آن‌ها حمله شده است.»

این منبع همچنین گفته بود که «در آخرین یورش ماموران پس از تخریب خانه و کمد وسایلی که یادگاری‌های محمدمهدی در آن‌جا بوده از جمله تمام وسایل مدال‌ها و لوح‌های یادبود را تخریب و لباس‌های محمدمهدی را آتش زده‌اند.»

همچنین چمن کاری‌های اطراف سنگ مزار محمدمهدی کرمی هم تخریب شده است.