به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۲، ۱۴۰۳

کامالا هریس نامزدی حزب دموکرات را پذیرفت

  

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی در آخرین شب مجمع ملی حزب دموکرات در شهر شیکاگو نامزدی حزب در انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر را پذیرفته است. او در سخنرانی خود همچنین اشاره کرد که هر کاری «لازم باشد» در برابر تهدید ایران انجام خواهد داد.

خانم هریس در این سخنرانی درباره زندگی شخصی و رشد خود به عنوان فرزند مهاجران هندی و جامائیکایی در کالیفرنیا صحبت کرد.

او گفت: «حوادثی که در چند هفته گذشته مرا به این نقطه رساند بدون شک غیرمنتظره بود. اما من با سفرهای نامحتمل غریبه نیستم.»

«مادرم شامالا هریس هم سفر غیرمنتظره خودش را داشت. زنی که جایش هر روز زندگی خالی است - به خصوص حالا. و می‌دانم که الان با لبخند از آن بالا به من نگاه می‌کند.»

«مادرم وقتی ۱۹ سال داشت تنها از آن طرف دنیا از هند به کالیفرنیا سفر کرد، با این رویا که دانشمندی باشد که سرطان پستان را درمان می‌کند.»

او همچنین درباره دلایل روی آوردن به حرفه وکالت و کار کردن به عنوان دادستان اشاره کرد.

او جای دیگری گفت: «در این انتخابات، کشور ما یک فرصت ارزشمند و گذرا برای عبور از تلخی‌ها، بدبینی‌ها و نبردهای تفرقه‌انگیز گذشته دارد. فرصتی برای ترسیم مسیر تازه‌ای رو به جلو. نه به عنوان یک حزب یا جناح، بلکه به عنوان مردم آمریکا.»

او هم مثل تیم والز، یار انتخاباتی خود که یک شب پیشتر سخنرانی کرد، به «پروژه ۲۰۲۵» که یک گروه محافظه‌کار به عنوان دستور کار دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ تهیه کرده حمله کرد. یکی از اهدف این پروژه حذف وزارت آموزش است، اما آقای ترامپ از آن فاصله گرفته است.

خانم هریس گفت: «ما می‌دانیم که دور دوم ریاست جمهوری ترامپ چگونه خواهد بود. همه‌اش در ‘پروژه ۲۰۲۵’ آمده است... ترامپ از خیل جهات آدمی غیرجدی است. اما پیامدهای فرستادن دوباره او به کاخ سفید به شدت جدی است.»

او به شدت از حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ زمانی که طرفداران آقای ترامپ به کنگره یورش بردند تا مانع تایید نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن شوند انتقاد کرد.

خانم هریس همچنین به خاطر محدود شدن حق سقط جنین بعد از حکم دیوان عالی آمریکا از دونالد ترامپ انتقاد کرد.

جمعیت حاضر در میانه انتقادهای او از آقای ترامپ شعار می‌داد «ما به عقب بر نمی‌گردیم»، عبارتی که به یکی از شعارهای کمپین هریس بدل شده است.

او ساختن یک طبقه متوسط قوی را از دستورهای مهم کار خود در صورت پیروزی برشمرد که معمولا یکی از شعارهای دموکرات‌ها در انتخابات است.

خانم هریس حین انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ در اشاره به ایران گفت: «من این را می‌دانم: من هرگز در انجام هیچ کاری که برای دفاع از نیروهایمان و منافع‌مان علیه ایران و تروریست‌های تحت حمایت ایران لازم است تردید نخواهم کرد.»

«من با جباران و دیکتاتورهایی مثل کیم جونگ اون که آرزوی پیروزی ترامپ را دارند گرم نمی‌گیرم. چون آنها می‌دانند که می‌توانند راحت با چاپلوسی در او نفوذ کنند. آنها می‌دانند که ترامپ مستبدان را پاسخگو نخواهد کرد چون خود می‌خواهد یک مستبد باشد.»

جو بایدن پیشتر عکسی را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که او را درحال تماس تلفنی خود و همسرش، جیل، با کامالا هریس نشان می‌دهد.

او نوشت: «جیل و من با او (هریس) صحبت کردیم – منتظریم سخنرانی پذیرش نامزدی او را بشنویم. کامالا و تیم (والز) الهام بخش یک نسل خواهند بود و ما را به سوی آینده هدایت خواهند کرد.»

این مهمترین سخنرانی در زندگی سیاسی خانم هریس بود.

او بعد از کناره گیری جو بایدن از انتخابات بعد از چند هفته فشار حزب دموکرات، و حمایت آقای بایدن از او نامزد این حزب شد.

یار انتخاباتی او، تیم والز، چهارشنبه شب در این مجمع سخنرانی کرد و به زبان فوتبال آمریکایی مردم وسط آمریکا را تشویق کرد رای دهند.

قدمت گردهمایی‌های ملی دو حزب عمده آمریکا که هر چهار سال یک بار پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، به دهه ۱۸۳۰ می‌رسد، زمانی که گروهی از هیات‌های نمایندگی حزب دموکرات در حمایت از اندرو جکسون جمع شدند تا او را برای دور دوم نامزد کنند.

در این شب همچنین گرچِن ویتمار و روی کوپر فرمانداران میشیگان و کارولینای شمالی، هر دو از ایالت های کلیدی در انتخابات، سخنرانی کردند.

آدام کینزینگر از چهره‌های جمهوری‌خواه که از منتقدان صریح الهجه آقای ترامپ است هم در این شب سخنرانی کرد.

بی‌بی‌سی فارسی